Naar inhoud

What’s the fuss: contentmarketing?

UTRECHT #CC1 - De grootste hype in marketingland: contentmarketing. Hoewel marketing altijd gebruik maakte van content en contentmarketing an sich al jaren bestaat, wordt het nu toch apart in de markt gezet. Waarom? En is het gewoon een hype of iets waar we apart aandacht aan moeten besteden? Ik bezocht de eerste bijeenkomst van de Content Club om het antwoord op deze vragen te vinden.

What’s the fuss with contentmarketing? Alles is content; beeld, webinars, seminars, tekst natuurlijk, video en communities. Maar ook marketingmateriaal, folders en posters, alles is content. Daar komt bij dat contentmarketing duizenden jaren oud is, zo claimt consultant en oprichter van de Content Club Cor Hospes, want contentmarketing draait om het vertellen van verhalen. Door middel van beeld, bijvoorbeeld, en de oermens maakte al hun bizontekeningen om hun verhaal te vertellen.

Waarom dan toch contentmarketing?

Het belangrijkste verschil met traditionele marketing is de relatieve onafhankelijkheid van de content die je inzet. Je helpt door middel van alle genoemde contentvormen klanten om hun informatiebehoefte te vervullen, bijvoorbeeld: hoe hang ik een schilderij op? Of: wat moet je weten als je een eigen bedrijf opzet? Of: hoe ziet bepaalde wetgeving eruit?

Onafhankelijke content draait om kennisdeling. Door middel van het delen van informatie en expertise te claimen, zet je jezelf neer als thoughtleader. Uiteindelijk kunnen prospects daarmee bewust worden van het feit dat jij de beste partij bent om mee in zee te gaan. Of je kunt bestaande klanten gerust stellen dat ze voor het juiste bedrijf hebben gekozen.

Dat is dusdanig anders dan traditionele marketing doordat je niet je eigen producten en diensten promoot. Idealiter komt jouw product niet eens voor in de content als je inzet op contentmarketing. Consumenten worden moe van de boodschap ‘mijn product is fantastisch’, ze willen inhoud. Welke antwoorden kun je leveren voor een specifiek probleem of uitdaging. Als je dat op de juiste manier invult, kan het natuurlijk best converteren. 

Levert het niet direct iets op?

Tijdens de Content Club werden drie cases gepresenteerd, namelijk van financiële dienstverlener ConQuaestor, Triodos Bank en advocatenkantoor Kennedy van der Laan. Voor elk van deze bedrijven heeft content marketing iets anders opgeleverd. ConQuaester laat consultants kennisblogs schrijven over financiële onderwerpen, die een puur faciliterende rol vervullen. De content wordt wel gebruikt bij gesprekken met klanten en prospects.

Triodos Bank wil bewustzijn rondom duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid door middel van een crowdsourcingplatform watwilikveranderen.nl en door fysieke ontmoetingen tussen ondernemers waarin geïnvesteerd wordt en spaarders van de bank. Daar is niet direct business uit gehaald, maar wel naamsbekendheid gegenereerd en relatiemanagement gestimuleerd. Laten zien wat je al doet leidt tot het versterken en creëren van verbindingen, aldus Tamara Rijnen van Triodos Bank.

Kennedy van der Laan zet ook in op het delen van kennis van blogs die door advocaten zelf geschreven zijn. Daarbij geeft de spreker van het advocatenkantoor Albert Jan Huisman aan dat de content uiteindelijk wel business moet opleveren. Daarom wordt sterk gekeken naar het meten, testen en experimenteren met content. Recentelijk hebben ze bijvoorbeeld video’s geplaatst van medewerkers die naar het buitenland zijn geweest om vrijwilligerswerk te doen.

Wie gaat al die content maken?

Daar verschillen de meningen over. Mark de Lange, de andere oprichter van Content Club, ziet een grote rol weggelegd voor journalisten. Zij kunnen namelijk schrijven, niet geheel onbelangrijk, maar daarbij zich inleven in de doelgroep en dus bepalen in welke onafhankelijke content prospects en klanten geïnteresseerd zijn.

Ronald Fabbro, marketingmanager bij ConQuaestor, is het daar niet mee eens: experts kennen de onderwerpen het beste. Ook al komt de journalistieke ambitie niet altijd overeen met de kwaliteit van de artikelen. Het is wel een valkuil dat de schrijvers soms teveel jargon gebruiken, maar het is de taak van de marketingafdeling om stukken leesbaar en begrijpelijk te maken.

Dus?

Zeker als je op een dieper niveau wilt verbinden met je klanten is contentmarketing een vorm van marketing waar je naar moet kijken. Het kan onwennig voelen om kennis die intern aanwezig is, buiten de bedrijfsgrenzen te brengen, maar als je geen bedrijfsgevoelige informatie naar buiten brengt, kun je maar beter zorgen dat je jouw expertise in het vakgebied claimt. Kennis is namelijk van iedereen, en links- of rechtsom zal het de klant bereiken. Dan kan hij het beter van jou ontvangen.

Daar komt bij dat met contentmarketing niet alleen nieuwe klanten voordeel behalen. Zoals de sprekers van de Content Club aangaven: contentmarketing is een uitstekend middel voor relatiemanagement. Bestaande klanten hebben ook vragen en een informatiebehoefte. Als je er dan vanuit gaat dat tevreden klanten dit door vertellen en zo meer klanten kunnen binnenhalen, dan is de business case voor content marketing zo gemaakt.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie