Naar inhoud

50-plusser is zorgvuldig met zijn identiteit op datingsites

Privacy en veiligheid zijn geen onbekende termen in de datingwereld. Al ruim voor de eerste berichten over de Algemene verordening gegevensbescherming hebben gerespecteerde online datingsites er alles aan gedaan om hun leden te beschermen tegen privacy-misbruik. Zo hebben de Consumentenbond, Thuiswinkel.org en diverse grote spelers in de branche van online dating in 2014 de handen ineengeslagen en zijn zij het ‘Keurmerk Veilig Daten’ gestart.

Veiligheidsmaatregelen datingsites

Ondanks dit initiatief lijkt de 50-plusser anno 2018 zich niet volledig veilig te voelen op online datingsites. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.037 Nederlanders van de vergelijkingssite Datingsitekiezen. Meer dan een kwart van de datende 50-plussers gebruikt een verzonnen naam op datingsites op zijn identiteit te beschermen, terwijl deze groep niet bekend staat om de online zorgvuldigheid.

Nicknames beschermen identiteit

Maar liefst 38 procent van de vrouwelijke daters, gebruikt een nickname om haar identiteit te verhullen. 24 procent van de mannelijke daters dat ook. Uit de totaalcijfers blijkt dat gemiddeld 32 procent van alle 50-plussers op een datingsite geen eigen naam gebruikt.

Helft single 50+-vrouwen verbergt profielfoto

De privacy-gevoeligheid ligt hoger bij single vrouwen dan bij alleenstaande mannen. Meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten zegt bij het aanmelden op een datingsite geen profielfoto toe te voegen. Bij de mannen ligt dat percentage op 30 procent.

Privacy, of toch niet?

Opvallend is dat, ondanks de identiteit beschermende maatregelen, 35 procent van de respondenten binnen een week zijn of haar telefoonnummer met de date deelt. Daarnaast vindt 28 procent van de respondenten den eigen woning de ideale plek voor een eerste date.

Wat zegt dit over de datende 50-plusser?

De datende 50-plusser is beschermend over zijn identiteit. Maar na de eerste contacten met een potentiële partner is de argwaan snel verdwenen. Telefoonnummers worden uitgewisseld en al snel zitten de singles gezellig samen aan de keukentafel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie