Naar inhoud

2019: het jaar van het midden- en kleinbedrijf in e-commerce

Webshops van kleinere retailers leggen het vaak af tegen het geweld van de grote spelers in internetverkoop. Toch is er een omslag gaande, want mkb’ers in retail doen het steeds beter in de strijd tegen de grote webshops. De voorspelling is dat 2019 het jaar wordt waarin kleine en lokale e-commerce-bedrijven terrein veroveren dankzij sterkere klantenbinding en persoonlijkere service. Het afgelopen begon deze verschuiving zich al af tekenen.

Lokale winkels versus gevestigde merken

Dit signaleert Ingenico Group op basis van een Europees onderzoek naar het consumentengedrag rondom Black Friday, dat in opdracht van de betalingsprovider in november 2018 is uitgevoerd. Uit die studie is gebleken de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de onderzochte shoppers heeft 26 procent een voorkeur voor kleine, specialiseerde lokale winkels en 64 procent voor gevestigde Nederlandse merken. Daaruit is vorig jaar al opgemaakt dat kleinere ondernemingen zich steeds beter weren tegen de grote webshops dankzij een gerichter aanbod, betere service en betaalmogelijkheden van een hoger niveau voor nationale en internationale klanten. Die trend zet zich naar verwachting dit jaar voort.

Oerhollands bedrijfje succesvol in 179 landen

Een sprekend voorbeeld van het online succes dat kleinere retailers kunnen boeken in de wereldwijde e-commerce is Sneeboer & Zn. Dit bedrijf, gevestigd in het Noord-Hollandse Bovenkarspel, is al ruim 100 jaar specialist in handgemaakt tuingereedschap. Deze Oerhollandse mkb’er verkoopt zijn kwaliteitsgereedschappen via de webshop nu in 179 landen, van de Verenigde Staten van Amerika tot en met Hongkong. De webshop heeft wereldwijd een enorm bereik en toch weet de onderneming de klanten in elk land op een persoonlijke en landeigen manier van dienst te zijn. Klanten kunnen bijvoorbeeld in elk land hun lokale betaalmethode gebruiken en worden in hun eigen valuta gefactureerd. Sneeboer laat zien hoe je als Nederlands bedrijf wereldwijd de strijd aankunt met de gevestigde e-commerce-giganten.

Onderscheiden met aanbod, kwaliteit en service

De technologie stelt mkb’ers tegenwoordig niet alleen in staat zich op de internationale markt te begeven, maar zich daar ook in aanbod, kwaliteit en service te onderscheiden. En dat lukt steeds beter, volgens Benoit Boudier, managing director small and medium businesses Europe bij Ingenico: “Het gaat allang niet meer alleen om prijs. Kleine en middelgrote bedrijven scoren beter dan de grotere spelers dankzij hun diepgaande kennis van product en klant plus hun persoonlijke service. Dit jaar verwachten we ook dat steeds meer e-commerce-bedrijven groei in omzet kunnen realiseren via platforms als Twitter, Facebook en Instagram.”

Tips om als mkb’er nationaal en internationaal mee te doen

Benoit Boudier heeft voor retailers in het mkb die ook een rol willen spelen op de nationale en internationale e-commerce-markt drie tips:

“Zorg er ten eerste voor dat je de wet- en regelgeving die van toepassing is op je business kent en toepast. Zo gaat medio september van dit jaar in Europa de Strong Customer Authentication van kracht onder de Payment Service Directive 2, om de veiligheid van online transacties te vergroten. Veel webshops en retailers zijn daar nog niet klaar voor.”

“Ten tweede ziet ik dat piekverkoopdagen, zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis, kleine webshops de mogelijkheid bieden hun bereik uit te breiden en nieuwe markten te betreden. Uit ons onderzoek rondom Black Friday komt naar voren dat veel shoppers sceptisch zijn over de echtheid van aanbiedingen en promoties van grote ketens en meer waarde hechten aan de uniciteit, authenticiteit en extra service van kleinere winkels.”

“Ten derde wijs ik retailers op het belang van mobile verkoop. De nieuwe generatie shoppers is getrouwd met de smartphone. Zorg er als webshop dus voor dat je klaar bent voor mobile-first-scenario’s. Uit een eerder onderzoek van ons blijkt dat 93 procent van de retailers mobile wel belangrijk vindt, maar dat slechts 39 procent bewust gekozen heeft voor een mobile-first-strategie. Met het bewustzijn zit het dus wel goed, nu de daadwerkelijke acties nog.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie