Naar inhoud

Adoptie smart home in stroomversnelling door impact COVID-19

Al ver in de vorige eeuw voorzag sterrenkundige en futuroloog Chriet Titulaer dat we in de keuken gebruik kunnen maken van slimme apparaten. Zo voorspelde hij – op het moment dat het internet of things (IoT) nog slechts een theoretisch begrip was – dat in de nabije toekomst de koelkast als voorraadbeheerder zou fungeren en zelf bestellingen zou doen. Maar ondanks diverse productaankondigingen zijn we nog steeds niet in de gelegenheid gebruik te maken van een smart refrigerator.


Adoptie van smart home

Ondanks het uitblijven van dergelijke innovaties is de bekendheid van de term smart home onder Nederlandse consumenten in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld. Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders wat de betekenis van een slim huis is. Er is ook een stijgend aantal consumenten geïnteresseerd in de technologie. Van die groep mensen verwacht bijna een vijfde binnen twee jaar een volledig smart home te hebben.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.010 volwassen Nederlanders naar hun kennis over en interesse in smart home van marktonderzoeksbureau Growth from Knowledge (GfK). Aan de respondenten zijn vragen voorgelegd over aanbieders, informatiebronnen en aankoopkanalen, voice assistants, smart ecosystemen, installatie, producten, huidig gedrag en toekomstverwachtingen. De jaarlijkse studie is voor het eerst in 2015 uitgevoerd.

Voordelen en belemmeringen

Volgens 44 procent van de Nederlanders is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel van smart home-oplossingen biedt. Naast dit gebruiksgemak zijn kostenreductie plus energiebesparing en de mogelijkheid om de apparaten overal te bedienen andere voordelen om voor deze oplossingen te kiezen.

“Snel en stabiel internet is de basis voor een slim huis”, duidt Tessa Holzenbosch, industry lead technology, durables & media bij GfK. “Nederlandse huishoudens hebben daarom flink in adequate internetverbindingen geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi-signaalversterkers is in 2020 meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019. Tijdens de intelligente lockdown hebben we zelfs uitschieters van 500 procent en 700 procent in het aantal verkopen gezien.”

Iets minder dan de helft van de Nederlanders (45%) vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen smart home-oplossingen aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten om consumenten bewust te maken hoe slimme oplossingen kunnen bijdragen aan gemak in huis en kostenreductie plus energiebesparing op de langere termijn.

Privacy en veiligheid

Een belangrijk thema rondom smart home is veiligheid. Er is een afname geconstateerd in het aantal consumenten dat bang is om gehackt te worden: van 31 procent vorig jaar naar 27 procent in 2020. En maar liefst 41 procent van de consumenten staat open voor smart home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren. Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in smart tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

Voorkeur voor aanschaf bij deskundigen

Consumenten die overwegen om smart home-apparaten aan te schaffen, oriënteren zich voornamelijk online. Vervolgens kopen zij deze producten bij voorkeur bij elektronicaspeciaalzaken, zowel offline als online. Een kwart van de mensen die nog geen slimme oplossingen bezit, geeft aan die bij voorkeur te laten installeren. Volgens brancheorganisatie Techniek Nederland liggen hier de kansen om de consumenten te infomeren dat professionele plaatsing van apparatuur belangrijk is voor een probleemloos gebruik.

Virtuele assistenten zijn populair

“Nederlandse huishoudens bezitten gemiddeld al vijf slimme apparaten. Opvallend is dat twee van de drie apparaten ook bewust gekozen zijn vanwege hun slimme toepassingen”, stelt Tessa Holzenbosch. “De COVID-19-pandemie heeft veel impact op ons dagelijkse leven. We spenderen veel meer tijd in huis. De behoefte om een prettige leefomgeving te creëren, is daarom zichtbaar toegenomen. Hierdoor is de interesse in slimme oplossingen en virtual assistants ook in een stroomversnelling gekomen.”

Er is een toename in het aantal verkochte smart speakers met voice. De virtual assistants worden vooral gebruikt voor het afspelen van muziek (52%) en het opvragen van het weerbericht (41%). Opmerkelijk is dat 37 procent aangeeft voice te gebruiken voor het bedienen van de slimme toepassingen in huis. 29 procent van de Nederlandse consumenten verwacht door de komst van virtual assistants meer slimme oplossingen aan te schaffen.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie