Naar inhoud

Vijf voor twaalf voor technologie in marketingland

UTRECHT #pimsessie – “Nieuwe marketingtechnologieën hangen nauw samen met nieuw gedrag”, vertelt online marketeer en auteur Patrick Petersen tijdens de speedsessie van het Platform innovatie in Marketing (PIM) op 28 mei jongstleden. Hoewel deze sessie het thema nieuwe marketingtechnologieën had, werden niet alleen innovaties getoond, maar ook het belang van consumentenreviews besproken.

Binnenkort draait alles om sociaal, lokaal en mobiel in Nederland. Dat stelt marketeer en auteur Patrick Petersen in zijn presentatie tijdens de speedsessie van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 28 mei jongstleden. “Eén op de drie consumenten checkt zijn smartphone op de fiets en mensen zitten nu ’s avonds vaker op de bank met een tablet dan achter een desktop”, vertelt Petersen. Volgens hem bevinden we ons in spannende tijden: “Het is vijf voor twaalf. Als bedrijf moet je mee met de nieuwe technologieën, anders val je om.”

Consument altijd online

Als organisatie moet je volgens Petersen iets doen met het gegeven dat steeds meer mensen als eerste hun smartphone pakken als ze ’s morgens wakker worden. “Vaak zie je dat grote bedrijven te log zijn om mee te bewegen met deze nieuwe gedragsvormen. Als je nu nog steeds elke dinsdagochtend om tien uur een mailing uitstuurt naar al je klanten, doe je echt iets fout. Mensen zijn altijd online en één standaard verzendtijd voor alle e-mails kan dan ook echt niet meer.”

Naast het gegeven dat consumenten altijd online zijn, gaan ze ook steeds meer doen met hun smartphone. Er worden op dit moment bijvoorbeeld proeven gedraaid met near field communication (nfc) waarbij betaald moet kunnen worden zonder pincode. Volgens Petersen duurt het niet lang meer voordat we met onze smartphone gaan betalen. Alles draait hier volgens hem om acceptatie, we moeten privacy issues vergeten en vertrouwen op technologie.

Met de komst van Google Glass krijgt mobiele marketing een nieuwe dimensie. “Met de bril zijn consumenten realtime in verbinding. Ze kunnen nog sneller foto’s maken of direct vrienden live laten zien wat zij zien door video op te nemen”, aldus Petersen. Hij vertelt dat dit niet alleen voor consumenten interessant is. “Neem bijvoorbeeld de Efteling. Het pretpark kan zelf wel foto’s en video’s op Facebook plaatsen, maar het is natuurlijk nog geloofwaardiger als een consument vanuit de achtbaan live aan zijn netwerk kan laten zien hoe leuk het op dat moment in de Efteling is.”

Brug tussen print en digitaal

Een andere mobiele technologie die tijdens de speedsessie aan bod komt is Layar. Met deze applicatie moeten bedrijven hun geprinte content interactief kunnen maken. Marjolein Stromeier, sales en business development manager bij Layar, vertelt dat interactieve print onderdeel is van augmented reality. “Layar is de brug tussen print en digitaal. De tool moet bedrijven in staat stellen om alle papieren uitingen te kunnen integreren met digitale kanalen. We spreken dan van verrijkte content.”

Stromeier geeft een voorbeeld van een Layar-campagne van Suitsupply: “Dit mannenmerk heeft een fysieke krant waarin de collectie wordt afgebeeld. Als consumenten bepaalde afbeeldingen scannen met de Layar app krijgen ze onder andere filmpjes te zien of gaan ze direct naar een internetpagina waar ze producten kunnen bestellen.”

Ook voor de promotie van het nieuwste boek van de Amerikaanse auteur David Baldacci werd Layar ingezet. Wanneer consumenten de advertentie op een billboard scanden met hun Layer app, konden ze vast het eerste hoofdstuk lezen of het boek direct bestellen. Door gebruik te maken van interactieve print is de conversie naar de speciale wedstrijd vijfhonderd keer gestegen. Voor succes is het volgens Stromeier wel cruciaal om consumenten uit te leggen hoe Layar werkt en wat ze moeten doen.

Technologie en strategie

Andere presentaties over marketingtechnologie beperkten zich tot de analyseplatform CrossmediaDashboard van  Rutger Brood, online marketeer bij ClickQ, en de virtuele vergaderoplossing voor salesmedewerkers door Ron van der Maarel. Een gemiste kans, want hoewel je kunt bediscussiëren of het hier om nieuwe marketingtechnologie gaat, is het vertrouwen in verkooppraatjes nagenoeg nihil.

Over dat vertrouwen ging de presentatie van Linda Schulte, oprichter van de vergelijkingswebsite Preferenso. Bedrijven kunnen zich bij haar website aanmelden, zodat hun klanten reviews kunnen achterlaten. Ook onderzoekscommunities zijn volgens Jos Vink, managing partner bij het onderzoeksbureau Blauw Research, een belangrijke manier om achter de mening van klanten te komen.

Belangrijkste boodschap van de avond wat betreft de nieuwe marketingtechnologieën; ga mee met veranderingen. Adopteer niet alleen technologie maar zorg juist voor een culturele omslag. Pas als een bedrijf de klantbehoefte snapt, volgt technologie. Daar komt bij dat technologie slechts ter ondersteuning dient, zoals bij de communities duidelijk werd. Jij zet een omgeving op waar klanten kunnen interacteren, de juiste business doelstellingen en processen leiden tot het succes.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie