Naar inhoud

40 procent van de bestellingen in 2028 binnen 2 uur bezorgd

“Gedreven door de altijd online zijnde, technisch begaafde klant, werken detailhandelaars, producenten en logistieke bedrijven samen om te voldoen aan de omnichannel productfulfilment en leveringsverwachtingen van de klant. 89 procent van de besluitvormers in deze sectoren is het erover eens dat e-commerce de drijvende kracht is achter de noodzaak voor snellere levering. Als antwoord hierop grijpen bedrijven digitale technologieën en analytics aan om verhoogde automatisering, productzichtbaarheid en betere bedrijfsinformatie naar de bevoorradingsketen te brengen om te kunnen concurreren in de on-demand consumenteneconomie.”

On-demand economie

Dat stelt Jim Hilton, manufacturing, transportation and logistics global principal bij Zebra Technologies, naar aanleiding van de publicatie van de ‘Future of Fulfillment Vision Study’ door het technologiebedrijf. Het rapport is gebaseerd op wereldwijd onderzoek waarin is geanalyseerd hoe producenten, de transport- en logistieksector en de detailhandel zich voorbereiden op de groeiende behoeften van de on-demand economie. Voor het onderzoek zijn meer dan 2.700 professionals benaderd door onderzoeksbureau Qualtrics.

Levering binnen 2 uur

Uit de studie blijkt dat 78 procent van de logistieke bedrijven verwacht dat in 2023 bezorging op de dag van bestellen mogelijk wordt en 40 procent verwacht dit in 2028 zelfs binnen 2 uur te kunnen realiseren. Bovendien verwacht 87 procent van de respondenten tegen 2028 gebruik te maken van crowdsource leveringsmogelijkheden of een netwerk van bestuurders dat een specifieke order afhandelt.

Belangrijkste bevindingen

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Slechts 39 procent van de ondervraagden werkzaam in bevoorradingsketens hebben aangegeven te opereren op omnichannel niveau. Uit het onderzoek blijkt dat voor een derde van de respondenten, het verlagen van nabestellingen als grootste uitdaging wordt gezien om omnichannel fulfilment te bereiken, gevolgd door voorraadallocatie en vrachtkosten.
  • 76 procent van de ondervraagde detailhandelaars gebruikt de winkelvoorraad voor online bestellingen, 86 procent van de ondervraagde hebben het voornemen om afhaalservice van een online aankoop in de winkel te implementeren. Detailhandelaars investeren in het aanpassen van winkels en het verkleinen van de winkelruimte om het afhalen en retourneren van e-commerce-aankopen te kunnen faciliteren.
  • Wereldwijd heeft 87 procent van de ondervraagden aangegeven dat het accepteren en vervolgens managen van retourproducten een uitdaging is. De toename van gratis en snelle bezorging gaat gepaard met een toename van geretourneerde producten; een dure aangelegenheid waar bijna elke detailhandelaar moeite mee heeft. 7 op de 10 ondervraagde leidinggevenden zijn het erover eens dat meer detailhandelaren hun winkel gaan converteren tot fulfilmentcentrum om zo de retourproducten te kunnen verwerken. Meer dan 60 procent van de detailhandelaars die nu nog geen gratis verzending, gratis retourneren of bezorging op de dag van bestelling aanbieden, plant dat wel te gaan doen, terwijl 44 procent verwacht dit uit te besteden aan een externe partij.
  • Hoewel 72 procent van de organisaties gebruikmaakt van barcodes, is er toch nog steeds bij 55 procent sprake van inefficiënte werkmethoden waarbij letterlijk nog steeds pen en papier wordt gebruikt. In 2021 worden mobiele computers met barcode-scanners door 94 procent van de respondenten gebruikt voor omnichannel logistieke doeleinden. De upgrade van pen-en-papier spreadsheets naar handheld computers met barcode-scanners of tablets verbetert de omnichannel logistiek door middel van meer real-time toegang tot de managementsystemen van warenhuizen.
  • Radiofrequentie-identificatie-technologie (RFID) op managementplatformen groeit naar verwachting met 49 procent in de komende 5 jaren. RFID-software en -hardware bieden de actuele voorraadpeil, hetgeen de nauwkeurigheid en klanttevredenheid verhoogt door foute bevoorrading terug te dringen.
  • Toekomstgerichte besluitvormers onthullen dat de nieuwe generatie van bevoorradingsketens uitgerust wordt met geconnecteerde, geautomatiseerde en door bedrijfsinformatie gedreven oplossingen. Deze dragen bij aan snelheid, precisie en kostenefficiënte transporten en arbeid. Ondervraagde leidinggevenden verwachten dat de meest disruptieve technologieën bestaan uit: drones (39%), autonome voertuigen (38%), gedragen en mobiele technologie (37%) en robotica (37%).

Regionale bevindingen

De belangrijkste regionale bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • De noodzaak voor de nauwkeurigheid van de inventaris blijft toenemen in Noord-Amerika. Producenten, logistieke bedrijven en winkeliers schatten de huidige nauwkeurigheid van inventarisaties op 74 procent en geven aan dat dit minimaal 83 procent moet worden om de toename van omnichannel logistiek aan te kunnen.
  • Detailhandelaren in Europa en het Midden-Oosten vervullen digitale orders direct vanuit hun fysieke winkels. Detailhandelaren en operationele leiders berekenen dat een netwerk van winkels de digitale orders sneller en efficiënter kunnen afhandelen dan een aantal gecentraliseerde warenhuizen. Meer dan 80 procent gebruikt de winkelinventarisatie om aan orders te voldoen en 29 procent verwacht dat dit met meer dan 10 procent toeneemt gedurende de komende 5 jaren.
  • 95 procent van de respondenten in Azië-Pacific beschouwen e-commerce als de drijvende kracht achter snellere levering van producten. De regio verwacht bezorging op de dag van bestelling sneller te implementeren dan welke andere regio en 42 procent van de ondervraagden ziet drones als een van de meest disruptieve technologieën.
  • Leveringskosten en het retourneren van producten ondergaan een metamorfose in Latijns-Amerika. Ongeveer 40 procent van de respondenten is van plan te stoppen met de gratis leveringen, 55 procent verwacht een einde van gratis retourneren.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie