Naar inhoud

5G-wensenlijst van consumenten aanzet tot duidelijke acties

Consumenten voorspellen dat de meerderheid van de 5G-verrijkte diensten binnen drie tot vier jaar na de introductie van de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie mainstream worden. 44 procent van de smartphone-gebruikers wereldwijd is bereid te betalen voor 5G-ingeschakelde diensten, maar zij voorzien dat er in de toekomst van 5G een einde komt aan het betalen voor iedere gigabyte die wordt verbruikt.

De mobiele toekomst van 5G

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Towards a 5G consumer future’ van Ericsson, de fabrikant van telecommunicatieapparatuur. De onderzoeksresultaten komen voort uit de wereldwijde onderzoeksactiviteiten die Ericsson ConsumerLab al ruim 20 jaar uitvoert. Deze zijn gebaseerd op gegevens van een enquête onder 14.000 iPhone- en Android-smartphone-gebruikers tussen 15 en 65 jaar. De meningen in de enquête zijn representatief voor 800 miljoen consumenten in Argentinië, Brazilië, China, Egypte, Finland, Frankrijk, Duitsland, Indonesië, Ierland, Japan, Mexico, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

Invalshoek van de consumenten

Waar voorheen een groot deel van de discussie rondom 5G gericht was op de industrie, is in dit rapport de invalshoek van de consument toegevoegd aan de discussie. Waar is de gebruiker naar op zoek in de volgende generatie van het draadloze netwerk? Het rapport leert dat de bereidheid van de consument om 5G te gebruiken stijgt samen met de bereidheid van de 5G-operator. Desalniettemin moeten operators duidelijke acties in ogenschouw nemen om een betrouwbare basis te bieden voor de adoptie van 5G-technologie door consumenten.

Actiepunten voor de operators

“Onze studie kijkt niet alleen naar de mening van consumenten over 5G, maar laat ook zien waar de behoeften van consumenten liggen waaraan operators op weg naar 5G moeten voldoen”, zegt Jasmeet Sethi, senior advisor bij Ericsson Consumer & Industry Lab. “Van het aanbieden van een moeiteloze koopervaring tot het focussen op echte netwerkprestaties. Consumenten verlangen veranderingen die ze eigenlijk vandaag al willen zien.”

Dit zijn zes calls-to-action van consumenten:

  1. Voorzie in een moeiteloze koopervaring: De telecommarkt wordt door de consument als te complex ervaren. Worstelend om de complexiteit van het mobiele dataplan te begrijpen, is er een discrepantie tussen wat gebruikers kopen en wat zij daadwerkelijk gebruiken.
  2. Bied een grenzeloos gevoel: Consumenten rekenen niet op onbeperkte data-abonnementen, wel op een gevoel van onbeperktheid of grenzeloosheid. Gebruik is geen motivatie om onbeperkte data aan te schaffen, het gaat eerder om gemoedsrust. Operators moeten manieren vinden om dit onbegrensde gevoel te bieden.
  3. Behandel gigabytes als valuta: De gemiddelde smartphone-gebruiker heeft jaarlijks 31 gigabytes aan ongebruikte mobiele data over. Dat is genoeg om zes seizoenen van Game of Thrones te kunnen streamen. Twee op de vijf consumenten willen deze niet-gebruikte gigabytes graag als valuta inzetten. Ze willen het opslaan, ruilen of cadeau doen aan iemand anders. Iets wat vandaag de dag nog niet mogelijk is.
  4. Bied meer dan alleen databundels: Hogere breedbandsnelheden en ‘eerlijke’ wireless-contracten worden belangrijker gevonden dan databundels die momenteel de markt domineren.
  5. Geef meer met 5G: Ondanks de heersende overtuiging dat consumenten niet geïnteresseerd zouden zijn in 5G, vindt wereldwijd driekwart van de smartphone-gebruikers 5G-diensten wel degelijk interessant; 44 procent is bereid om voor 5G te betalen. Consumenten verwachten dat de meeste 5G-diensten binnen drie tot vier jaar na de lancering mainstream zijn. Daarnaast verwacht meer dan 50 procent binnen twee jaar na de lancering gebruik te maken van 5G-diensten. Meer dan een derde verwacht dat 5G mogelijkheden biedt die verder gaan dan snelheid, netwerkdekking en lagere prijzen: verbeteringen zoals een betere levensduur van de batterij en de mogelijkheid om niet alleen apparaten met elkaar te verbinden, maar ook het Internet of Things. Consumenten voorspellen tevens het einde van het betalen voor verbruikte gigabytes. Zij verwachten in plaats daarvan enkel een vergoeding te betalen voor elke 5G-dienst of verbonden apparaat.
  6. Houd netwerken voor consumenten: Op weg naar een toekomst met 5G roepen consumenten operators op om ongefundeerde marketingslogans te vermijden en in plaats daarvan te focussen op een echte netwerkervaring. Uit het rapport blijkt dat slechts 4 procent de reclame- en netwerkprestatiestatistieken van operators vertrouwen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Ericsson.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie