Naar inhoud

Aandacht voor personeel leidt tot omzetgroei in mkb

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan met een positief gevoel terugkijken op 2015. Een meerderheid (54%) van de ondernemers heeft een omzetstijging gerealiseerd. Voor 21 procent bleef de omzet stabiel en 16 procent zag een afname. Hiermee zet het mkb voor het tweede jaar op rij zeer positieve resultaten neer. Ter illustratie, in 2013, het dieptepunt als het gaat om de gerealiseerde omzetgroei, bleef het percentage dat groei noteerde steken op slechts 39 procent.

Positieve verwachtingen

Deze gegevens komen uit de ‘MKB Monitor’, een onderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction 1.559 mkb’ers. Ook het kalenderjaar 2016 wordt naar verwachting positief afgesloten. 58 procent verwacht dat de omzet groeit ten opzichte van 2015. Een op de tien ondernemers calculeert een afname van de omzet in voor 2016.

Gelijke tred met concurrentie

Tevens denkt twee derde van de ondernemers (67%) een gelijke tred te kunnen houden met de concurrentie, dan wel een grotere omzetgroei te realiseren dan branchegenoten. Slechts 3 procent heeft het idee dat ze minder omzet zullen genereren dan hun concurrenten.

Belangrijkste economische motor

“Dat we nu voor het tweede jaar op rij succesvolle omzetcijfers mogen noteren voor het mkb, stemt mij zeer positief”, zegt Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique. “Immers, het midden- en kleinbedrijf is de belangrijkste economische motor van Nederland. Gaat het goed met hen, dan gaat het goed met Nederland.”

Aandacht voor het personeel

“Het vasthouden van deze positieve lijn is dan ook een van de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst”, aldus Dingemans. “Wat hierbij absoluut niet mag ontbreken, is aandacht voor het personeel, het meest waardevolle kapitaal van iedere onderneming. Door te inspireren, faciliteren en stimuleren creëer je bevlogen mensen. En juist zij maken het verschil. Dat zal zonder twijfel terug te zien zijn in de cijfers.”

Het onderhavige trendrapport kun je aanvragen op de website van Unique.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie