Naar inhoud

Adblock-gebruikers worden geweerd op biersite

Met meer dan een half bezoekers per maand claimt Biernet.nl de grootste biersite van Nederland te zijn. De site heeft de meest uiteenlopende informatie over bier. Zo zijn er ongeveer 2.300 brouwerijen opgenomen en is er informatie te vinden over honderden bieren. Voor de prijsbewuste bierliefhebbers worden dagelijks de actuele bieraanbiedingen van supermarkten en slijterijen vermeld. Maar gebruikers van adblockers zijn voortaan niet meer welkom op de website.

Doorverwijzing

De webpagina blokkeert van nu af aan gebruikers die een adblocker geïnstalleerd hebben. Bezoekers die een digitale advertentieblokkeerder gebruiken worden automatisch doorgestuurd naar een speciale pagina waarop staat dat ze de site niet meer kunnen bezoeken. In een persbericht laat de webpagina weten dat hij adblockers beschouwt als programma’s waarmee advertenties op websites kunnen worden geblokkeerd en ziet als een gevaar voor het gratis internet.

Inkomstenbron

De biersite stelt dat veel sites afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties. Gebruikers met adblockers zien geen advertenties en eigenaren van sites zouden niets meer verdienen aan deze bezoekers. In de persverklaring wordt niet gesproken over de inhoud van de reclame-uitingen die worden getoond. Ook dat consumenten op het internet overladen worden met onpersoonlijke reclameboodschappen komt niet ter sprake in de verklaring.

Noodzakelijk

De stap om gebruikers met een adblocker te blokkeren is volgens Jeroen Jaspers, eigenaar van Biernet.nl, rigoureus maar noodzakelijk. “We sluiten alle bezoekers met een adblocker uit van onze site. Het zal voor sommige bezoekers raar zijn dat ze een pagina niet zomaar meer kunnen bezoeken als ze een adblocker aan hebben staan. Het geld uit advertenties is voor ons de belangrijkste inkomstenbron. Door banners van onze partners te tonen kunnen we de site elke dag van nieuwe content voorzien. De inkomsten zijn dus noodzakelijk om de website gratis beschikbaar te houden.”

Betaald account

De biersite biedt gebruikers ook het Premium Account aan. Hiervoor moet een klein bedrag worden betaald. Met dit account ziet een bezoeker geen advertenties en krijgt hij handige extra’s. Voor maximaal € 0,25 per maand verzekert een gebruiker zich van een reclamevrije website. Jaspers: “We geven onze bezoekers een eenvoudige keuze. Schakel de adblocker uit of neem een betaald account met leuke extra’s en steun ons. Dat is de enige mogelijkheid om op lange termijn de website in de lucht te houden.”

Reacties bezoekers

Bezoekers met een adblocker reageren zeer wisselend op het feit dat ze de website niet meer kunnen bezoeken. Een anonieme e-mail: “Site blokkeren omdat ik adblock gebruik. Je grootste onzin. Ik ga deze site nooit meer gebruiken en zal iedereen zeker dit afraden.” Toch zet rond de 35 procent adblockers uit en surft verder en ziet weer advertenties. “We hebben per e-mail een aantal boze klachten gekregen. Maar als we uitleggen dat wij geld nodig hebben om de site up-to-date te houden en dat dit middels advertenties gebeurt, dan toont iedereen begrip”, aldus Jaspers.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie