Naar inhoud

Twitter is geen reclamekanaal, aldus Claire Díaz-Ortiz van Twitter

BUSSUM #somday13 - Twitter is geen marketingtool, het is een kanaal waar je relaties mee bouwt. Dat stelt Claire Díaz-Ortiz, social innovation manager bij Twitter, tijdens haar keynote op de studiedag Social Media in 1 Day in het Spant! in Bussum. Om te laten zien hoe je als bedrijf goede relaties met (potentiële) klanten kunt opbouwen, presenteert ze het T.W.E.E.T. model: target, write, engage, explore en track.

“Twitter is vanaf het begin af aan altijd al simpel geweest en netwerk zal ook altijd simpel blijven”, zo vertelt social innovation manager van dit sociale netwerk Claire Díaz-Ortiz tijdens haar keynote tijdens de studiedag Social Media in 1 Day. “Het is een kanaal dat gericht is op het opbouwen van relaties en dat is nooit anders geweest. Het ergste wat je met Twitter kunt doen is reclame maken”, vertelt Díaz-Ortiz.

Target

Aan de hand van het T.W.E.E.T.-model (target, write, engage, explore en track) laat ze tijdens haar presentatie zien hoe bedrijven die relaties kunnen opbouwen. Het stellen van een doel is de eerste stap. Ook als je al gestart bent met tweeten maar nog geen doel hebt, is het noodzakelijk dat je een stap terug doet om dat doel alsnog vast te stellen. Díaz-Ortiz: “Zonder doel weet je niet waarom je op Twitter aanwezig bent en weet je al helemaal niet wat je moet doen. Je gaat toch ook niet op weg zonder dat je weet waar je naartoe gaat?”

Volgens Díaz-Ortiz heeft 99 procent van alle twitteraccounts één van de volgende drie doelen: informeren, personaliseren of ondersteunen. Bij een informatief account staat het zenden van informatie over een bepaald onderwerp centraal. Zo wil McDonald’s bijvoorbeeld informatie geven over snel en gezond eten. Zij bieden via Twitter statistieken en linkjes naar informatieve artikelen. “Vraag jezelf af waar je om gekend wilt worden als bedrijf.”

Via een persoonlijk account kun je bijvoorbeeld als persoon, maar ook als bedrijf, laten zien hoe je dag eruit ziet. Zo kan de chief executive officer (ceo) bijvoorbeeld tweeten over zijn zakenreizen, maar ook een bedrijf als Southwest Airlines heeft een persoonlijk account. Zij plaatsen onder andere grappige foto’s van in de vliegtuigen. Een ondersteunend account is bijna altijd een secundair account. Vaak worden consumenten via dit profiel van klantenservice voorzien.

Write

De tweede stap is write. Díaz-Ortiz vertelt dat je gewoon moet starten. “Vaak komt het nog voor dat tweets eerst langs tien afdelingen gaan voordat ze goedgekeurd worden. Om transparanter en meer realtime te kunnen zijn moet je deze lagen uit het proces weghalen. Ook is het belangrijk om te bepalen wie er gaat tweeten zodat je continuïteit kunt bewaren”, vertelt Díaz-Ortiz. Af en toe een promotietweet versturen, kan volgens Díaz-Ortiz best. Wel is het belangrijk dat je er niet te veel plaatst zodat er een goede balans is. “Drie van de zeven tweets is een verhouding die ik vaak aanhoud.”

Engage

Engagement op Twitter kun je via twee manieren creëren, namelijk door het stellen van een vraag of door iemand te helpen. Het meest gebruikte middel bij het creëren van engagement is de mention (@). “Vroeger was het niet zomaar mogelijk om met wereldberoemde mensen of de hoogste directeuren van grote bedrijven in contact te komen. Nu kun je ze via één teken allemaal bereiken. Of je iets terugkrijgt, is de vraag, maar je kunt snel contact leggen”, aldus Díaz-Ortiz.

Op evenementen is de hashtag een goede tool om engagement mee te creëren. Volgens Díaz-Ortis is het belangrijk dat je bij een terugkerend evenement elke editie dezelfde hashtag gebruikt. Als je elke keer met een nieuwe tag komt, kun je nooit een lange termijn relatie opbouwen, want bij elk nieuw evenement moet je weer van vooraf aan beginnen met het opbouwen van de relaties.

Explore

Díaz-Ortiz: “Door jezelf en beïnvloeders te ontdekken kun je de twitterstrategie naar een hoger niveau brengen. Kijk eerst naar jezelf en ga niet alleen op zoek naar hashtags en mentions. Zoek ook op combinaties van je bedrijfsnaam met andere woorden of op verkeerd gespelde namen. Zo kun je een goed beeld krijgen van alles wat over je bedrijf gezegd wordt. Pas als je weet wie er wat en wanneer over je zegt, kun je hier op reageren.”

Door te monitoren wat er over je gezegd wordt, kun je ook onderzoeken welke tweeps (mensen die tweeten) positieve beïnvloeders kunnen zijn voor jouw merk. In contact komen met deze personen kan zinvol zijn, want als zij jou noemen in een tweet zien al hun volgers dat. Als project stelt Díaz-Ortiz voor om twee weken lang vijf tweeps te volgen waar je een band mee wilt opbouwen. Zeg regelmatig iets tegen ze op Twitter. Als het mee zit, reageren ze daarop.

Track

Als je een doel hebt gesteld, wil je na een tijdje ook weten of je dat doel gehaald hebt. Ga bijvoorbeeld meten hoeveel tweets je hebt verzonden of ontvangen en hoe vaak iets geretweet is. Niet dat het aantal tweets belangrijk is, maar er moet wel een goede balans zijn tussen de soorten tweets. Hiermee voorkom dat je saai wordt om te volgen. Engagement kun je volgens Díaz-Ortiz meten door te kijken hoeveel volgers en reacties je hebt. Kijk naar hoe de groei van dit aantal verloopt en bepaal op welke dag je volgers het meest actief zijn.

Aan het einde van haar keynote drukt Díaz-Ortiz de bezoekers van de studiedag op het hart dat het creëren van relaties je doel moet zijn op Twitter. “Ga voor de langdurige relaties. Zodra je strategie rond is, kun je deze aan de hand van metingen blijven stroomlijnen en versimpelen. Zoek zo naar een strategie waarvan het onderhouden de minste moeite kost, maar die het meest effectief is. Zo kun je het als bedrijf het beste volhouden op Twitter”, besluit Díaz-Ortiz. 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie