Naar inhoud

Alternatieven voor A/B-testen binnen conversieoptimalisatie

Binnen conversieoptimalisatie in digitale marketing is A/B-testen dé methode om te valideren of aanpassingen op een website het gedrag hebben veranderd van de bezoekers. De vuistregel voor de inzet van deze validatiemethode luidt: minimaal 500 conversies per variant per device, met een looptijd van maximaal vier weken. Heb je die niet – op een onderdeel van of misschien wel op je hele website – dan kun je beter andere methoden gebruiken om te zien of je bijvoorbeeld daadwerkelijk frictie in het gebruiksgemak hebt weggehaald.


Conversieoptimalisatie

Onder onlinemarketeers is A/B-testen enorm populair. Soms ontbreekt het echter aan voldoende traffic en conversies op een website om het zinvol te kunnen doen. In het onderzoeksrapport ‘Conversion Optimization – Conversieoptimalisatie zonder A/B-testen?’ – mede mogelijk gemaakt door digital agency ISM eCompany – van de gelijknamige expertgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow zijn vijf alternatieve methoden in kaart gebracht om hypotheses toch te kunnen valideren. Het belangrijkste verschil met A/B-testen is dat je niet gelijktijdig twee verschillende varianten vergelijkt, maar dat je kijkt naar twee verschillende tijdvakken: de periode vóór de aanpassing en de periode ná de modificatie.

Vijf validatiemethoden

De leden van de expertgroep benoemen vijf alternatieve validatiemethoden die door hen zelf het meeste worden ingezet: web analytics, usability testing, surveys met task completion rate, fake door testing en tree testing. Deze methodes werken allemaal op basis van een analyse vooraf en een analyse achteraf. Dat wil zeggen dat je de beoogde conversieverbeteringen eerst doorvoert en naderhand valideert.

1. Web analytics

Wil je een potentiële conversieverbetering valideren met data uit web analytics? Dan kun je in de basis uitgaan van dezelfde opzet als een A/B-testanalyse. Het belangrijkste verschil is dus dat je niet kijkt naar de data van een controlepunt en een variant, maar naar de periode voor de aanpassing en de periode erna.

2. Usability testing

Veelal wordt een usability testing uitgevoerd om potentiële conversieverbeteringen te ontdekken. Een gebruikstest kan echter ook worden ingezet als validatiemethode. Zorg voor een duidelijke afbakening. Heeft een specifieke aanpassing een pijnpunt opgelost?

3. Surveys met task completion rate

Bij deze methode probeer je een hypothese te valideren door middel van een websiteonderzoek. Het doel van het onderzoek is de bezoekers te vragen naar hun ervaring met de website na het doorvoeren van de wijziging die je – in een situatie met meer traffic en conversies – met een A/B-test zou valideren.

4. Fake door testing

Fake door testing is een relatief goedkope manier om een grote verandering – zoals de toevoeging van een wishlist, een mogelijkheid voor click & collect of een nieuwe productcategorie – snel te valideren. Zorg ervoor dat het voor de klanten duidelijk is dat het gaat om een feature die nog ontwikkeld dient te worden.

5. Tree testing

Wanneer uit je data blijkt dat bezoekers moeite hebben met het vinden van producten of diensten op je website, kun je tree testing uitvoeren. Deze validatiemethode heeft als doel een logische structuur van je website en menunavigatie te bepalen en valideren. Het is een laagdrempelige methode waarmee je waardevolle inzichten verzamelt over hoe jouw doelgroep de structuur van producten of diensten op je website ervaart.

In het rapport zijn deze alternatieve validatiemethoden elk voorzien van een plan van aanpak en do's-and-don'ts. Ook worden er concrete cases uit de organisaties van de leden van expertgroep benoemd, die uitgebreid zijn beschreven op een separate website. Welke methode het beste werkt, hangt af van het specifieke geval. De groepsleden geven wel aan dat er een vuistregel voor validatie is, die betrekking heeft op de betrouwbaarheid van je data. In het algemeen geldt namelijk dat als je kunt kiezen tussen een kwantitatieve of een kwalitatieve validatiemethode, de kwantitatieve methode de hoogste betrouwbaarheid biedt.

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie