Naar inhoud

Voldoet je website aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google?

Ben jij eigenaar van een website? Dan geeft Google door middel van richtlijnen voor de kwaliteit advies hoe bezoekers de pagina’s op jouw website op de allergrootste internetzoekmachine kunnen vinden en begrijpen. Waarom is dat nodig? Als jij je niet houdt aan deze kwaliteitsrichtlijnen, kunnen je rankings dalen. Het ergste gevolg kan zelfs zijn dat je site uit de Google-index verwijderd wordt. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Online marketing

Het afgelopen jaar heeft Google ons flink beziggehouden. Zo waren er de ‘Google Broad Core Algorithm Updates’ in maart, april en augustus 2018. Wat na deze updates duidelijk naar voren kwam, is dat het belangrijk is om kwalitatieve en relevante content te creëren. Maar wat is relevant en kun je laten zien dat je voldoende kennis in huis hebt?

Kwalitatieve en relevante content

Geeft je website bijvoorbeeld antwoord op de vragen van de gebruiker en sluit je website dus aan bij de zoekopdracht van de gebruiker? Is het antwoord op deze vraag “Nee” en laten andere zaken, zoals de techniek, ook te wensen over? Zeg dan maar “Dag” tegen je rankings en “Hallo” tegen de frustraties. Je hangt binnen no-time aan de telefoon met je onlinemarketingbureau: “Wat is er gebeurd met de rankings?”

Google-richtlijnen

In het kort: het is belangrijk om een website te creëren voor je gebruikers en niet voor de zoekmachine. Misleid je gebruikers niet en probeer niet allerlei trucjes uit om te zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten. Ga bij jezelf te rade: “Heeft de bezoeker wat aan de informatie op mijn website?” Zorg daarbij voor boeiende, relevante en unieke content. Maak bijvoorbeeld geen misbruik van rich snippets-markeringen, creëer geen verborgen teksten of links en neem geen deel aan programma’s met linkuitwisseling.

Maak geen misbruik van rich snippets-markeringen, creëer geen verborgen teksten of links en neem geen deel aan programma’s met linkwisseling.

Bepaling van je doelgroep

Wanneer we verder ingaan op de relevantie van je website, is het dus belangrijk om te kijken naar je bezoekers. Wie is je doelgroep? Is je website volledig afgestemd op je doelgroep? Waar zoekt je doelgroep naar en wat is dus de behoefte van je bezoekers? Zijn we na een uitgebreid online onderzoek dan klaar? Zeker niet. Offline kan je nog meer te weten komen over je doelgroep. Wie zijn je bezoekers, wat houdt hen bezig en wat zijn de problemen waar ze tegenaan lopen?

E-A-T and repeat

Wat bedoelen we hiermee? Het E-A-T-principe is belangrijk om rekening mee te houden. Waarom? Het behoort tot de kwaliteitsrichtlijnen van Google. E-A-T staat voor: expertise, authority & trust. Jij bent de expert op jouw gebied en Google wil graag zien dat jij ervaring en kennis in huis hebt. Hoe laat je dit zien? Plaats op je website blogartikelen, maar deel je expertise ook via berichten op verschillende fora en plaats gastartikelen. Laat op zoveel verschillende manieren zien dat jij de kennis in huis hebt en niet bang bent om dat te laten zien. Onderbouw deze kennis door wetenschappelijke bronnen en onderzoeken mee te nemen in je verhaal. Als het een kwalitatief goed verhaal is, wordt het vaak gelezen en wellicht zelfs gedeeld.

Vertrouwen creëren

Hoe laat je daarbij zien dat je te vertrouwen bent? Deel je gegevens door middel van een vermelding van je contactgegevens op jouw website. Maar ook een beveiligde website – een SSL-verbinding – en een snelle laadtijd zorgen voor betrouwbaarheid en vertrouwen.

Hou met alles wat je doet op je website de gebruiker in gedachten. Dat is een goede basis voor de nieuwe updates die komen!

Mieke van der Sande is SEO-specialist bij onlinemarketingbureau Online Klik.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie