Naar inhoud

Adobe stelt creativiteit centraal in het marketingproces

De digitale transformatie draait niet louter om technologie. Het behelst ook de verandering van het businessmodel en de organisatiecultuur. Nieuwe technieken maken het mogelijk de verzuiling van bedrijven en instellingen teniet te doen. De samenwerking tussen de verschillende afdelingen die daaruit voorkomt, stelt de klantvraag centraal. Want customer experience is het nieuwe merk. Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk het contact met consumenten via alle kanalen vlekkeloos, consistent en zelfs gepersonaliseerd te laten verlopen.

Menselijk contact cruciaal

Maar marketing draait nog steeds om het maken van menselijke contacten, online en offline. Intuïtie, gevoel en emotie zijn wellicht termen die soft klinken, maar keihard het succes van de marketeer bepalen. Daarom dient op de marketingafdeling een centrale plek te zijn voor creativiteit. Dat is de les die de softwareproducent Adobe Systems de bezoekers meegeeft na zijn Symposium 2015 in het EYE Film Museum in Amsterdam. Een boodschap die op terugweg op de pont over het IJ nog naklinkt.

Technologie als voorwaarde

De fabrikant die bekend is geworden door Photoshop en het PDF-bestandsformaat biedt organisaties de mogelijkheid digitale content te creëren met creatieve tools. Een geïntegreerde set van marketingtechnologieën maakt het mogelijk deze content te beheren, leveren en optimaliseren. De oplossingen in de cloud geven ruimte aan marketing en creativiteit. Met functionaliteiten die big data eenvoudig verwerken en de smartphone als het persoonlijke device zien.

Interactie met partners en klanten

Twee keer per jaar organiseert de softwarefabrikant grootschalige evenementen waar de interactie met klanten en partners centraal staan. Een in Nederland voor de lokale markt en een internationaal event voor de Europese markt. “Twee momenten in het jaar waar wij met onze zakelijke relaties de ontwikkeling op het gebied van digital en creative tonen en bespreken”, vertelt Jules-Stephan Pieters. Hij is country manager Nederland bij Adobe. “Op dit symposium combineren we bewust voor het eerst onze creative cloud en marketing cloud.”

Creatief gekoppeld aan digitaal

Een van de parels van onze onderneming is het creatieve instrumentarium”, verklaart Pieters. “Met deze producten wordt veel mooie content geschapen die voor marketingdoeleinden wordt aangewend. De technologieën voor digitale marketing in onze portefeuille sluiten naadloos aan op die contentcreaties. Geen andere partij in de wereld kan dit laten zien. Voor ons een hele mooie manier dat hier nu te laten zien.”

Relevante experience versterkt door beelden

Natuurlijk is beeldvorming altijd al belangrijk geweest in het vakgebied marketing”, aldus Pieters. “Een beeld spreekt duizend woorden. Dat is ook zichtbaar in de klantbeleving. Klanten met belangstelling voor een merk of product willen een aangename en relevante experience. Goede content met mooie beelden versterkt de boodschap. Door het explosief toenemende aantal impressies is het opnemen van informatie vluchtiger geworden. Wil je consumenten bereiken, dan is de content met beeld steeds belangrijker.”

Images drukken emoties uit

In eerste instantie is een afbeelding een drager van een zekere emotie”, vult Marco Disseldorp aan. Hij is marketingmanager Nederland bij Adobe. “Uiteindelijk gaat marketing nog steeds over het daadwerkelijk raken van mensen. Je wil mensen iets laten beleven in de sfeer van het merk of product. En content is allereerst het overdragen van emotie en het inspelen op behoeftes. Je ziet dan ook een exponentiële toename van het gebruik van foto's en video's.”

Content gekoppeld aan data

Die groei is niet veroorzaakt door de opkomst van de nieuwe media”, stelt Disseldorp. “De stijging van de consumptie van videocontent is vooral veroorzaakt door technologische ontwikkelingen. Vast staat een bedrijf of instelling deze toename niet links mag laten liggen. Het dient toegepast te worden in de wijze waarop jij je organiseert en presenteert rondom de klant. Maar voor veel organisaties is het brengen van de juiste content op het goede moment op het gepaste device gecombineerd met de overdaad aan data vooralsnog een probleem.”

Consumentengegevens cruciaal voor interactie

Als je de interactie persoonlijker wil maken, zijn consumentengegevens onontbeerlijk om content op de juiste plek te laten landen”, vervolgt Disseldorp. “Dat is dan ook het belangrijkste gespreksonderwerp op dit evenement. Want alle onderzoeken tonen de worsteling van ondernemingen met de digitale transformatie. Of zij nu hun kanalen opnieuw willen organiseren en digitaliseren of nieuwe producten en diensten met digitale componenten willen presenteren, organisaties hebben moeite met die transitie.”

Klantervaring bieden gestoeld op inzichten

De grote vraag is hoe je de ultieme klantervaring creëert die gestoeld is op de inzichten verkregen uit consumentengegevens”, aldus Disseldorp. “Data die worden geregistreerd en vervolgens naar de diverse platformen overgaan zodat daadwerkelijke uitlevering van content gepersonaliseerd plaats kan vinden. Bovendien dient ook die content dusdanig georganiseerd te zijn dat presentatie op het juiste moment geschiedt. Dat is een bewerkelijk proces.”

Niemand heeft het magische antwoord

Veel bedrijven en instellingen beseffen voor deze overgang nog niet gereed te zijn”, zegt Disseldorp. “Maar willen wel naar die uitgangspositie groeien. Hoe je dat aan gaat pakken, dat is precies iets wat je moet ontdekken. Want niemand heeft het magische antwoord op die prangende vraag. Ieder merk, elke organisatie moet daar uniek in zijn en zijn uniciteit in vinden. Dat is bij uitstek een topic om met marketeers, creatives en technologen te bespreken op een dag als deze.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie