Naar inhoud

Zelfs de monnikengemeenschap stapt over naar click & collect

De monniken van de Sint-Sixtusadbij in het Belgische Westvleteren hebben bijna 200 jaar geleden besloten hun monastieke activiteiten uit te breiden met het brouwen van bier. Op deze manier hebben de kloosterlingen toen beoogd meer zelfvoorzienend te worden. Dit trappistenbier is pas zo’n 15 jaar terug ontdekt door de ware bierliefhebbers op de wereld. Daarna is er een ware run op het bier ontstaan.


Zelfvoorzienende abdij

Om de vraag naar het bier in goede banen te leiden, gebruikt de brouwerij van de abdij daarom tegenwoordig een click-and-collect-systeem om de aankoop van het gerstenat te limiteren. De Sint-Sixtusabdij, de brouwerij van het Westvleteren-trappistenbier, is daarvoor een partnerschap aangegaan met Ingenico Group. Deze aanbieder van betaaloplossingen ondersteunt de toegenomen internationale vraag naar het bekroonde bier.

Beperkte bierproductie

Alle bieren van de Sint-Sixtusabdij dragen het label ‘Authentic Trappist Product’. Dat betekent dat de trappistenbieren gebrouwen worden binnen de muren van een trappistenklooster onder de controle van een monnikengemeenschap. De productie is beperkt en is de enige bron van inkomsten om de jaarlijkse kosten en de steun aan liefdadigheidsinitiatieven en sociale projecten van de abdij te dekken.

Populair trappistenbier

De belangstelling voor het Westvleteren-trappistenbier is tot 2005 vrij bescheiden geweest. In dat jaar is het bier echter op een website voor bierliefhebbers uitgeroepen tot het beste bier ter wereld. Sindsdien heeft het trappistenbier die titel nog meerdere keren gewonnen. Ook is het inmiddels uitgeroepen tot een van ‘s werelds topbieren qua smaak, waardoor het bekendheid heeft gekregen onder bierliefhebbers wereldwijd.

Doorverkoop en woekerprijzen

Door de combinatie van de groeiende vraag en de beperkte voorraad kreeg de abdij te maken met klanten die grote voorraden insloegen en het bier tegen woekerprijzen doorverkochten. Om een einde te maken aan de bulkaankoop en doorverkoop, is de Sint-Sixtusabdij in 2019 een samenwerking aangegaan met Ingenico voor een betaaloplossing in de webshop. Daarmee kunnen de inkomende bestellingen beter gecontroleerd worden en hebben bierliefhebbers overal ter wereld de mogelijkheid gekregen om het bier te bestellen.

Beperkte verkoopperiode

De samenwerking betreft de opzet van een nieuw click-and-collect-systeem, dat de mogelijkheid heeft om internationale betalingen te accepteren gedurende een zeer beperkte verkoopperiode. De betaaloplossing is eenvoudig en veilig, met een intuïtieve, uitbreidbare interface waarmee klantgegevens veilig kunnen worden bewaard.

Click-and-collect-systeem

Het systeem biedt een naadloze gebruikerservaring, met intuïtieve en voor mobiel gebruik ontworpen betaalpagina's, een stabiel platform zonder downtime en een geavanceerde module voor fraudedetectie die verkooplimieten stelt en transacties blokkeert als dat nodig is. Dit heeft een aantal fraudepogingen bij de brouwerij tegengehouden en de doorverkoop van het bier op de zwarte markt sterk verminderd.

Module voor fraudedetectie

“Wij hebben destijds voor ons betaalsysteem naar een partner gezocht die ook met een solide systeem voor fraudedetectie werkt”, duidt Jos Vermeulen, adviseur van de projectstuurgroep. “De brouwerij kent namelijk slechts twee bestelperiodes van een paar uur per maand. Wij verzenden helemaal niets, dat is het wonderlijke. We verkopen het bier online maar de klanten moeten het zelf komen halen. In het begin waren we bang dat de website het aantal bezoekers niet aan kon. Maar de eerste betalingen die we ontvingen, verliepen zonder een enkel probleem.”

Groei en veiligheid

“We zijn bijzonder trots op de samenwerking met de abdij van Westvleteren”, vertelt Benoit Boudier, managing director small & medium businesses online Europa bij Ingenico. “De abdij had een specifieke behoefte als een groeiend bedrijf met eigen piekperioden. Het betalingssysteem dat de abdij aan haar klanten biedt, is daarom een integraal onderdeel van de groei en de veiligheid van de brouwerij.”

Robuuste betaaloplossing

“We hebben dan ook voor een robuuste betalingsoplossing gekozen die de groei van de bierbrouwerij ondersteunt en tegelijkertijd de beschikbaarheid in tijden van een grotere vraag garandeert. We zijn blij dat we de abdij in staat hebben gesteld om haar klanten te blijven bedienen via een click-and-collect-systeem, terwijl de oplossing de brouwerij bovendien de benodigde bescherming biedt tegen fraude.”

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie