Naar inhoud

Ajax geeft unieke online beleving met nieuw website

Marketingdirecteur Edwin van de Sar heeft vorige week in Amsterdam de nieuwe website van Ajax gelanceerd. Op de site staat alles in het teken van de eerstvolgende wedstrijd. Voor, tijdens en na de wedstrijd bedient de Amsterdamse voetbalclub fans met unieke content, van interviews tot nabeschouwingen. Daardoor worden voetballiefhebbers volledig meegenomen in het wedstrijdritme en kunnen ze het merk van de veelvoudige landskampioen van dichtbij beleven.

Storytelling

De site, die is gebouwd op XperienCentral van softwarebedrijf GX Software, bevat zowel qua content als techniek een aantal belangrijke innovaties. Mark van Leest, hoofd Media bij AFC Ajax, was nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe site, die gemiddeld 1 miljoen bezoekers per maand trekt. “Onze nieuwe site is geënt op het concept van storytelling. We richten ons dus niet meer op het zenden van informatie, maar op het bieden van een ultieme online beleving”, aldus Van Leest.

Visuele content

Visuele content geeft de online beleving van fans een extra dimensie. Zo wordt de homepage gedomineerd door mooi, dragend beeld en worden alle video’s en foto’s van het mediateam van Ajax ontsloten. Dit rijke beeldmateriaal komt extra goed tot zijn recht dankzij het innovatieve Angular Framework. Met deze techniek laden grote hoeveelheden zware bestanden als video’s en afbeeldingen zich razendsnel, zodat bezoekers een optimale ervaring hebben.

Beleving

Het onderscheidende karakter van de website zit hem voor de Amsterdamse vereniging niet zozeer in de vergelijking met andere voetbalclubs. Fans wisselen immers niet snel van club. Het verschil wordt gemaakt ten opzichte van andere aanbieders van voetbalnieuws. “Er zijn veel sites met nieuws over onze club, maar wij onderscheiden ons in betrouwbaarheid en unieke content. Bijvoorbeeld content van achter de schermen”, aldus Van Leest. “Nieuws is gemeengoed, beleving is key.”

Toekomstplannen

Binnenkort wordt de app van de club aangepast, zodat deze een belangrijke rol in de stadionbeleving kan spelen. Onder de noemer “Matchday-app” worden nieuwe functionaliteiten ontsloten, zoals ins en outs rondom de wedstrijd, herhalingen van de gebeurtenissen op het veld en location based services. Verder wordt er op 1 januari een nieuw ticketing-platform gelanceerd.

Samenwerking

Ajax werkt al sinds 2001 met het contentmanagementsysteem (CMS) van GX Software en koos voor de nieuwe site opnieuw voor dit platform. Daarnaast wordt ook het customer-data-platform BlueConic gebruikt. Andere betrokken partijen bij de realisatie van de website waren Jungle Minds (concept en design), CrossPhase (contentmigratie) en Blue Billywig en Jet-Stream (video).

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie