Naar inhoud

Always-on is cruciaal voor een optimale gebruikerservaring

Voor retailers zijn de donkere dagen voor kerst bepaald geen reden voor somberheid. Zeker nu de economie weer op volle toeren draait, zijn consumenten bereid de portemonnee te trekken voor cadeaus en een aantrekkelijk kerstmenu. Dit geldt niet alleen voor retailers, maar ook voor e-tailers. Net zoals de fysieke retailer sfeer schept in zijn winkel, moet de e-tailer voor beleving zorgen. Dat gaat verder dan een eigentijdse look en feel van de website. Want niet alleen tekst, kleur en lay-out zorgen voor beleving. Ook snelheid, beschikbaarheid en actuele informatievoorziening doen dat. Dat betekent dat voor- én achterkant van de IT-omgeving bij een e-tailer op orde moeten zijn. Je moet always-on kunnen zijn, vooral nu e-commerce blijft groeien en er dit jaar in de eerste zes maanden van 2017 alweer 19 procent meer groei was dan in de eerste helft van 2016.

Downtime is killing

Bedrijven maken uiteraard regelmatig back-ups van al hun data. Maar daarmee ben je er niet, zeker niet in deze periode waarin de concurrentie enorm is en consumenten een brede keus hebben. Downtime – in welke vorm dan ook – is killing, want in dat geval is de consument al lang overgestapt naar een andere webshop. Daar komt bij dat lang niet elke organisatie goed heeft nagedacht over zo’n situatie. Het feit dat je een back-up hebt, zegt nog niks over hoe het herstellen van data plaatsvindt. Zo kan het tijd kosten om de juiste back-up te vinden of kan het blijken dat deze corrupt is en niet te herstellen is. Zo kan het lang duren voordat een webshop weer in de lucht is.

Focus op availability

Een organisatie moet dan ook niet zozeer focussen op back-up en recovery als een losstaande actie, maar op availability. Daar gaat het om. Creëer interne processen die ervoor zorgen dat data op een economisch verantwoorde manier wordt opgeslagen op de juiste media, en op zo’n manier dat herstel snel en effectief mogelijk is. Test back-ups en herstel regelmatig om er zeker van te zijn dat, wanneer het echt nodig is, alles goed werkt en downtime zo veel mogelijk wordt beperkt. En zorg ervoor dat de juiste gebruikers toegang hebben tot de juiste data, zodat je compliant bent met de GDPR, de privacyverordening van de Europese Unie die op 25 mei 2018 in werking treedt.

Always-on-strategie

Bij het ontwikkelen van een always-on-strategie is het zaak om je bewust te zijn van de zogenaamde availability gap. Eerder dit jaar bleek uit Veeam’s '2017 Availability Report' dat 84 procent van de IT-beslissers wereldwijd toegeeft daar last van te hebben. Deze kloof gaat om het verschil tussen wat IT kan leveren en wat gebruikers vragen. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat er in de organisatie sprake is van een echte always-on-mindset. Alleen dan kun je volop profiteren van een digitale transformatie, waarbij services en data 24/7 beschikbaar zijn, zowel in fysieke en virtuele als in cloudomgevingen.

3-2-1-0-backupregel

Nu klantbehoeften steeds meer de bedrijfsstrategie dicteren moet je als organisatie beschikbaarheid en een always-on- strategie omarmen om te kunnen overleven. Profiteer van nieuwe technologieën zoals sandboxing, waarbij je in een geïsoleerde omgeving problemen kunt analyseren, patches en upgrades kunt testen en nieuwe software kunt uitproberen zonder de productieomgeving te verstoren. Het is dan ook slim om de traditionele 3-2-1-backupregel – drie kopieën voor alle bestanden die echt belangrijk zijn, twee verschillende opslagmediums en een offsite back-up – uit te breiden met een nul. De nul van nul fouten.

Met de juiste always-on-strategie kun je als retailer én als e-tailer met vertrouwen opereren in december.

De auteur is manager channels Benelux bij IT-dienstverlener Veeam.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie