Naar inhoud

Toenemende aandacht voor klantbelevingen in de koffiebranche

Wereldwijd wordt koffie door miljoenen mensen gedronken. Er is uitvoerig onderzoek gedaan naar de koffiebestanddelen. Door de unieke aroma’s en smaken is het drinken van een kop koffie een zintuiglijke beleving. Het type koffie, de wijze van branden en de bereidingsmethode spelen allemaal een rol bij het proeven en de beleving van koffie. Bedrijven als Starbucks en Coffee Company, kleine barista’s maar ook technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de beleving binnen de koffiebranche steeds verder wordt ontwikkeld.

Starbucks Reserve Roastery: van koffiezaak tot toeristische hotspot

Starbucks heeft in september 2018 haar derde Reserve Roastery geopend in Milaan. Volgens de koffieketen is dit de mooiste zaak van de wereld. Deze Starbucks Reserve Roastery moet een plek worden waar de Italiaanse klanten naar toe kunnen om de kunst en wetenschap van koffie te ontdekken. Er zijn nog twee andere Reserve Roastery-vestigingen op de wereld: in 2014 heeft de keten de Seattle Roastery geopend en in 2017 is Shanghai Roastery geopend.

Deze locaties blinken uit in inrichting en aankleding. De gebruikte materialen kennen allemaal een relatie met de plek waar ze zijn gevestigd. Zo kent de Roastery in Milaan een koppeling tussen de Italiaanse koffiecultuur en de aandacht voor mode. Naast de inrichting en aankleding heeft Starbucks ook geïnvesteerd in technologische ontwikkelingen en de diversiteit aan koffiesoorten om de beleving te vergroten.

Digitale storytelling met augmented reality

De vestiging in Milaan is op tal van plaatsen aangevuld met augmented reality. Deze technologie zorgt ervoor dat klanten worden aangemoedigd hun smartphone te gebruiken om zo meer te ontdekken over Starbucks Reserve-koffie, het brandproces en het bedrijf. Het hoogtepunt van de AR-ervaring is een kamerhoge en kamerbrede visuele weergave van de geschiedenis van Starbucks en haar koffie.

Exotische koffiesoorten en een cocktailbar

De kern van het Starbucks Premium Reserve-merk wordt gevormd door de exotische hoogwaardige Arabica-koffiesoorten. Deze soorten zijn verantwoord geproduceerd in meer dan 30 landen over de hele wereld. Ze worden tot leven gebracht door zeven branders die bijna een jaar lang zijn getraind in het branden van Starbucks-koffie over de hele wereld. De medewerkers passen hun vakmanschap toe in de Milaan Roastery. Het is de eerste plek in Europa waar Starbucks unieke, small lot Reserve-koffie brandt.

Starbucks Reserve Roastery

De Roastery is totaal niet te vergelijken met een doorsneefiliaal van Starbucks. Het is qua oppervlak vele malen groter en naast koffie kun je er ook terecht voor vers brood en een goed ontbijt of een uitgebreide lunch. De vestiging in Milaan heeft zelfs een cocktailbar en een ijssalon.

Starbucks is geïnspireerd door de Italiaanse aperitivo’s. Dit zijn sociale cocktails gecombineerd met kleine lekkernijen in de vroege avonduren. Aan de hand hiervan heeft de Milanese Roastery als eerste Starbucks-locatie een Arriviamo-bar gekregen. Deze bevindt zich op de eerste etage van het pand waar overheerlijke cocktails worden bereid.

McDonald’s: met verse koffie de sfeer in restaurants vergroten

McDonald’s verwacht in het voorjaar van 2019 haar 100ste McCafé te openen. Het is de ambitie van de restaurantketen om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken. In 2016 is de service geïntroduceerd en het is uitgegroeid tot een groot succes. In de restaurants met een McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verrassen met een keuze uit 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserieën als cheesecakes, vers afgebakken cookies en croissants.

De focus op verse koffie en net afgebakken patisserieproducten draagt bij aan de sfeer in het restaurant van McDonald’s. De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants.

Menno van der Hoeven, new business manager bij McDonald’s Nederland geeft aan dat die de aandacht voor versheid en kwaliteit van de koffie en patisserieproducten op de andere producten van McDonald’s afstraalt, waardoor klanten nog positiever worden over het merk McDonald’s.

Ripples: personalisatie van je koffie met latte art uit de printer

Je kunt tegenwoordig je eigen koffie personaliseren met de machine van Ripples. Het is een machine dat een combinatie is van 3D-technologie en een inkjet-printer. In plaats van inkt te gebruiken, wordt er koffie-extract gebruikt. De print op het schuim kan zelf worden bepaald. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit een selfie, een zelf gekozen foto of bijvoorbeeld een bedrijfslogo.

Ripple Maker

De Ripple Maker is ruim twee jaar geleden geïntroduceerd in de Verenigde Staten van Amerika en later in Azië. De latte-art-printer is in 2018 tijdens de Horecava op de Europese markt geïntroduceerd door Smit & Dorlas Koffiebranders. De machine is uitgerust met WiFi. Ondernemers kunnen met de machine eenvoudig foto’s, logo’s en wat dan ook versturen naar de machine. De Ripple Maker is vrij kostbaar. Er hangt een prijskaartje aan van 20.000 euro en het werkt met een jaarabonnement van 1.200 euro.

Cafe X: de ultieme klantbeleving met robots die je koffie klaarmaken

Cafe X heeft in San Francisco een aantal vestigingen geopend. Dit is een koffieketen waar je via een app koffie kunt bestellen. Na het plaatsen van een order gaat een stel robotarmen aan de slag om jouw cappuccino of andersoortige koffie te bereiden. De ultieme klantbeleving kun je wel stellen.

Cafe X

De robotarm van de koffiebar zorgt ervoor dat er binnen een minuut een kopje kwaliteitskoffie met nauwkeurigheid wordt bereid. Cafe X heeft momenteel drie locaties, waaronder ook een straatversie. Oprichter Henry Hu bemachtigde startkapitaal bij een stichting. Vervolgens haalde Hu nog eens 14 miljoen dollar op. Het maken van een Cafe X-koffiebar kost zo’n 50.000 dollar.

Cafe X robotic coffeebar

Langzame klanten zijn doorgaans geen struikelblok voor de robots van Cafe X doordat er per robot drie punten zijn waar een klant zijn koffie kan pakken, zeker niet omdat die hun bestelling digitaal kunnen doorgeven en betalen. Het enige wat je hoeft te doen om je koffie op te pikken, is een 4-cijferige pincode invoeren. Ideaal dus voor plekken waar veel mensen tegelijkertijd hun vers gezette koffie willen drinken. De kans dat in Nederland de koffie over een paar jaar uit robothanden komt is in elk geval vrij groot.

Marthijn van Oostveen is werkzaam als contentmarketeer voor de vergelijkingssite Offerte.nl.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie