Naar inhoud

Aantal aankopen via de smartphone is explosief toegenomen

Mobile first, dat is het credo van nu. Misschien mag het zelfs scherper: mobile only. Vast staat dat de smartphone hét device van deze tijd is. Online winkelen via de smartphone is in 2016 dan ook verder gegroeid in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik is gemaakt van de smartphone is gegroeid met maar liefst 68 procent ten opzichte van 2015. De mobiele telefoon is met name een populair device voor aankopen in de sectoren media & entertainment, telecom en fashion.

Verdere groei online markt

Dit blijkt uit cijfers van de ‘eCommerce Payment Monitor’, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in samenwerking met de aanbieder van betaalmethodes iDEAL en brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De totale online markt is in 2016 gegroeid met 22 procent als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen.

Stabiel betaallandschap

Het betaallandschap blijft daarbij nagenoeg stabiel ten opzichte van 2015. Het aandeel van iDEAL is licht toegenomen van 56 procent naar 57 procent. AfterPay laat de grootste groei zien in aantal aankopen (+49%) en ziet haar aandeel groeien van 2 procent naar 3 procent. Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van 18 procent. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel is gedaald van 4 procent naar 3 procent.

De populairste betaalmethoden

Toenemend gebruik smartphone

Het gebruik van smartphones voor het doen van online aankopen is in 2016 verder toegenomen en laat een grotere stijging (+68%) zien dan de totale online markt. Toch worden nog verreweg de meeste online aankopen via een laptop of desktop gedaan (74%). De desktop wordt minder vaak gebruikt dan vorig jaar. Het gebruik is gezakt van 34 procent naar 31 procent. Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14 procent van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van 6 procent naar 9 procent.”

Nederlandse achterstand in m-commerce

“Het is opvallend dat de stijging van transacties met de smartphone weliswaar groot is, maar dat die transacties nog geen 10 procent uitmaken van alle online betalingen”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30 procent van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent. Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan, maar zal de achterstand door het gebruik van nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce-apps in de komende jaren kleiner maken.”

Ontwikkelingen smartphonebetalingen

Binnen het betalingsverkeer via smartphones is een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. iDEAL versterkt haar positie binnen smartphonebetalingen en is inmiddels ook in dat segment de meest gebruikte betaalmethode. 47 procent van alle aankopen die via de smartphone zijn gedaan, is betaald met iDEAL. In 2015 lag dit aandeel nog op 39 procent. Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards – daling van 22 procent naar 16 procent – en PayPal – daling van 10 procent naar 7 procent.

Populaire categorieën voor mobile commerce

De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13%), telecom (11%) en fashion (10%). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268%) en fashion (+214%).

De 5 snelst groeiende marktsegmenten op het gebeid van aankopen via smartphone

Meer vertrouwen in betalen met smartphone

Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone is gegroeid ten opzichte van 2015, ook de aankoopbedragen via de smartphone zijn toegenomen (+21%). Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen via de smartphone verder toe te nemen. Per aankoop op een mobiele telefoon is gemiddeld € 68,- uitgegeven, waar dit in 2015 nog € 56,- was. Ook het gemiddelde aankoopbedrag op de tablet is toegenomen van € 100,- naar € 104,-.

Mobiel afrekenen steeds eenvoudiger

“Bijna een kwart van alle online aankopen gebeurt vanaf een mobiel apparaat”, zegt Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland. “Mobiel afrekenen wordt inmiddels steeds makkelijker. Zo kan tijdens een aankoop op desktop of laptop de betaling met behulp van iDEAL QR-codes worden afgerond op smartphone of tablet, zonder extra inlogapparaatje. Dat schept veelbelovende vooruitzichten voor de verdere groei van mobiel betalen bij webwinkels.”

Mobiele aankopen vooral thuis

De mobiele aankopen worden het liefst thuis gedaan. 81 procent van de respondenten geeft aan de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. Bij de tablet is dit zelfs 96 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie