Naar inhoud

Amazon moet diep in de buidel tasten voor Nederlandse markt

Naar verwachting opent e-commerceplatform Amazon in 2020 de digitale deuren van een volledige webshop in Nederland. De Nederlandse markt vormt echter een aanzienlijke uitdaging voor de webgigant. Nederlandse consumenten zijn namelijk behoorlijk verwend met het huidige aanbod aan webwinkels. Zij overwegen pas aankopen te doen bij de onderneming van Jeff Bezos als de aangeboden producten minstens 10 procent goedkoper zijn dan bij concurrenten als bol.com, Coolblue en Wehkamp.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.129 Nederlanders over de toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt, dat is uitgevoerd door consultancybureau Simon-Kucher & Partners.

Lagere prijs doorslaggevend

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) overweegt iets te bestellen bij Amazon wanneer de webshop actief is in Nederland. De belangrijkste reden voor deze groep is een lage prijs (71%) of een scherpe aanbieding (24%). Echter, pas wanneer de prijs van een product 10 procent lager ligt dan bij de vertrouwde webshops, plaatsen zij een bestelling op Amazon. Het bedrijf moet dus diep in de buidel tasten om consumenten over de streep te trekken en marktaandeel te winnen. Het liefst blijven Nederlanders namelijk merktrouw. Zo blijft 43 procent het liefst bij de huidige webshops, ondanks een mogelijk prijsvoordeel bij Amazon.

Gevestigde aanbieders

Een van de belangrijkste voordelen van Amazon – snelle levering – is voor Nederlanders minder relevant in de overweging om via die webshop te bestellen (13%). Nederlanders worden immers al behoorlijk verwend door concurrenten als bol.com en Coolblue. In de perceptie van Nederlanders staat Amazon op het gebied van prijs en aanbod zo goed als gelijk met deze concurrenten. Waar nog winst te behalen valt voor Amazon, is de perceptie van de dienstverlening. Die ligt in Nederland nog een stuk lager in vergelijking met bol.com en Coolblue.

Onderscheidend op aanbod

“Voorlopig blijven Nederlanders hun aankopen nog voornamelijk via de huidige Nederlandse webshops doen”, vertelt Jos Eeland, partner bij Simon-Kucher & Partners. “Toch gaat Amazon snel een steeds groter gedeelte van de online aankopen in Nederland claimen. Het grootste nadeel van Nederlandse webshops is dat ze op Nederland gericht zijn. Amazon biedt een veel groter assortiment aan. Het huidige assortiment van het platform in Duitsland is bijvoorbeeld al meer dan tien keer zo groot als het assortiment van bol.com, Coolblue en Zalando bij elkaar.”

Onduidelijkheid over strategie

“Het is nog niet zeker via welke strategie Amazon de Nederlandse markt betreedt. Agressief marktaandeel kopen is een mogelijkheid, evenals voet aan de grond krijgen door bij de start in te zetten op strategische productcategorieën. Als Amazon op bepaalde productcategorieën de focus legt, worden dit waarschijnlijk elektronica en kleine huishoudelijke apparaten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten met name overwegen deze producten te kopen bij die webwinkel.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie