Naar inhoud

Altijd verbonden consumenten dé uitdaging voor marketeers

In dit digitale tijdperk zijn klanten en potentiële klanten altijd en overal op de hoogte van de actuele ontwikkelingen. Het bijbenen van de veranderende wensen van die altijd aangesloten consumenten vormt de grootste uitdaging voor de marketeers van vandaag. Door die digitalisering kunnen ook steeds meer klantgegevens worden verzameld. Het volledig benutten van die vergaarde data via alle engagement-kanalen is de tweede grote challenge voor marketingprofessionals.

Optimalisatie customer experience

Dit wordt uiteengezet in het onderzoeksrapport ‘CMO Review’ van SAP Hybris, een rapport over veranderingen in het digitale landschap. In samenwerking met het netwerk CMO Council heeft de softwareleverancier wereldwijd onderzoek gedaan onder senior marketeers. Zij gaven antwoord op de vraag wat de grootste uitdaging is om de customer experience te optimaliseren. Het bijhouden van de veranderende wensen van connected customers en het volledig benutten van de vergaarde data via alle engagement kanalen worden als de grootste uitdagingen gezien door marketeers.

Uitdagingen hedendaagse marketeers

Naast de connected customers en het benutten van de data complementeren de volgende uitdagingen de top vijf voor senior marketeers:

  • het upgraden en transformeren van technologie om de beste customer engagement te realiseren;
  • het uitlijnen van resources en cross-functional support binnen de organisatie;
  • het effectief meten van de businessimpact van de investeringen in customer experience.

Real-time contextuele ervaringen

Ondanks dat marketeers te kennen geven dat ze achter de feiten aanlopen, laten zij zich niet tegenhouden door deze uitdagingen. Om de customer experience van connected customers te verbeteren, heeft meer dan driekwart (77%) dan ook al stappen gezet op het gebied van real-time contextuele ervaringen voor klanten. Het doel hiervan is om op de wensen van de connected customer in te spelen gedurende de hele customer journey. De overige 23 procent stelt dat zij mijlenver afliggen van de mogelijkheid om contextuele ervaringen real-time aan te bieden.

Cruciale samenwerking CMO en CIO

“Connected customers bieden marketeers een flinke uitdaging”, vertelt Mark de Bruijn, senior director & head of EMEA marketing bij SAP Hybris. “Zoals het onderzoek ook aankaart, zien we dat marketeers zich bewust zijn van het belang van real-time contextuele ervaringen. Een goede samenwerking tussen de CMO en CIO is hierbij cruciaal, omdat de vergaarde data en de daaruit resulterende marketingacties direct met elkaar moeten corresponderen. Dit voorkomt dat je de veranderende wensen van jouw doelgroep niet kunt bijbenen en achter de feiten aanloopt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SAP Hybris.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie