Naar inhoud

Advies aan zelfstandige winkeliers: go big or go niche

Door de grote concurrentie in de Nederlandse winkelstraat en de lage marges waarmee in de retailsector wordt gewerkt, is het evident dat schaalgrootte duidelijke voordelen biedt. In vergelijking met 5 jaar geleden hebben zelfstandige winkeliers inmiddels 379.000 vierkante meter minder winkeloppervlakte. Daarom dienen retailers, vastgoedeigenaren en lokale overheden de verhouding tussen winkelketens en zelfstandigen te beschermen.

Minder zelfstandige winkeliers

Dit pleidooi vinden we in het onderzoeksrapport ‘Zelfstandige winkelier onmisbare schakel in winkelgebieden’, een publicatie van ABN AMRO. In de afgelopen 13 jaar daalde het aantal zelfstandige winkeliers met zo'n 10.500. Daarmee daalde het door zelfstandige winkeliers ingevulde vloeroppervlak met bijna 825.000 vierkante meter, terwijl winkelketens juist 3,6 miljoen vierkante meter meer innemen dan 13 jaar geleden.

Dalend bezoek aan winkels

Zo daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen in het centrum van Amsterdam met 17 procent, terwijl de winkelketens 79 procent aan vierkante meters wonnen. Ook in de centra van Den Haag (+39%), Eindhoven (+29%) en Maastricht (+24%) wonnen de winkelketens aan terrein. Sinds 2004 daalde het bezoek aan de winkelstraat met 26 procent. In de afgelopen drie jaar daalde het bezoek in de winkelstraat nog altijd in ongeveer 8 op de 10 winkelgebieden

Winkelketens winnen terrein

De ontwikkeling op lange termijn is dus duidelijk. Maar hoe was dit over een kortere periode? Weliswaar was de afgelopen twee jaar sprake van nipte groei van het vloeroppervlak van zelfstandigen, maar dit was slechts een zeer licht herstel. Over de afgelopen vijf jaar daalde het vloeroppervlak van zelfstandige winkeliers met 379.000 vierkante meter. De impact verschilt per branche en per gebied. In de modebranche daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen sinds 2012 met ruim 5 procent, terwijl het vloeroppervlak van winkelketens per saldo met ruim 2 procent toenam.

Go big or go niche

Naast winkelketens met onderscheidend vermogen blijven ook zelfstandige winkeliers een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat, die een winkelgebied aantrekkelijker maakt. “Voor winkeliers lijkt het adagium: go big or go niche. Daarbij is het belangrijk een hoge mate van service of specialisatie te bieden. Als de diversiteit binnen een winkelgebied niet behouden wordt, kan dit ten koste gaan van de attractiviteit binnen een winkelgebied”, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail & leisure bij ABN AMRO.

Uitdaging voor winkeliers

“Winkeliers staan voor de uitdaging deze gebieden te transformeren tot locaties waar de consument graag zijn vrije tijd doorbrengt en kan winkelen”, aldus Duijn. “Daarbij is de verhouding tussen zelfstandigen en ketens van belang. De gewenste situatie kan per gebied verschillen. Maar het is voor gemeenten, pandeigenaren en winkeliers belangrijk om hier een langetermijnvisie op te hebben.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie