Naar inhoud

Agrariërs vinden kennis leveranciers belangrijker dan prijs

Als het aankomt op de belangrijkste overwegingen om over te stappen naar een andere leverancier, vinden Nederlandse agrariërs een goede klantrelatie belangrijker dan de financiële aspecten. Boeren hechten namelijk een steeds grotere waarde aan de kennis van hun leveranciers over de agrarische sector en de ontwikkelingen in de branche. Maar liefst 68 procent van de boeren vindt dit vandaag de dag de belangrijkste eigenschap van een leverancier. Opvallend is dat dit in 2013 en 2017 maar voor een op de vijf boeren (20%) bepalend was.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 203 Nederlandse boeren, dat is uitgevoerd door IT-dienstverlener CRM Partners. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de rapporten ‘De agrarische sector op de schop – Innovatie en uitdagingen volgens Nederlandse boeren’.

Kennis bepaalt keuze voor leverancier

Maar een op de tien boeren (9%) in Nederland beëindigt de relatie met zijn huidige leverancier als een andere leverancier een lagere prijs biedt. 10 procent stapt over bij een betere service en 18 procent als een ander de tijd neemt om zijn bedrijf te begrijpen. Kennis is voor de agrariërs de belangrijkste factor bij de overweging om over te stappen naar een andere leverancier. Zo stapt ruim een kwart (27%) over naar een andere leverancier als die kennis en inzichten heeft die hem helpen efficiënter te worden.

Positionering als kennispartner van boer

“Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat je je als leverancier geliefd maakt door jezelf te positioneren als kennispartner”, stelt Erwin van Eeken, accountmanager bij CRM Experts. “Een logisch gevolg van de recente ontwikkelingen in de agrarische sector. De markt is kwetsbaar voor eisen vanuit de samenleving en overheid en dat maakt dat de waarde van kennis stijgt. Naast investeren in kennis, moeten leveranciers ook investeren in de klantrelatie. Het is belangrijk dat leveranciers een volledig individueel klantbeeld aanleggen om zo gerichter advies te kunnen geven aan een agrariër. Hiermee dragen zij bij aan een sterkere positie van boeren in de hedendaagse ontwikkelingen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie