Naar inhoud

Ajax kent weer een grotere aanhang in Nederland dan Feyenoord

Het nieuwe voetbalseizoen in Nederland start vanavond met de wedstrijd om de ‘Johan Cruijff Schaal 2018’. In de strijd om het landkampioenschap 2018-2019 heeft Ajax nu al een streepje voor dankzij de warmste steun onder de Nederlandse bevolking. Het verschil in populariteit met aartsrivaal Feyenoord is echter klein. Opvallend is ook de sterke populariteitsstijging van ADO Den Haag. Het jarenlange charmeoffensief van de club betaalt zich eindelijk uit naar een sympathieker imago.

Dit blijkt uit het ‘Sportsector Merkenonderzoek 2018’van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek is onder 2.200 Nederlanders.

De top 3 van populairste voetbalclubs wordt al jaren gevormd door Ajax en Feyenoord, die wisselend op nummer één en twee staan. PSV staat sinds 2012 stabiel op plaats drie. Opvallend is de enorme imagogroei van ADO Den Haag. Sinds 2010 klom de Haagse club van de 17e naar de 5e positie op de ranglijst van populairste voetbalclubs. Merkadviseur Hendrik Beerda benadrukt dat de groeiende waardering voor de Haagse voetbalclub extra bijzonder is omdat de reputatie van de meeste voetbalclubs daalt.

“ADO Den Haag heeft de reputatie van probleemclub met supportersrellen eindelijk van zich af geschud”, zegt Beerda over de verbeterde reputatie van de club. “Het stoere imago is er nog steeds, maar nu met een sympathieker en opgewekter randje. Het jarenlange charmeoffensief – waaronder een actie in 2016 waarbij ADO-supporters zieke kinderen in De Kuip onder de knuffeldieren bedolven – heeft duidelijk gewerkt.”

Top 10 populairste Nederlandse voetbalclubs in 2018

(plus positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)

  1. (2,1,2,1) Ajax
  2. (1,2,1,3) Feyenoord
  3. (3,3,3,2) PSV
  4. (4,4,5,6) AZ
  5. (11,9,11,17) ADO Den Haag
  6. (5,7,3,4) FC Twente
  7. (9,8,7,8) FC Utrecht
  8. (6,5,8,7) FC Groningen
  9. (7,6,9,9) Vitesse
  10. (8,13,-,-) PEC Zwolle

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)

Andere opvallende conclusies uit de 5e editie van het onderzoek:

  • Arjen Robben is populairste voetballer, maar staat zesde op de ranglijst van favoriete sporters;
  • Vierdaagse Nijmegen is geliefder bij Nederlanders dan de Tour de France;
  • wandelen wordt voor het eerst als sport gezien;
  • De Kuip is wederom het nummer één stadion van Nederland; Ahoy op plaats twee;
  • sportsponsoring is vooral interessant voor een dynamischer en sympathieker imago van een bedrijf.

Max Verstappen is nu dé sportheld

Na zes jaar neemt Max Verstappen de nummer één positie van Sven Kramer over als favoriete topsporter. “Nederlanders zien Verstappen als dé internationale sportheld. De bewondering voor zijn lef en vernieuwende stijl is ongekend. Ook de reclames waarin Verstappen voor bedrijven optreedt, versterken zijn imago”, duidt Beerda. “Een grote meerderheid verwacht dat Max Verstappen in de komende jaren de grootste groei gaat doormaken. De nummer twee van de Tour de France van 2018, Tom Dumoulin, staat ook op nummer twee als het gaat om toekomstverwachting. De topsporter met het sympathiekste imago is zwemster Ranomi Kromowidjojo. Van alle Nederlandse voetballers is Arjen Robben het populairst. Vijf topsporters die niet voetballen, moet hij echter voorlaten op de populariteitsranglijst.”

Top 10 populairste Nederlandse sportmensen in 2018

(plus positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)

  1. (5,-,-,-) Max Verstappen
  2. (1,1,1,2) Sven Kramer
  3. (2,2,13,18) Epke Zonderland
  4. (7,-,-,-) Dafne Schippers
  5. (4,3,3,7) Ireen Wüst
  6. (3,7,4,9) Arjen Robben
  7. (-, -,-,-) Tom Dumoulin
  8. (10,6,-,-) Ranomi Kromowidjojo
  9. (8,5,6,5) Anky van Grunsven
  10. (11,9,8,12) Wesley Sneijder

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)

Wandelen voor het eerst als sport gezien

Niet eerder stond de wandelsport in de top 100 van sterkste sportmerken. “Terwijl wandelen eerder werd gezien als gemoedelijk wat kuieren, wordt het nu als een serieuze sport gezien. De opkomst van nordic walking en het toenemend aantal fitte 50-plussers spelen hierin een belangrijke rol. Onder die ouderen is het imago vooral sterk”, aldus Beerda. “Uit het niets neemt de Vierdaagse Nijmegen nu de nummer drie positie in onder de sportevenementen. Hiermee is het wandelevenement zelfs populairder dan de Tour de France en de belangrijkste voetbaltoernooien. En in de top 10 van meest gewaardeerde sportbonden staat de in 2015 opgerichte Koninklijke Wandel Bond Nederland opeens op plaats acht.”

Top 10 populairste sportevenementen in 2018

(plus positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)

  1. (2,2,2,1) Elfstedentocht
  2. (1,1,1,2) Olympische Spelen
  3. (-,-,-,-,-) Vierdaagse Nijmegen
  4. (3,4,4,7) Tour de France
  5. (4,3,3,3) WK Voetbal
  6. (5,5,5,5) EK Voetbal
  7. (6,6,8,9) Eredivisie
  8. (7,7,6,4) WK Allround Schaatsen
  9. (9,8,7,6) EK Allround Schaatsen
  10. (8,9,10,10) UEFA Champions League

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)

Top 10 populairste sportbonden en sportkoepels in 2018

(plus positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)

  1. (1,1,1,1) KNVB
  2. (2,2,2,2) NOC*NSF
  3. (3,3,3,3) KNSB
  4. (5,5,5,6) Atletiekunie
  5. (4,4,4,4) Judo Bond Nederland
  6. (6,6,6,5) KNZB
  7. (7,8,8,7) KNLTB
  8. (-,-,-,-) KWBN
  9. (8,7,7,8) KNWU
  10. (10,9,10,10) Nevobo

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)

Rotterdam heeft met De Kuip en Ahoy de beste sportaccommodaties in huis

Over de Rotterdamse sportaccommodaties is de Nederlander het meest te spreken. De Kuip staat sinds 2016 op de eerste plaats van favoriete stadions. Ahoy staat op plaats twee. “Naast een sterk sportief imago heeft Ahoy ook een zeer creatieve uitstraling door de concerten en festivals die er plaatsvinden”, stelt Beerda. “Terwijl De Kuip druk bezig is met grootse nieuwbouwplannen, is het publiek over het huidige stadion ook al zeer tevreden. Men vindt het een erg aantrekkelijk stadion met een goede sfeer. Maar als het om sfeer gaat, staat schaatsstadion Thialf in Heerenveen ver bovenaan. Het feest rond de baan blijft de meest kenmerkende eigenschap van de schaatssport.

Top 10 populairste sportstadions in 2018

(plus positie in 2016, 2014, 2012 en 2010)

  1. (1,2,2,1) De Kuip
  2. (3,1,1,-) Rotterdam Ahoy
  3. (2,3,3,2) Johan Cruijff ArenA
  4. (4,4,4,3) Thialf
  5. (5,5,5,4) GelreDome
  6. (7,6,7,6) Olympisch Stadion Amsterdam
  7. (6,7,6,5) Philips Stadion
  8. (12,10,13,11) Papendal
  9. (9,9,9,8) Stadion Galgenwaard
  10. (8,8,8,7) Abe Lenstra Stadion

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding)

Sportsponsoring vooral interessant voor dynamischer en sympathieker imago bedrijf

“Vergelijking met onderzoeksresultaten uit de sponsorsector laat zien dat sportsponsoring voor bedrijven vooral interessant is om een dynamischer en sympathieker imago te krijgen”, stelt Beerda. “Door de focus op topprestaties in de sport én de internationale competities kunnen bedrijven ook profiteren van het kwaliteitsimago en de internationale uitstraling van een sportpartner. De samenwerking met een topmerk als Max Verstappen is bijvoorbeeld voor zijn Nederlandse sponsors Exact en Jumbo een enorme kans om hun bekendheid en imago verder uit te bouwen en meer klanten te trekken. Logisch dat voor deze imago-overdracht ook flink in de buidel moet worden getast.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie