Naar inhoud

WeChat is het Zwitserse zakmes onder de chat-applicaties

In China is de chat-applicatie WeChat van internetbedrijf Tencent al enkele jaren een megahit. De functionaliteit en mogelijkheden van deze app zijn enorm en blijven zich alsmaar ontwikkelen. Het aantal gebruikers van WeChat is sterk gegroeid sinds de introductie in 2011. Begin 2017 bereikte het aantal maandelijks actieve gebruikers binnen en buiten China de 938 miljoen. Onder de chat-apps heeft alleen de internationale en vooral in het Westen gebruikte chat-app WhatsApp meer maandelijks actieve gebruikers: 1,2 miljard.

Als je in China woont, zie je regelmatig merkwaardige dingen om je heen. In 2011 merkte ik op dat steeds meer mensen tegen hun telefoon aan het praten waren, in plaats van deze tegen hun oor te houden. Ze bleken spraakberichten te versturen met een nieuwe mobiele app, WeChat, een applicatie ontwikkeld door Tencent. Hoewel WeChat minder gebruikers kent dan WhatsApp is de functionaliteit ervan superieur. Vandaar dat WhatsApp, een van de weinige social media die (nog) niet geblokkeerd is in China, in het land nauwelijks gebruikers heeft.

In eerste instantie begreep ik alle commotie rondom WeChat – in China Weixin genoemd – niet zo goed, maar nadat ik besloot het eens uit te proberen, was ik snel om. Je kunt er, net als in WhatsApp, tekstberichten, foto’s, video’s en locaties mee versturen naar je contacten. Je kunt daarnaast groepen aanmaken met je contactpersonen, zodat je groepsgesprekken kunt houden. Maar het bijzonderste was in 2011 toch wel dat je spraakberichtjes kon verzenden, een functionaliteit die WhatsApp inmiddels ook heeft toegevoegd maar die in het Westen weinig gebruikt wordt.

Je drukt op een knop op het scherm, spreekt een boodschap in en zodra je de knop loslaat, wordt je boodschap verzonden. Dit bleek een van de grote voordelen van de vroege versie van WeChat. In China bieden de meeste telecomproviders geen voicemail en WeChat is daarmee een handig alternatief. Bovendien is het veel sneller dan een bericht intypen, zeker voor Chinezen die een tool nodig hebben om de 26 letters uit het Romeinse alfabet om te zetten in de duizenden mogelijke Chinese tekens.

Hoewel WeChat minder gebruikers kent dan WhatsApp is de functionaliteit ervan superieur. Vandaar dat WhatsApp, een van de weinige social media die niet geblokkeerd is in China, in het land nauwelijks gebruikers heeft.

Levenspartner vinden

Al snel na de lancering in 2011 breidde Tencent de app uit met allerlei sociale componenten. Zo kun je een Facebookachtige timeline, ‘Moments’, aanmaken door foto’s en berichtjes te plaatsen, die je contacten dan kunnen bekijken. WeChat heeft ook een aantal opties die wat minder goed te begrijpen zijn voor ons westerlingen. De vreemdste functionaliteiten zijn de location-based ‘Look Around’-, ‘Shake’- en ‘Message in a Bottle’-opties.

Alle drie deze opties geven de mogelijkheid om contact te leggen met vreemdelingen. Met ‘Look Around’ kun je zien wie er in je fysieke omgeving ingelogd is op WeChat, als je jezelf ook zichtbaar hebt gemaakt. Je kunt de resultaten zelfs filteren op geslacht. Als je in de ‘Shake’-optie met je telefoon schudt, krijg je een lijstje met andere mensen die op dat moment hetzelfde doen, inclusief hun afstand tot jou. Met ‘Message in a Bottle’ kun je tenslotte ‘flessenpost’ versturen in een virtuele oceaan; willekeurige berichtjes die door anderen opgepikt en beantwoord kunnen worden.

Al deze zaken beantwoorden aan de sterke drang onder jonge Chinezen en de sociale druk van hun familie om zo snel mogelijk na het afstuderen aan de universiteit een levenspartner te vinden. Ook maakte WeChat het mogelijk om chatberichten op te leuken met diverse sets stickers. Dit zijn sets met kleine bewegende plaatjes rondom cartoonfiguurtjes. Sommige sets zijn gratis te downloaden, andere kun je kopen.

In China is het gebruik van dergelijke stickers erg populair en het was daarmee voor Tencent de eerste echte inkomstenbron uit WeChat. De sterke groei in mobile gaming, het spelen van spelletjes op je smartphone, blijkt ook mede te danken aan het feit dat Tencent, van origine een maker van videospelletjes, een flink aantal spelletjes heeft toegevoegd aan de app. Het bijzondere is dat je tevens kunt zien wat de scores van je vrienden zijn, zodat je kunt proberen hen te overtreffen.

Public accounts

WeChat heeft zich inmiddels ook ontwikkeld tot een belangrijk medium voor het publiceren, lezen en delen van content. Dit is begonnen in 2013, toen Tencent de mogelijkheid van public accounts toevoegde aan WeChat. Via deze accounts kunnen media, organisaties, merken en individuen multimediacontent naar hun volgers sturen. Dit zou je kunnen vergelijken met een bedrijfspagina op Facebook, gecombineerd met een blog waarop regelmatig artikelen worden gepost.

WeChat heeft zich inmiddels ook ontwikkeld tot een belangrijk medium voor het publiceren, lezen en delen van content.

De helft van de WeChat-gebruikers spendeert dagelijks meer dan 90 minuten in de app en een flink deel daarvan wordt besteed aan het lezen van artikelen in public accounts. Volgens Tencent leest een WeChat gebruiker maandelijks het equivalent van een gemiddelde roman aan artikelen in de app. Deze artikelen worden volop doorgestuurd naar vrienden via de eerdergenoemde ‘Moments’-timeline. ‘Moments’ is daarom uitgegroeid tot de belangrijkste plek om content te vinden en te delen; 80 procent van de artikelen wordt gelezen via ‘Moments’ en slechts 20 procent via de eerdergenoemde berichten in public accounts. In principe is men nu eenmaal eerder geneigd een bericht te lezen dat door een vriend wordt gedeeld en daarmee aanbevolen, dan een bericht van een account dat men zelf volgt.

Public accounts zijn zo een belangrijke nieuwsbron geworden voor de Chinese consument. Volgens Tencent zijn er zelfs meer mensen die de app gebruiken om artikelen te lezen die op ‘Moments’ gedeeld worden (76%) dan gebruikers die daadwerkelijk chatten met de app (67%). Veel public accounts hebben zich ontwikkeld tot volwaardige mediakanalen. Momenteel zijn er al ruim 20 miljoen public accounts actief op. Het populairst zijn de accounts die entertainmentnieuws publiceren. Andere populaire categorieën zijn nieuws, gezondheid en mode. Met al deze content heeft WeChat zich ontplooid tot het digitale tijdschriftenrek van China.

Betaalsysteem

Maar er is meer. Zo heeft Tencent haar online betalingssysteem Tenpay onder de naam WeChat Payment geïntegreerd in WeChat. Daarna werd een groot aantal nieuwe mogelijkheden toegevoegd onder de menu-optie ‘My Wallet’. Gebruikers kunnen hun bankrekening koppelen aan hun WeChat-account en op die manier vanuit de app betalen voor goederen en diensten. Naast de genoemde games en stickers kan men beltegoed kopen, donaties doen aan goede doelen, betalen voor speciale aanbiedingen bij Tencent’s partner JD.com (een webshop) en kaartjes voor de bioscoop reserveren.

Ook verschenen in de grote steden al snel verkoopautomaten waar WeChat-gebruikers met de app een flesje frisdrank kunnen kopen. Een andere succesvolle mogelijkheid, dankzij een integratie met de taxi-app Didi Dache, was om vanuit WeChat een taxi op te roepen en te betalen. Een handige service die velen heeft overgehaald om hun bankkaart te koppelen aan WeChat Payment. In juni 2014 voegde Tencent daarnaast een functie aan WeChat toe waarmee gebruikers op zeer eenvoudige wijze geld aan elkaar kunnen overmaken.

In maart 2014 voegde Tencent aan service-accounts, een uitgebreide vorm van het public account, een nieuwe functionaliteit toe, die de eigenaars van dergelijke accounts in staat stelt betalingen te ontvangen via WeChat. Dat dit onderdeel vormde van een groter, sluw plan bleek al snel. Eind mei maakte Tencent bekend naast de samenwerking met JD ook een nieuw e-commerce-kanaal aan WeChat toe te voegen: WeChat-Shops. Iedereen kan nu onder bepaalde voorwaarden een virtueel winkeltje openen in WeChat. Via een content-management-systeem kunnen producten worden toegevoegd, orders worden afgehandeld en klachten worden behandeld.

Een nieuw e-commerce-kanaal is aan WeChat toegevoegd: WeChat-Shops. Iedereen kan nu onder bepaalde voorwaarden een virtueel winkeltje openen in WeChat.

In principe heeft WeChat hiermee een gelijksoortige propositie als Alibaba’s Taobao, dat vergelijkbaar is met Marktplaats of eBay. Nee, er is geen twijfel meer mogelijk. Tencent neemt m-commerce, het verkopen van producten en diensten op de mobiele telefoon, zeer serieus. De interesse van Tencent is niet zo vreemd. Het is duidelijk dat de concurrentiestrijd om e-commerce zich in China steeds vaker toespitst op smartphones. China heeft momenteel 780 miljoen internetgebruikers en zo’n 90 procent van hen heeft via een smartphone toegang tot het web. Er zijn inmiddels meer mensen die via een smartphone online gaan dan via een desktop of laptop.

Continue ontwikkeling

In zes jaar tijd is WeChat voor de 764 miljoen Chinese smartphonegebruikers een welhaast onmisbare app geworden. Het is al enkele jaren geleden dat WeChat haar WhatsApp-achtige functionaliteit ontsteeg door mobile commerce toe te voegen. In de jaren daarna is de app bovendien een belangrijke nieuwsbron geworden. Maar WeChat is ook een plek geworden waar bedrijven en merken hun apps plaatsen.

Daar waar in het Westen voor elke functie een aparte app bestaat en onze telefoons daar overvol door raken, speelt in China juist de trend om diverse functies integraal in één enkele app op te nemen.

Een van de fascinerende aspecten van WeChat is dat, onder dwang van de hevige concurrentie in de digitale wereld in China, de app zich continu blijft ontwikkelen. Daar waar in het Westen voor elke functie een aparte app bestaat en onze telefoons daar overvol door raken, speelt in China juist de trend om diverse functies integraal in één enkele app op te nemen. Zo maakt Tencent razendsnelle stappen in mobile commerce waar wij in het Westen slechts van kunnen dromen. Interessant is dan ook de vraag wat voor mogelijke technologische toekomst in het verschiet ligt voor deze app, die inmiddels jaren voorloopt op het Westen.

Wat kan je nog meer met WeChat?

  • Vine-achtige filmpjes opnemen en versturen in chats of op je Moments-timeline plaatsen.
  • Virtuele klantenkaarten van ketens als McDonalds en Watsons, vliegtickets, coupons, e-tickets en dergelijke opslaan in een mobiele portefeuille.
  • Inloggen op het gratis WiFi-netwerk van winkels en restaurants.
  • QR-codes scannen voor het toevoegen van contacten en andere doeleinden.
  • In een aantal steden: een afspraak boeken bij je dokter en overheidszaken als het betalen van verkeersboetes regelen.
  • Producten scannen en kijken of deze in online winkels voordeliger te krijgen zijn.
  • Je locatie delen met een contactpersoon, zodat je elkaar sneller kunt vinden.
  • In winkels, supermarkten en bij vending-machines betalen met je mobiele telefoon.
  • Virtuele versies van China’s bekende ‘rode envelopjes’ versturen naar vrienden, familie en collega’s.
  • Je telefoontegoed opwaarderen en je gas, water en licht betalen.
  • Je spaargeld overmaken naar een geldfonds met hogere rente dan China’s staatsbanken.
  • Na een etentje met vrienden de rekening delen: Go Dutch.
  • Gebruik maken van de diensten in service-accounts van bedrijven, waarbij de mogelijkheden variëren van het laten bezorgen van maaltijden tot het kopen van vliegtickets bij KLM.

De auteur deed als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk voor goede doelen in Xi’an, China. Naast zijn reguliere werk als CRM-specialist geeft Ed Sander lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft hij artikelen over onder andere social media, e-commerce, consumentengedrag en innovatie in China. Bezoek de website ChinaTalk voor zijn gratis E-books en video’s van lezingen en colleges.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie