Naar inhoud

A-merken zetten Twitter in voor interacties met consumenten

In Nederland heeft Twitter te maken met eensterke daling van het aantal gebruikers. Toch wil het platform zich wereldwijd profileren als het medium voor marketeers om nieuwe producten en campagnes te lanceren en direct het gesprek met de consument aan te gaan. Om dit te duiden licht het netwerk twee cases toe, een van voedingsconcern Heinz en een van automerk Opel, ondersteund door verschillende onderzoeksresultaten.

Introductiecampagnes

Een intern onderzoek laat zien dat 54 procent van de introductiecampagnes een gemiddelde toename in het merkbewustzijn van 10 procent of meer brengt. Bijna zes van de tien campagnes leiden tot een toename van meer dan 15 procent in de associatie met de boodschap. En 24 procent van deze initiatieven ziet de merkvoorkeur met gemiddeld 8 procent of meer toenemen.

Waardevol publiek

“Merken kiezen voor ons platform omdat het introduceren van iets nieuws ontzettend breed kan zijn – van een product of campagne tot aan een filmpremière of merk”, duidt Bruce Falck, head of revenue product bij Twitter. “Wij hebben een breed bereik. Adverteerders willen contact maken met en deel uitmaken van waar mensen het over hebben. We hebben het meest waardevolle publiek, waar ze het meest ontvankelijk zijn.”

Early adaptors

Volgens intern onderzoek beïnvloedt twee derde van alle gebruikers van het netwerk aankoopbeslissingen bij vrienden en familie. Bovendien volgt 79 procent van de mensen op kanaal merken en 31 procent behoort tot de early adaptors, die eerder geneigd zijn om nieuwe producten te kopen dan niet-gebruikers.

Heinz Mayochup

Heinz besloot afgelopen voorjaar om een langverwachte product in de Verenigde Staten van Amerika op Twitter te introduceren. Het team social media van het merk zag een fel debat over Mayochup – een combinatie van mayonaise en ketchup – in de Britse markt en speelde hier direct op in. Op dat moment werd in de VS nog gediscussieerd over het al dan niet introduceren van dit product.

Heinz besloot de macht in de handen van de consument te leggen door op Twitter een enquête uit te zetten. Het bedrijf tweette dat als Mayochup binnen drie dagen meer dan 500.000 stemmen kreeg, het product naar de VS werd gehaald. Het bedrijf ontving bijna een miljoen ja-stemmen, dus het product komt later dit jaar in de Amerikaanse winkels. Het merk zette de buzz op het platform voort door fans te vragen een naam te kiezen, waarbij Mayochup favoriet bleek.

Uit deze case blijkt dat het aangaan van een directe conversatie met de consument positief uitpakt.

Opel Grandland X

Naast productintroducties is Twitter ook de place to be wanneer je in direct contact wil staan met de consument. De Opel-case is hier een goed voorbeeld van. Vorig jaar presenteerde het automerk de Opel Grandland X met SUV-design. Opel maakte gebruik van het platform om dit nieuwe model, naast het reeds bestaande crossover-model de Opel Crossland X, op een krachtige en interactieve wijze te introduceren bij de doelgroep. Het platform leent zich hier bij uitstek voor, omdat mensen het juist raadplegen voor nieuwe informatie en openstaan om meer te leren, met als resultaat een engaging merkervaring.

Opel liet gebruikers op Twitter kiezen tussen de Opel Crossland X en de Grandland X, afhankelijk van het model waar men meer over te weten wilde komen. Door een zogenoemde Conversational Card in te zetten, kreeg de gebruiker allereerst de mogelijkheid om een bericht te tweeten over naar welk model zijn of haar voorkeur uitging. Daarnaast activeerde de card een automatisch antwoord, inclusief een Website Card, die de gebruiker rechtstreeks naar de landingspagina van het gekozen model leidde, waar de Car Configurator werd gestart. De resultaten zijn indrukwekkend.

Buiten een mooie cost per mile en cost per video view werd duidelijk dat 17 procent van de mensen die interactie hadden gehad met de conversational card een Opel Crossland X of Grandland X samenstelden op de website.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie