Naar inhoud

'40 procent selectietrajecten met slechts één softwareleverancier'

Bijna 40 procent van de ICT-managers richt zich bij selectietrajecten voor nieuwe bedrijfssoftware slechts tot één leverancier en 24 procent richt zich tot een select groepje leveranciers. Veel selectietrajecten lijken dus al op voorhand beslist, waardoor de kansen voor nieuwe software leveranciers afnemen. Dit stelt Heliview uit onderzoek naar het aankoopgedrag van ICT managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers.

Selecties van software vaak geen selectie

Ook in het oriëntatieproces van ICT-managers speelt de softwareleverancier een belangrijkste rol, 37 procent blijft op de hoogte door het productaanbod van de huidige leveranciers te volgen. Vooral in de financiële dienstverlening en overheid houden ICT-managers sterk vast aan de bestaande leveranciers. Iets minder dan 20 procent van de ICT-managers laat zich informeren door resellers of consultants.
Doorslaggevend bij de keuze voor een leverancier is voor 34 procent de kwaliteit van de software en voor 24 procent het kunnen bieden van een totaaloplossing. Volgens Heliview is er een toenemende vraag naar totaaloplossingen, bij voorkeur met zo weinig mogelijk maatwerk software. Uiteindelijk vindt de aanschaf van bedrijfssoftware in 44 procent van de gevallen plaats rechtstreeks via de software leverancier en bijna éénderde gaat via value added resellers.

Over de rol van business owner in het selectietraject van bedrijfssoftware wordt in het onderzoek niets gemeld.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie