Naar inhoud

Amazon breidt de dienstverlening in Nederland verder uit

In Nederland wordt het e-commerce-landschap vooralsnog met name gedomineerd door Nederlandse spelers als bol.com, Coolblue en wehkamp. Maar het digitale domein kent geen kaders die door landgrenzen worden bepaald. Een online bestelling kan immers met bijna hetzelfde gemak in het buitenland geperst worden. Grote e-commerce-bedrijven als Alibaba en Amazon hebben inmiddels haast onopgemerkt een plek veroverd op de Nederlandse online markt. Het bedrijf van Jeff Bezos zet nu een volgende stap met de introductie van de abonneedienst Amazon Prime.

Abonneedienst

Met de service krijgen klanten in Nederland en België tot 1 april 2018 voor € 3,99 per maand bestellingen van een aanzienlijk aantal artikelen de volgende dag gratis thuisbezorgd. Na 31 maart 2018 wordt het abonnement verhoogd naar € 5,99 per maand. Met het lidmaatschap wordt ook toegang verkregen tot het videoplatform, het gamecenter en de foto-opslagruimte van Amazon. Bovendien ontvangen abonnees speciale aanbiedingen eerder dan andere klanten.

Videoplatform

Het videoplatform PrimeVideo.com biedt exclusieve content aan, zoals ‘The Grand Tour’. Dit programma wordt gemaakt door Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. Deze heren hebben in het verleden furore gemaakt ‘Top Gear’, de populaire BBC-autorubriek. Op het gamecenter Twitch Prime wordt maandelijks gratis game-content en exclusieve kortingen op games aangeboden. Op Prime Photos hebben abonnees veilige en onbeperkte opslagruimte voor hun foto’s.

Nederlandse markt

Hoewel Nederland voor Amazon slechts een klein deel van de totale markt is, lijkt de e-commerce-gigant zich steeds nadrukkelijker hier te manifesteren. De Nederlandse markt wordt nog steeds vanuit de Duitse webwinkel bediend met een naar het Nederlands vertaalde website. Van een .nl-domein is voorlopig nog geen sprake. Wel kunnen klanten sinds enige tijd betalen met iDEAL, een betaalmethode die in Nederland de overhand heeft.

Concurrentie

Eerder dit jaar heeft bol.com een service gelanceerd waarmee klanten de bezorgkosten kunnen afkopen. De AH-dochter maakt zich vooralsnog geen zorgen om de Amerikaanse concurrentie, lijkt op te maken uit een schriftelijke verklaring die het bedrijf aan de NOS gaf: “Nederlandse en Belgische consumenten kunnen al rekenen op hoge service. We zijn ervan overtuigd dat retailers in Nederland alles in zich hebben om Nederlandse consumenten het maximale te kunnen bieden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie