Naar inhoud

Zeelandia wil meer verkoop realiseren met intern sociaal media platform

UTRECHT #pimsessie - Zeelandia, leverancier van ingrediënten voor bakkers, zocht naar een manier om de verkoop te stimuleren. Om dit te realiseren zette het bedrijf in samenwerking met online belevingsbureau Raak sociale media in als ‘intercompany tool’. Sales- en marketingmedewerkers delen hun succesvolle recepten uit de verschillende landen via het platform SAM. Door zijn sales- en marketingmensen enthousiast te maken over hun producten wil het bedrijf meer verkopen realiseren.

Tijdens de speedsessie resultaten boeken met sociale media van het Platform Innovatie in Marketing (PIM), vertelt Marc Henskens, marketing manager corporate van Zeelandia, over hoe zij sociale media binnen hun organisatie inzetten om meer verkoop te realiseren. Zeelandia is leverancier van bakkersingrediënten en Henskens vertelt dat het belangrijk is om hun positie te bewijzen om te voorkomen dat suppliers rechtstreeks aan de bakkers gaan leveren.

Henskens: “Wij wilden met sociale media onze omzet verhogen. Het is voor ons belangrijk dat onze positie duidelijk is en we denken dat we dit aan de hand van enthousiaste sales- en marketingmedewerkers kunnen bereiken. Als zij positief zijn over onze producten kunnen ze dat ook uitdragen naar onze klanten; de bakkers.”

Sociale media binnen het bedrijf

Om de honderdvijftig marketing- en salesmedewerkers uit de 23 vestigingslanden van Zeelandia enthousiast te maken over het product, bedacht het bedrijf in samenwerking met het bureau voor online beleving Raak het platform SAM waar de medewerkers succesvolle recepten kunnen delen. “We merkten dat we dit te weinig deden. Als bijvoorbeeld een recept en de bijbehorende ingrediënten heel goed verkoopt in een land, kunnen we dit met een kleine smaakaanpassing ook goed gebruiken in andere landen. Met het platform willen we ervoor zorgen dat medewerkers uit verschillende landen hun succesvolle recepten kunnen delen”, aldus Henskens.

Op het platform moet meer mogelijk zijn dan alleen het delen van recepten. Alex van Straaten, partner en storyteller bij Raak, vertelt: “We wilden van het platform meer maken dan alleen een plek waar medewerkers documenten kunnen delen. Het moet leuk zijn. Mensen moet er graag deel aan willen nemen. De recepten kunnen daarom geliked worden, er kunnen reacties op gegeven worden en er kunnen foto’s bij geplaatst worden. Zo is het een sociaal media kanaal geworden, maar wel intern.”

Uitdagingen

Het platform is sinds februari dit jaar live en draait al bij alle 23 vestigingen van het bedrijf. Van de 150 marketing- en salesmedewerkers uit de doelgroep van Zeelandia zijn 148 medewerkers al actief op het platform. Volgens Henskens is het pas het begin en stijgen de verkopen nog niet. “Er zijn een aantal belangrijke uitdagingen. Om er voor te zorgen dat medewerkers ook echt regelmatig actief worden moet je ze laten zien waarom het belangrijk is voor hen. Wat levert het hen op? We hebben daarom een volgens ons inspirerend filmpje gemaakt. Daarnaast is het een vereiste voor de medewerkers om mee te doen, want we koppelen succes aan hun bonussen.”

Een andere uitdaging is volgens Henskens continuïteit: “Hoe zorg je ervoor dat medewerkers actief blijven op het platform? We moeten er daarom voor zorgen dat het platform eigen wordt. Dat de werkzaamheden op dit nieuwe kanaal een deel gaan worden van hun al bestaande werkzaamheden. Wij denken dat door de constante verandering en de interactie en de primaire levensbehoefte van mensen om te delen dit zeker gaat lukken.”

Op dit moment wordt er volgens Van Straaten nog gewerkt aan verbeteringen en aan integratie met andere systemen binnen de organisatie. Ook staat het platform nog net in de beginfase en meer verkopen zijn nog niet gerealiseerd. Wel is er volgens Henskens een goed begin gemaakt: "We willen mensen inspireren met successen vanuit andere landen om ze enthousiast te maken over ons product. Dat lijkt makkelijk en dat is het eigenlijk ook."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie