Naar inhoud

2020 wordt het jaar van het gepersonaliseerde entertainment

Heel even leek het streamen van video’s een overzichtelijke activiteit te worden in Nederland. Netflix is de eerste en grootste streamingsdienst. Dus als je series of films wil kijken, moet je daar zijn. Maar met een groeiend aantal streamingdiensten, waaronder Videoland en het onlangs gelanceerde platform Disney+, komt hier snel verandering in. Deze concurrentie, in combinatie met de ontwikkeling van nieuwe technologieën, werkt innovatie in de hand.

Maar welke innovatieve ontwikkelingen kunnen we in 2020 dan verwachten? Dit zijn drie ontwikkelingen op een rij.

1. Streamingdiensten bundelen hun krachten

Met een overvloed aan streamingdiensten neemt ook de hoeveelheid nieuwe content significant toe. Vroeg of laat moeten mensen beslissen welke streamingdienst voor hen nu eigenlijk de beste optie is. De kans is groot dat consumenten in 2020 meerdere diensten tegelijk gebruiken, niet in de laatste plaats dankzij alle gratis proefversies en genereuze introductiekortingen. Echter, het is uiteindelijk aannemelijk dat niet alle abonnementen worden aangehouden. Bovendien hebben consumenten onvoldoende tijd om alle content te bekijken. Er moet een keuze gemaakt worden.

Het zou dan ook logisch zijn als er een verschuiving plaatsvindt naar een situatie waar de diensten hun krachten bundelen. Dit kan op veel verschillende manieren gebeuren. Applicaties worden bijvoorbeeld geïntegreerd met de set-top boxes van traditionele kabelaanbieders. Of er worden apps geïntroduceerd waarin diensten zijn samengevoegd om zo streaming nog gebruiksvriendelijker te maken voor de kijker. Dit kan de deur openen naar een nieuwe manier van personaliseren die we nog niet eerder hebben gezien. Flexibiliteit en samenwerking zijn de enige weg vooruit voor entertainmentplatforms.

2. Artificial intelligence versnelt en verbetert het productieproces

De enorme hoeveelheden gebruikersdata die platforms zoals Netflix verzamelen, vormen de basis voor de wijze waarop zo’n dienst werkt. En de impact van die data wordt komend jaar alleen nog maar groter dankzij nieuwe technologie. In de entertainmentindustrie zien we twee manieren waarop artificial intelligence (AI) kan worden ingezet.

Ten eerste is er het stroomlijnen en filteren van aanbevelingen. Sommige productiebedrijven en uitgeverijen willen alleen content uitbrengen die een bewezen en succesvol template volgt. Technologie kan worden gebruikt om dit proces te vereenvoudigen. In plaats van 100 scripts grondig te analyseren, wordt dit aantal teruggebracht naar 10 scripts die direct overeenkomen met de gewenste stijl en doelgroep. De juiste scripts worden in opdracht van de juiste studio’s uitgewerkt.

Ten tweede zorgt artificiële intelligentie ervoor dat ook het productieproces soepeler verloopt. Voor de uitvoerende producent is het nu vaak lastig om volledig op de hoogte te blijven van de dagelijkse activiteiten van alle filmprojecten waar hij bij betrokken is. Met een AI-aangedreven dashboard wordt het voor de producer eenvoudiger om het proces te volgen. Hierdoor worden eventuele afwijkingen eerder zichtbaar, waardoor onvoorziene kosten voorkomen kunnen worden.

3. Deep fakes brengen personalisatie naar het volgende niveau

Een tijdlang betekende personalisatie vooral dat diensten ook werden aangeboden op andere devices zoals de smartphone of dat er kortere afleveringen en films werden geproduceerd. In 2020 gaan we een nieuwe fase in waar het mogelijk is om zelfs de inhoud te personaliseren. Netflix is bijvoorbeeld bezig met de mogelijkheid om content versneld af te spelen. Een film van twee uur wordt dan in één uur gecomprimeerd. Een ander voorbeeld is Bandersnatch, de interactieve aflevering van Black Mirror. In deze aflevering wordt televisiekijken en gamen dichter bij elkaar gebracht door kijkers zelf te laten kiezen voor een verhaallijn.

Deep fakes kunnen we zien als de volgende stap in personalisatie en dit wordt door sommige producenten al getest. Het ultieme doel is dat de kijker zelf zijn favoriete acteur, setting en verhaallijn kan kiezen voor een film of serie. Deep fake-technologie biedt het publiek de mogelijkheid om veel verschillende versies van dezelfde film of serie te bekijken. Op commercieel gebied betekent dit mogelijk dat er nieuwe financiële modellen ontstaan. De salarissen van acteurs en actrices worden, naast een basisbetaling voor beeldrechten, berekend op basis van hoeveel mensen hun versie van de serie of film bekijken. Dit wordt mogelijk een pay-per-view-competitie tussen sterren.

Het klinkt misschien vergezocht, maar het is dichter bij de realiteit dan je denkt. James Dean is ongeveer 60 jaar na zijn vroegtijdige dood gecast in Finding Jack, een nieuw epos over Vietnam. Hoewel het heeft geleid tot veel commotie in Hollywood en daarbuiten, lijkt het de toekomst te zijn voor de entertainmentindustrie. Personalisatie verandert in 2020 niet alleen de manier waarop we onze content aanbieden, maar ook de manier waarop deze wordt gemaakt. En uiteindelijk bepaalt dit ook hoe we interacteren en omgaan met deze content.

David Ingham is digital partner media & entertainment bij IT-dienstverlener Cognizant.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie