Naar inhoud

ŠKODA heeft de nieuwe commercials in de woonkamer opgenomen

In een anderhalve-meter-samenleving is ook het maken van reclamecommercials een regelrechte uitdaging. Tenzij je natuurlijk over een gezonde dosis creativiteit beschikt. Want drie speelgoedautootjes, drie creatieve Nederlanders en een paar rekwisieten, dat is zo ongeveer alles wat je in deze tijd van het coronavirus nodig blijkt te hebben om een originele commercial te maken. Dat bewijzen de regisseurs van de nieuwe SUV-commercials voor het automerk ŠKODA. Zij hebben onder meer hun eigen bankstel, eettafel en familieleden gebruikt – plus een windhond.

De video’s zijn gemaakt in het kader van het ŠKODA SHOT@HOME-project, om de SUV-modellen KODIAQ, KAROQ en KAMIQ van het automerk te promoten. Steffen Haars heeft zijn commercial met een digitale camera gemaakt, Johan Kramer heeft daarvoor een acht-millimeter-camera gebruikt en Jurgen Versteeg en Ashley Govers – oprichters van studio From Form – hebben gebruikgemaakt van de stop-motion-techniek.

Digitale camera

Voor vrijwel iedereen is het momenteel een uitdaging om ongestoord thuis te kunnen werken. Overal in huis word je wel door iets afgeleid. Dit heeft Steffen Haars geïnspireerd. Hij is bekend als regisseur, producent en vooral als een van de acteurs in de ‘New Kids’-reeks. In zijn commercial is de hoofdrol gespeeld door een vader die voortdurend wordt afgeleid door een kleine speelgoedauto – een KODIAQ.

Reclamecommercial voor ŠKODA KODIAQ

“Ik was benieuwd hoe het zou zijn om te werken met een kleine crew, bestaande uit mijn vriendin en ik. Zij was degene die de beelden opnam toen ik aan het acteren was”, vertelt Steffen Haars. “Wat ik het leukst vond, was de eenvoud van het project. Ik genoot van het vertrouwen van alle betrokkenen. Omdat we echt veel vrijheid en ruimte kregen – wat niet gebruikelijk is – zijn alle vibes en positieve energie direct op de gevoelige plaat gezet.”

Acht-millimeter-camera

Paco, de vriendelijke viervoeter van Johan Kramer, is samen met een miniatuurversie van de KAROQ de ster van de show geweest in de productie van deze reclame- en filmmaker. “Beperkingen zijn altijd geweldig voor de creativiteit”, stelt hij. “Ik vond dat geweldig. Wat indruk op me maakte, was dat ŠKODA iets homemade wilde hebben – iets in een herkenbare setting waar iedereen zich momenteel mee kan identificeren.”

“Het aantal betrokken mensen was ook minimaal in vergelijking met de gebruikelijke shoots. Dit keer waren het alleen mijn oudste dochter en ik. En Paco, mijn hond natuurlijk. We moesten zelfs onze eigen koffie zetten op de set – regisseur, cameraploeg en catering in één. Ik geef ruiterlijk toe dat ik de opnames erg leuk vond.”

Reclamecommercial voor ŠKODA KAROQ

Om de film een echte cinematografische look te geven, besloot hij met Super 8-film te schieten, een techniek die veel in de jaren 70 is gebruikt. Hij koos de nieuwe Ektachrome-versie met levendige kleuren. “Een grote uitdaging is dat je geen videoweergave hebt, zodat je niet kunt zien wat je hebt gedaan”, duidt Johan Kramer.

”De film is zelfs thuis ontwikkeld, want een vriend van mij heeft dat in een minilaboratorium gedaan. Het was dus echt een thuisproductie. Maar de slimste truc die ik tijdens de shoot gebruikt heb, was zorgen voor genoeg hondensnacks om Paco scherp te houden.” Johan Kramer gebruikte ook de stop-motion-techniek. Dat is een oude techniek waarbij de auto frame voor frame beweegt. Op die manier kun je het model een teddybeer laten beklimmen.

Stop-motion-techniek

Ook Jurjen Versteeg en Ashley Govers, hebben gebruikgemaakt van deze frame-by-frame-techniek voor hun clip. Door echte huishoudelijke items, een menselijke hand en speelgoed met elkaar te verbinden, creëerden ze het gevoel van een echte autocommercial. “Het bracht ons terug naar onze kindertijd”, zegt Ashley Govers. “Als iemand ons had verteld dat we ooit een achtervolging zouden uitvoeren voor een echte autofabrikant, hadden we het helemaal niet geloofd.”

Reclamecommercial voor ŠKODA KAMIQ

Beide makers zijn gewend om in een minimalistische set en met een klein team te werken, maar hadden nog niet eerder thuis opnames gemaakt. De stop-motion-techniek heeft hun geduld behoorlijk op de proef gesteld, omdat de scènes beetje bij beetje tot leven kwamen. “We wonen in een kleine stadsflat. Dus waar we het meest mee worstelden, was de ruimte”, aldus Ashley Govers.

“We moesten alles zorgvuldig plannen en van kamer tot kamer werken. Voor je het weet, staat je hele huis vol met statieven plus verlichting en liggen er overal kabels. Omdat we veel dingen tegelijk moesten doen, hadden we vaak een tekort aan handjes. Op een gegeven moment speelde Jurjen de achtervolgende hand, stelde hij ook de camera scherp en gebruikte hij zijn teen om op een draadloos toetsenbord te tikken om elk frame te vast te leggen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie