Naar inhoud

Tesla: de snelweg naar de innovatie van energie

De tuinman is midden in de fabriekshal druk in de weer met het snoeien van een buxus. Even verderop zitten de administratieve medewerkers in een kantoortuin midden op de werkvloer, tussen de stellingen met onderdelen en omringd door een testbaan. Een vloer die brandschoon is. Van oliesporen is geen sprake, Formule-1-geluiden ontbreken en niemand loopt in een overall. De dopsleutel is vervangen door een iPad. Toch worden hier auto’s geassembleerd die tijdens het gebruik voortdurend beter worden. Welkom in de innovatieve wereld van de Tesla Tilburg Factory.

Basisprincipe stamt uit 1888

Al in 1888 vraagt Nikola Tesla patent aan op zijn uitvinding van een inductiemotor die werkt op basis van wisselstroom. Dit principe is de basis van de Tesla Roadstar die in 2008 op de markt komt. De body van deze sportauto is van sportwagenfabrikant Lotus, maar 95 procent van de wagen moet vervangen worden door andere onderdelen. Het is wel het begin van de ontdekkingsreis voor de onderneming van Elon Musk richting het bouwen van een volledig elektrische auto.

Volwaardige elektrische gezinsauto

In 2012 wordt Model S geïntroduceerd, de eerste volwaardige elektrische sedan. Met de acceleratie van een sportwagen, want de vierdeurs gezinsauto gaat binnen 5 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. Dit model is van begin tot einde volledig ontworpen en gebouwd door Tesla. In 2015 komt Model X op de markt. Ook dit model moet gezien worden als een ontwikkeling. Want pas met Model 3 wil de onderneming in 2017 overgaan tot massaproductie.

Meest innovatie onderneming

Met het oog op die expansie heeft het bedrijf, dat door het vooraanstaande zakenblad Forbes tot de meest innovatieve onderneming ter wereld is gekroond, eind 2015 een immense assemblagehal in Tilburg geopend. Het totale oppervlakte bedraagt welgeteld 77.648 vierkante meter. Het pand heeft een testbaan van 750 meter waar auto’s tijdens de testrit een maximale snelheid van 145 kilometer per uur behalen. Per week rijden momenteel 450 elektrische auto’s de deur uit die binnen 48 uur zijn geassembleerd. En sinds kort allemaal zijn voorzien van een automatische piloot voor autonoom rijden.

Investeren in 100 procent elektrische auto’s

Een uitvoerige rondleiding in de Tesla-fabriek is niet voor iedereen weggelegd. Voor leden van het innovatiepanel van de Nederlandse Energie Maatschappij maakt Tesla echter graag een positieve uitzondering. NLE heeft dan ook een bijzondere band met de vooruitstrevende autofabrikant. Eerder dit jaar heeft de aanbieder van energie en telecom 1.000 auto’s van Model 3 besteld. Rechtstreeks uit de digitale folder, want de wagen rijdt nu alleen nog op de tekentafel.

Assembleren, kalibreren en testen

De belangstelling voor het bezoek aan de fabriek is dusdanig groot dat binnen 6 minuten na de aankondiging de 32 beschikbare plaatsen zijn verdeeld. Niet gek natuurlijk, want in de wondere wereld van Tesla lijkt niets op de traditionele autofabriek. De hectiek van pneumatisch gereedschap ontbreekt, net als de lichtshow van lasapparatuur en de karakteristieke geur van minerale grondstoffen. In Tilburg worden in alle rust en reinheid elektrische auto’s geassembleerd, gekalibreerd en vooral uitvoerig getest.


Verscheping in separate onderdelen

De assemblagehal in Tilburg is gericht op de Europese markt. De accu’s en de auto’s worden in fabrieken in de Verenigde Staten geproduceerd. De volledig geassembleerde en geteste auto’s worden vervolgens in onderdelen verscheept naar Europa. Dit heeft niet alleen fiscale voordelen – het exporteren en importeren van een auto in separate onderdelen is voordeliger dan als geheel – ook logistieke aspecten spelen een rol. Transport van de accu’s in aparte containers is namelijk lucratiever.

Afwijkend businessmodel

Het businessmodel van Tesla wijkt niet alleen in de assemblageomgeving sterk af van reguliere automobielfabrikanten. Hoewel de samenstelling van de accu bestaande uit 17.500 afzonderlijke batterijen net zo geheim is als het recept van Coca-Cola, staat niet de auto centraal in de benadering van de markt. Voordat de verkoop in een regio een aanvang vindt, wordt namelijk allereerst een netwerk van superopladers aangelegd. Zo streeft het bedrijf naar een optimaal gebruik van de elektrische auto.

Verkoop zonder dealernetwerk

Ook kent de onderneming geen dealernetwerk voor de verkoop. Die vindt net als service rechtstreeks vanuit de organisatie plaats. Uiteraard heeft het bedrijf geen directe invloed op de markt van tweedehandse Tesla-modellen, maar die bestuurders worden gelokt met een aantrekkelijk programma. En daar waar de autohandel van oudsher bekend staat om de prijsonderhandelingen, is afdingen bij Tesla niet aan de orde. Voor iedereen geldt dezelfde prijs, al koop je 100 voertuigen.

Overgang naar duurzame energie

De innovatieve onderneming staat overigens wel open voor toepassing van haar technologie in auto’s van andere merken. Porsche maakt inmiddels gebruik van deze mogelijkheid. Dit sluit ook aan bij de missie die Musk heeft opgesteld. De oorspronkelijke tekst ‘Tesla’s missie is de overgang van de wereld naar duurzaam transport te versnellen’ is dit jaar aangepast. Nu luidt de boodschap: ‘Tesla’s missie is de overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen’. Een statement dat past bij NLE.

Het NLE-innovatiepanel is een belangrijk klankbord voor de NLE. Het idee voor het panel is begin 2014 ontstaan, toen het bedrijf heeft besloten de focus meer te leggen op innovatie. Via een dagbladadvertentie is een oproep gedaan aan ‘crazy ones’: early adapters en consumptiepioniers met een grote voorliefde voor nieuwe technologie. De advertentie heeft binnen twee dagen gezorgd voor ruim 5.000 aanmeldingen. Inmiddels bestaat het panel uit 7.000 consumenten met een meer dan gemiddelde interesse in innovatie en technologie.

Deze enthousiastelingen hebben de afgelopen tweeënhalf jaar veelvuldig geholpen bij de (door)ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, zoals de slimme thermostaat Anna, de slimme meter-app Anna-inzicht en recent bij de lancering van het alles-in-één pakket voor telefonie, internet en televisie. Zo vonden zij het oorspronkelijke aanbod niet onderscheidend genoeg en de aanvankelijke boodschap van het bedrijf teveel omvattend. Deze opvattingen heeft NLE sterk laten meewegen in het uiteindelijk aanbod. Als je mee wil denken over de innovaties bij deze onderneming, ook als je geen klant bent, kun je je aanmelden op de website van NLE.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie