Naar inhoud

Alle retailsectoren zien de aankopen dalen door coronacrisis

Alle Nederlandse retailsectoren zien het aantal aankopen momenteel dalen door de coronacrisis. Waar aan het begin van de crisis de supermarkten, bouwmarkten en tuincentra nog een grote plus lieten zien, is dit inmiddels verleden tijd. Op 20 maart 2020 was er al een eerste grote daling te zien in het aantal transacties in Nederland. In het weekend van 28 en 29 maart 2020 drong deze daling tot alle branches door en lieten de winkels die zich richten op bouw en tuin voor het eerst een grote min in in-store aankopen zien.

Dat blijkt uit gegevens van Stocard, aanbieder van een mobile wallet app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. De app kent momenteel bijna drie miljoen Nederlandse gebruikers.

Zoveel mogelijk thuisblijven

Tuincentra en bouwmarkten laten de grootste daling zien in het laatste weekend van maart 2020. Afgelopen zondag hadden ook kledingwinkels en meubelzaken het moeilijk. Waar eerder nog bepaalde branches een toename in aankopen lieten zien, hebben Nederlanders dit weekend massaal gehoor gegeven aan het advies van de overheid om zoveel mogelijk thuis te blijven. Geen enkele branche kan meer van positieve cijfers spreken.

Moeilijke tijden retailsector

Nederland volgt hiermee de trend in andere Europese landen. Ook in België, Frankrijk, Duitsland en Italië zijn er vrijwel alleen maar negatieve cijfers te zien. Vanaf 18 maart is er een dalende lijn waar te nemen in alle landen. De retailsector heeft het dus in heel Europa moeilijk.

Meer creatieve oplossingen

“We zien een grote daling in het aantal transacties in de retail”, duidt Emile Muijsson, country manager Benelux bij Stocard. “Het zijn moeilijke tijden voor de winkels, maar gelukkig zien we steeds meer creatieve oplossingen. Restaurants bieden nu afhaalmaaltijden aan en lokale winkels zetten een bezorgdienst op. Het is mooi om te zien hoe de retail zich door deze moeilijke tijd heen slaat. Dit is dan ook het moment voor de consumenten om de retailsector te steunen en van deze lokale initiatieven gebruik te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie