Naar inhoud

3D-printen wint aan populariteit in midden- en kleinbedrijf

De mogelijkheden van 3D-printing nemen in snel tempo toe. Eerder dit jaar is op het festival ‘South By Southwest’ een 3D-geprint huis van 60 vierkante meter gepresenteerd. De bouw van de woning duurt één dag en de kosten bedragen slechts 4.000 dollar. Ook in het midden- en kleinbedrijf is de belangstelling voor deze technologie groot. De meerderheid van de mkb’ers acht 3D-printtechnologie cruciaal om kosten te verlagen en flexibiliteit te verbeteren.

Dat blijkt uit een Europees onderzoek, uitgevoerd in opdracht van technologiebedrijf Ricoh. De helft van de Nederlandse ondervraagde mkb’ers geeft aan al geïnvesteerd te hebben in 3D-print en nog eens 32 procent van hen is van plan dit de komende twee jaar te doen.

Toepassing 3D-printing

Ondernemers in het mkb investeren in 3D-print met verschillende doelen. 78 procent van de Nederlandse ondervraagden wil met deze technologie nieuwe productiestrategieën en -technieken ontdekken en 57 procent geeft aan de technologie in te zetten om opslag-, transport- en materiaalkosten te verminderen door on-demand producten te printen. Om snel in te kunnen spelen op de veranderende klantvraag is 80 procent van de mkb’ers ook van plan 3D-print te integreren in het productontwikkelingsproces.

Verbetering concurrentiepositie

“Nieuwe vormen van print helpen het mkb te concurreren met grotere bedrijven”, zegt Maurits Aalders, director marketing bij Ricoh Nederland. “Bedrijven gebruiken 3D-print als oplossing voor veelvoorkomende struikelblokken binnen de supply chains of bij het concurreren met grotere spelers. Dit is van essentieel belang voor elke onderneming die zich wil uitbreiden en een sterkere marktpositie wil realiseren.”

3D-geprint huis van ICON

Tegemoetkoming aan klanteisen

Investeringen in nieuwe vormen van printtechnologie, zoals 3D-print, werpen nu al hun vruchten af. 63 procent van de Nederlandse mkb’ers zegt dat print een fundamentele rol speelt bij het benutten van nieuwe kansen. Daarnaast is 65 procent van hen van mening dat nieuwe printtechnologieën helpen bij het tegemoet komen aan de eisen van klanten en leveranciers en 63 procent zegt zelfs dat de technologie de organisatie helpt om te innoveren en efficiënter te werken.

Minimalisatie hoeveelheid afval

“3D-printen, ofwel additive manufacturing, zorgt ervoor dat er minder materiaal nodig is om producten te maken, doordat de hoeveelheid afval minimaal is”, licht Aalders toe. “Ideaal voor milieubewuste ondernemingen. Nu steeds meer mkb-bedrijven zich richten op 3D-print en andere soorten printtechnologie om hun concurrentiepositie te verbeteren, lopen die ondernemingen die dat niet doen het risico om achterop te raken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie