Naar inhoud

7 dagen zonder smartphone, WiFi en beeldscherm

Het toenemende gebruik van digitale en mobiele devices heeft ook een keerzijde. Ons sociale gedrag is door de digitalisering drastisch veranderd. Als we ergens op visite zijn – of dit nu bij kennissen, in een restaurant of op vakantie is – informeren we eerst naar de WiFi-code. Nog voor we de jas hebben opgehangen of de koffer hebben uitgepakt. Kunnen we nog wel functioneren en ontspannen zonder de middelen van deze tijd? Tijd voor een sociaal experiment.

Digital rehab

Ruim 50 procent van de mensen is verslaafd aan hun smartphone. We kijken 221 keer per dag op onze telefoon en besteden gemiddeld zo’n 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Hoe zou het leven zonder WiFi, laptops, tablets en smartphones eruit zien? Het bekende Zweedse woonwarenhuis IKEA heeft samen met mediabureau LifeHunters de proef op de som genomen en heeft de familie Mann gevraagd een week lang in ‘digital rehab’ te gaan, oftewel een digitale ontwenningskuur te doen.

Offline leven

De familie Mann is de uitdaging aangegaan. Vader Charles (49), moeder Lieseke (46) en hun dochters Leanne (13) en Eline (16) leverden hun laptops, tablets en smartphones in en maakten een week lang geen gebruik van beeldschermen en WiFi. “Het was erg confronterend om te merken hoe vaak je naar je telefoon of laptop grijpt”, vertelt Charles Mann. Het leven van het gezin dat zich probeert aan te passen aan het offline leven zonder tv, internet en sociale media is vastgelegd in een video.


Bewustwording

“Ik ben graag op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt en vond het leven zonder schermen saai en best frustrerend”, stelt Charles Mann onomwonden. “Tegelijkertijd bracht het meer rust. Ik zou niet zonder digitale gemakken kunnen, maar denk nu wel dat het wat minder mag allemaal. Je hoeft niet met je laptop op schoot én de tv aan op je smartphone te kijken. Het is goed om je daarvan bewust te zijn.”

Meer aandacht

IKEA wil een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen creëren. Daarom is het woonwarenhuis erg geïnteresseerd in het leven thuis en dan met name in de veranderingen die daar plaatsvinden. Met dit sociale experiment wil het bedrijf laten zien dat ‘Aandacht maakt alles mooier’ verder gaat dan de manier waarop het woonwarenhuis producten en woonoplossingen bedenkt of gezonde en gevarieerde voeding produceert. Het gaat ook om aandacht voor elkaar.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie