Naar inhoud

Voor een fors aantal Nederlanders is 5G een duister mysterie

Stapsgewijs wordt momenteel de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie – beter bekend als de afkorting 5G – in Nederland uitgerold. Inmiddels hebben de providers KPN, VodafoneZIggo en T-Mobile hun 5G-netwerken in met name de grotere Nederlandse steden live gezet. Voor een fors aantal Nederlanders is het nieuwe netwerk echter nog een duister mysterie. Duidelijk is wel dat de lancering van 5G ingrijpende gevolgen heeft voor mobiel gamen.

Hoewel 5G in bepaalde gebieden in Nederland nu dus aanstaat, wordt er voorlopig nog niet gebruikgemaakt van de volledige sterkte van het netwerk. Dit komt doordat de providers nu nog gebruikmaken van de band voor 700 megahertz (MHz). Voor de significant hogere snelheden is de 3,5 GHz-frequentie nodig. Deze frequentiebanden komen via een veiling van de overheid in handen van de providers. Deze veiling vindt in Nederland pas in 2022 plaats.

Onduidelijkheid over uitrol 5G

Voor bijna de helft (45%) van de Nederlanders is nog veel onduidelijk over de uitrol van 5G. Daarnaast is 69 procent van mening dat er veel complottheorieën zijn over het netwerk. Dat blijkt een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders naar hun opvattingen over 5G, dat is uitgevoerd door telecomprovider KPN. Daarom heeft deze onderneming een vierdelige documentaireserie uitgebracht. Daarin gaat waarin technisch natuurkundige Luuk Dresen in gesprek gaat met telecomexperts plus voorstanders en tegenstanders van 5G. Met deze reeks wordt beoogd de belangrijkste vragen over het nieuwe netwerk te beantwoorden.

Gezondheid, privacy, nut en milieu

Vooral de straling van 5G levert de meeste zorgen op bij Nederlanders. 19 procent van hen denkt namelijk dat het niet goed is voor de gezondheid en een derde (35%) heeft nog veel vragen over 5G. Nederlandse consumenten willen op dit moment vooral meer informatie over privacy (53%), gezondheid (51%), het nut van 5G (46%) en de invloed die het heeft op ons milieu (32%). Deze vier thema’s worden daarom behandeld in de vier afleveringen van de serie, die je kunt bekijken op het YouTube-kanaal van KPN.

Vrouwen vaker gevoelig voor straling

Opvallend is dat vrouwen twee keer zo vaak de aanwezigheid van straling lijken op te merken als mannen. 15 procent van de vrouwen geeft aan gevoelig te zijn voor straling, bij mannen is dit 8 procent. Het is dus niet gek dat vrouwen zich ook vaker zorgen maken over de schadelijke effecten van 5G-straling dan mannen: 31 procent versus 16 procent. Daarbij hebben zowel mannen als vrouwen gematigd vertrouwen in de overheid als het aankomt op het verantwoordelijk uitrollen van 5G in Nederland (51%). KPN is de telecomprovider waar Nederlanders het meeste vertrouwen in hebben als het aankomt op een verantwoordelijke uitrol van het nieuwe netwerk (67%).

Blootstelling aan straling beperken

“Het is niet gek dat de twijfels over 5G door alle onderzoeken eerder toenemen dan afnemen”, stelt Fred Woudenberg, expert op het gebied van risicoperceptie en risicocommunicatie. “Met onderzoek kun je namelijk nooit 100 procent bewijzen dat iets veilig is, want uit nieuwe onderzoeken kunnen altijd schadelijke effecten naar voren komen. De beste manier om twijfels over de schadelijkheid van 5G weg te nemen, is door mensen in staat te stellen de blootstelling eraan te beperken – los van de blootstellingslimieten die de overheid hanteert. Voor elektrogevoelige mensen kan bijvoorbeeld een stralingsarm gebied een uitkomst zijn.”

Gevolgen voor mobiel gamen

Aan de komst van de vijfde generatie van mobiel internet zijn echter ook talloze nieuwe technologische mogelijkheden verbonden. Zelfrijdende auto’s veilig de straat op laten gaan? Een dokter die een patiënt op afstand opereert? Het kan allemaal. Daarnaast lijkt met name de sector online gaming als gevolg van de komst van 5G te floreren. Dat blijkt uit een analyse van prijsvergelijkingssite Pricewise.

Populariteit mobiel gamen

Mobiel gamen is in Nederland erg populair. Sterker nog, Nederlanders gamen meer op hun smartphone dan op andere spelcomputers. Dat blijkt uit een onderzoek dat begin 2020 is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope. Daaruit blijkt dat alle Nederlanders samen dagelijks ongeveer een half miljard minuten gamen. 35 procent van deze minuten wordt besteed aan games op smartphones. Met een beduidend lager percentage van 15 procent is het aandeel van gamen op spelcomputers flink achterop aan het raken. Sinds 2017 is alleen mobiel gamen gegroeid. De andere game-apparaten hebben in aandeel ingeleverd.

Verhoging downloadsnelheid

Gamers zijn vast en zeker in hun nopjes met 5G. Door het nieuwe netwerk kunnen zij sneller en veiliger mobiel internetten. Dit maakt het onder andere mogelijk om games sneller te downloaden. De downloadsnelheid kan namelijk oplopen tot boven de 1 gigabit per seconde (Gbps). Dat is meer dan tien keer sneller dan het huidige mobiele internet. Ook is de capaciteit van het 5G-netwerk een stuk hoger. Dit biedt gamers de kans om uitgebreidere multiplayerspellen mobiel te spelen – zelfs op drukke plekken waar normaal gesproken trager internet is, zoals in stadions of op luchthavens.

Beleving mobiel gamen

Nederland is niet het land waar de multiplayermodus het sterkst verbetert. Uit een onderzoek van onderzoeksinstituut Opensignal blijkt namelijk dat Nederland wereldwijd de tweede plek bezet als het gaat om de tevredenheid over de multiplayergame-ervaring op een mobiel device. Bij battle royal-games, zoals ‘Fortnite’ en ‘Call of Duty: Warzone’, staat Nederland zelfs op de eerste plaats. Het komt erop neer dat het huidige Nederlandse netwerk zich dus al uitstekend leent voor online games op een smartphone. Toch wordt het nog beter. Dit komt door de lage latency die gepaard gaat met 5G. De verwachting is dat gaming in de cloud hierdoor groeit. Verder is een grotere rol weggelegd voor augmented reality (AR).

Lage latency

De tijdsperiode tussen het versturen en het ontvangen van data wordt latency genoemd. Hoe lager de latency is, des te minder vertraging je hebt tijdens het gamen. En dat is bij veel games essentieel. Stel je eens voor dat je een schietspel aan het spelen bent. Daarbij moet je vaak snel reageren op een vijand die opeens voor je neus staat. Op zo’n moment wil je natuurlijk geen vertraging ervaren. Het is namelijk letterlijk een moment van leven of virtuele dood. 5G zorgt voor een erg lage latency en dus voor een snelle reactietijd – ook als je onderweg of op reis bent. Een ander voordeel is dat de batterij van je telefoon minder snel leegloopt.

Gaming in de cloud

Je kunt gaming in de cloud zien als het streamen van een film of serie, want verschillende games staan online in de cloud. Het voordeel hiervan is dat je geen console of computer nodig hebt. Het enige wat je dus moet bezitten om lekker te gamen is een televisie, tablet of smartphone met snel internet. Hierdoor gaat 5G een grote rol spelen voor gaming in de cloud. Dit kan alleen groot worden als er sprake is van een zeer lage latency via het internet dat wordt gebruikt. Met name bij grote multiplayergames is het noodzakelijk dat de internetconnectie vlekkeloos is. 5G maakt dit mogelijk. De verwachting is daarom dat gaming in de cloud de komende jaren explodeert.

Augmented reality

De Pokémon GO-rage heb je ongetwijfeld niet gemist. Dit succes is voornamelijk te danken aan de AR-techniek die in deze game wordt gebruikt. Augmented reality zorgt ervoor dat je een compleet nieuwe wereld op het beeldscherm van je mobiel ziet, terwijl je bijvoorbeeld over straat loopt. Met AR-technologie worden er via je scherm extra graphics en informatie aan de omgeving toegevoegd. Ondanks dat er al gebruik wordt gemaakt van deze technologie, staat het nog in de kinderschoenen. 5G zorgt ervoor dat augmented reality nog realistischer en innovatiever wordt. Dit leidt tot een totaal nieuwe game-ervaring.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie