Naar inhoud

Aandeel traditioneel televisie kijken verder bergafwaarts

De traditionele manier van televisie kijken aan de hand van de tv-gids vindt steeds minder plaats. De vaste uitzendtijden van programma's worden meer en meer losgelaten. Vooral jongeren kiezen voor andere manieren van mediaconsumptie. Het aandeel lineair tv kijken is inmiddels gezakt naar 39 procent van totale kijktijd. Andere vormen van videocontent kijken, via opnames, internet, downloads, dvd’s en uitgesteld kijken, zijn in het laatste half jaar populairder geworden.

Andere vormen videocontent kijken

Nederlandse consumenten zijn gemiddeld 140 minuten per dag kwijt aan het kijken naar videocontent op een van deze manieren. Hiermee wordt inmiddels 61 procent van de totale kijktijd besteed aan het niet-lineair kijken naar videocontent. Een half jaar geleden was dat nog 53 procent. Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek onder 6.600 Nederlandse consumenten in de leeftijd tussen de 12 en 80 jaar, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Telecompaper in het tweede kwartaal van 2015.

Verschillen leeftijdsgroepen

Uit het onderzoek blijkt dat lineair tv kijken nog steeds het meest populair is ten opzichte van andere manieren van videoconsumptie. Er zijn echter grote verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Zo kijken Nederlanders boven de 50 jaar gemiddeld 140 minuten per dag naar lineaire tv, terwijl dit bij tieners (12 tot en met 19 jaar) 68 minuten per dag is.

Pluspakket met extra zenders

Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de huishoudens in Nederland geabonneerd is op een pluspakket met extra zenders, bovenop het basis tv-pakket. Dit komt neer op 1,87 miljoen huishoudens. De populariteit van het pluspakket is de afgelopen twee jaar gestaag gegroeid en is verreweg de meest populaire toevoeging.

Fox Sport populaire toevoeging

Het aandeel huishoudens met een pluspakket bedroeg in het eerste kwartaal van 2013 nog 16 procent, wat neerkomt op een groei van bijna 10 procent in twee jaar. FOX Sports is de op een na populairste toevoeging. Ondertussen heeft 8 procent van de huishoudens in Nederland een abonnement op Fox Sports Eredivisie of International.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie