Naar inhoud

Zorg dat klanten jou zien

Van oudsher was het versturen van ‘prikkels’ de eerste stap in het acquisitieproces: telefoontjes, mailings, advertenties, commercials, enzovoorts. Het versturen van die prikkels is kostbaar. Daarom moet je nu vooral zorgen dat de klant je ziet als hij online is of hij als hij iets zoekt waar jij hem mee kunt helpen.

Wie beweegt valt op

Mensen krijgen de hele dag door meldingen op hun scherm, smartphone of smartwatch. Meldingen van nieuwe updates, berichten of mail waarvoor zij zich hebben aangemeld. Daar kan ook jouw bericht tussen zitten! Dan moet je natuurlijk wel berichten maken waar je jouw doelgroep mee helpt. Helpen zoals alleen jij je klanten helpt. Een blog of een goed onderbouwde reactie op een artikel van iemand anders. Dan val je op! Niet met marketingpraat of een commercieel aanbod, maar met ideeën en inzichten waarmee jij je klanten helpt: jouw expertise.

De specialist blogt, niet de marketeer

Blogs schrijven gaat over waarde creëren en expertise laten zien. Die expertise zit bij grotere bedrijven bij de specialisten: projectmanagers, productmanagers, fiscalisten, engineers, monteurs, onderhoudsmensen, enzovoorts. Zij hebben echt goede ideeën hoe klanten tijd en geld kunnen besparen en efficiënter kunnen werken. Gebruik die knowhow in je blogs.

Maar specialisten kunnen toch niet schrijven?

Misschien niet, maar klanten luisteren liever naar een specialist dan naar een verkoper of marketeer als ze een probleempje hebben. Dus wil je goodwill en trots kweken in een organisatie, interview dan een deskundige. Verwerk dit tot een interessante blog of vlog.

Onderzoek wat je doelgroep zoekt

Als je een beetje doorkrijgt waar jouw doelgroep interesse in heeft en wat men goed leest en wat niet, heb je een flinke stap vooruit gemaakt. Onderzoek hoe mensen naar jouw producten of oplossingen zoeken. Vraag aan klanten en bekenden hoe ze zoeken. Kijk mee als mensen zoeken. Ik experimenteer graag met Google AdWorks: bieden op verschillende zoektermen om erachter te komen hoe mijn potentiële opdrachtgevers zoeken. Weten hoe mensen zoeken is belangrijk.

Webpagina’s optimaliseren voor vindbaarheid

Als je eenmaal weet op welke zoektermen je gevonden wilt worden, is het zaak een webpagina of blogpagina te optimaliseren op die term. Dat heet ‘on page optimalisatie’. Daar bestaan talloze regels voor. Regels die in de praktijk weerbarstig zijn, omdat de Google-algoritmes gewoon niet bekend zijn.

Eerst een paar feiten. Niet schrikken, want met alleen on page optimalisatie ben je er nog niet, leert Ahrefs:

1. Theorie: https (beveiligde website) scoort beter bij Google. Praktijk: 80 procent van de top 10 posities wordt ingenomen door onbeveiligde webpagina’s. Google heeft overigens aangegeven dat vanaf 2017 de https-beveiliging zwaarder gaat wegen in de ranking.

2. Theorie: Zet de zoekterm in de URL, de H1 title, de meta description en de alt tags. Praktijk: Google noemt het gebruik van de zoekterm in de URL een ‘small ranking factor’.
Van de onderzochte top 10 posities:
• heeft 70 procent geen meta description;
• heeft 85 procent geen zoekwoord in de H1 headlines;
• gebruikt 70 procent geen alt tags.

3. Ook het aantal bezoekers heeft invloed op je ranking. Als jouw site veel bezoekers trekt, is de kans groter dat je hoger scoort.

4. Wat ook helpt, is telkens nieuwe content toevoegen.

Wat werkt het best?

Allereerst wil ik benadrukken dat het volgen van de regels van online optimalisatie wel bijdraagt aan betere vindbaarheid, maar duidelijk niet zaligmakend is. Verder zorgen veel van deze regels voor een betere gebruikerservaring. Dezelfde bron meldt drie zaken die in de praktijk significant zijn voor pagina’s in de bovenste Googleposities:

1. Lang bestaande webpagina’s scoren beter. Van alle onderzochte factoren had de leeftijd van de webpagina de beste correlatie met een hoge Google-ranking. De gemiddelde leeftijd van de gevonden nummer 1 posities is meer dan 850 dagen! Hierbij is zelfs uitgegaan van pagina’s met hetzelfde aantal backlinks.

2. De lengte van de tekst is belangrijk. De onderzochte pagina’s op de 1e positie hebben gemiddeld 800 woorden. Bedenk wel dat je pagina’s niet onnodig lang moet maken, maar juist meer moet zeggen in minder woorden. Om je een idee te geven: dit blog zit net boven de 800 woorden.

3. Social shares helpen. In het betreffende onderzoek staat wel vermeld dat 70 procent van de pagina’s in de top 10 geen enkele social share hebben. Het onderzoek geeft ook aan dat het percentage zonder social shares bij nummer 1 posities al veel lager is. Dus social shares helpen dus voor je ranking.

Zorg dat je bezoekers krijgt

Het krijgen van bezoekers is een belangrijke tussenstap in de verkoopdialoog. Meer dan 99 procent van de bezoekers van een webpagina of blog komt nooit meer terug. In het volgende blog geef ik ideeën voor het verzamelen van e-mailadressen. Als je een e-mailadres van een geïnteresseerde bezoeker ontvangt, is het gemakkelijk om in contact te blijven en te meten wat er gebeurt. Dit is een belangrijke volgende stap in het moderne verkoopproces.

De auteur is eigenaar van trainingsbureau Dialoogtrainers.nl en verzorgt onder andere de workshop 'Overtuigend schrijven' voor IDMK Trainingen.

Bron: Dialoogtrainers.nl
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie