Naar inhoud

'All you can read' voor tijdschriften op smartphone

Het heeft geruime tijd geduurd voor de muziekindustrie een passend antwoord had gevonden voor de opkomst van het internet. Na de iTunes zijn Spotify en Apple Music inmiddels begrippen geworden. Ook uitgevers worstelen met het digitale domein. Oplagen van kranten en tijdschriften lopen dramatisch terug. Met initiatieven als De Correspondent en Blendle wordt getracht betaalde nieuwscontent overeind te houden. En nu is er ook een vergelijkbare mobiele applicatie voor tijdschriften.

Onbeperkt tijdschriften lezen

De app Maggy is onlangs gelanceerd en biedt toegang tot alle artikelen van 30 tijdschriften op je smartphone voor een vast bedrag van € 5,99 per maand. De app maakt een definitief einde aan in- en uitzoomen, zoals bij PDF-magazines op de smartphone. Met de dienst is het mogelijk om content van magazines op een prettige manier op je smartphone te lezen. Nu de uitgevers Hearst, WPG en New Skool Media zich hebben aangesloten, lijkt het er op dat uitgevers in de mobiele applicatie de partner gevonden hebben waarmee ze het aandurven om hun content 'all you can read' beschikbaar te stellen.

Persinnovatie door start-up

Maggy is een Nederlandse onderneming, in 2015 opgericht door ondernemers Michael Croll en Rutger Tijkotte. Het concept werd bedacht vanuit hun mediabedrijf Sirimedia, dat gevestigd is in Amsterdam. De start-up kreeg begin 2015 een subsidie van ruim 60.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers, gericht op persinnovatie. Met dit geld is het prototype ontwikkeld waarmee het bedrijf de uitgevers aan boord heeft gekregen.

Exact inzicht leesgedrag

Op dit moment zijn de titels als Quote, Cosmopolitan, Elle, Harper's Bazaar, Vrij Nederland, Kijk en Formule 1 in de app te vinden. De onderhandelingen met andere uitgeverijen zijn nog aan de gang en de verwachting is dat weldra nieuwe titels worden toegevoegd. Doordat de artikelen digitaal worden gepresenteerd, kunnen uitgevers precies zien wat er gelezen wordt. Hoe beter de content van een uitgever wordt gelezen, hoe meer deze verdient. “Van de inkomsten van de dienst komt 70 procent terecht bij de uitgevers”, zegt Michael Croll. “We verdelen dit op basis van de tijd die lezers hebben besteed aan artikelen.”

Daling oplagen tijdschriften

Uitgevers van magazines zien de oplagen van hun tijdschriften de afgelopen jaren gestaag dalen. Het lukt ze nog niet hier digitaal een antwoord op te vinden. Croll: “Wij vinden dat de content van journalisten meer lezers verdient. In ieder magazine dat je nu niet leest, staan minimaal vier artikelen die je wél interessant vindt. Met de app heb je maandelijks toegang tot duizenden artikelen, waarvan je er minstens 100 graag zou lezen. Dit is nog geen € 0.06 per artikel.”

Radicale verandering uitgeefmodel

Het uitgeefmodel is radicaal aan het veranderen, de consumptie van print neemt gestaag af onder mensen tot vijftig jaar oud. Uitgevers worden gedwongen naar nieuwe modellen te kijken. Voorheen bepaalden zij wat de consument te lezen kreeg en in welke vorm, nu bepaalt de consument alles. “De lezer kiest zijn merk en consumeert content van diverse platforms”, zegt Wouter van der Meulen, uitgever bij WPG. “Maggy is een van die netwerken en daarom willen wij dat onze content ook daar beschikbaar is.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie