Naar inhoud

Amazon Prime Day onderstreept belang van geïntegreerde data

Sinds 2015 organiseert e-commerce-gigant Amazon in juli zijn jaarlijkse Prime Day. Dit concept biedt anderhalve dag lang koopjes voor consumenten die zich aanmelden als Prime-lid. Dit jaar heeft het koopjesfestijn voor het eerst in Nederland plaatsgevonden. Daarnaast heeft de onderneming van Jeff Bezos het bereik uitgebreid met nog drie extra markten: Australië, Luxemburg en Singapore. Daarmee is het de grootste wereldwijde uitverkoop geworden in de geschiedenis van het bedrijf.

De eerste mega-uitverkoop is georganiseerd ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van Amazon in een poging te concurreren met Black Friday en Cyber Monday. Sinds die tijd hebben cijfers een toename van importbewegingen voorafgaand aan het zomerseizoen laten zien, hetgeen er mogelijk op wijst dat onlineretailers zich ook voorbereiden op Prime Day. Daarnaast is vanaf dat moment een toename te zien van vergelijkbare grote kortingen en snelle verzendaanbiedingen door concurrerende retailers in de periode rond Prime Day.

Het Amazon-effect

Amazon is al langer een partij die de retailsector flink opschudt. Dat gebeurt eigenlijk al sinds 1995, toen het bedrijf met haar activiteiten is gestart. De e-tailer zorgt voor een vlot en makkelijk winkelproces en versterkt zo de verwachtingen onder consumenten over zichtbaarheid, optimale communicatie en snelle levering.

Dat betekent dat concurrerende retailers vandaag de dag net zo snel en flexibel moeten zijn, hetgeen niet mogelijk is zonder de inzet van digitale systemen en het integreren van data met schaalbare oplossingen. Piekperioden, zoals veroorzaakt door Prime Day, onderstrepen de noodzaak om operationele processen in het magazijn te automatiseren, inzicht in de voorraad te waarborgen en verbindingen te maken met vervoersplatformen.

Daarbij moet een bedrijf zorgen voor effectieve mobiele oplossingen in het warehouse en voor bestuurders, plus een effectief bezorgprogramma implementeren – en dat allemaal terwijl er naadloze communicatie met de consument plaatsvindt. Alleen door de bedrijfsvoering efficiënt te stroomlijnen, kunnen onlineretailers en hun logistieke dienstverleners aan de verwachtingen van de klant voldoen.

Voorbereiding op Prime Day

Hoewel Prime Day één optie is voor andere onlineretailers om aan te haken en zo hun omzet te vergroten, is het nog steeds van groot belang om een gediversifieerde verkoopstrategie in te zetten en flexibel te blijven. Een juiste aanpak vraagt om systemen die automatisch orders kunnen consolideren via een centraal platform ongeacht het verkoopkanaal, die verzendlabels kunnen afdrukken, die informatie naar interne systemen kunnen doorsturen en die leveringsopties real-time kunnen bevestigen. Door een allesomvattende groeistrategie toe te passen en op een breed scala van markten en kanalen te mikken, is het voor onlineretailers eenvoudiger om de continuïteit van hun bedrijf ook buiten de piekmomenten te verzekeren.

Belang van een WMS

Om de interne logistieke processen te automatiseren, is een flexibele en schaalbare warehouse management solution (WMS) essentieel. Alleen met zo’n systeem kunnen onlineretailers aan de leveringsverwachtingen van klanten voldoen, kosten besparen en fouten verminderen. Met de juiste WMS-oplossing kunnen onlineretailers bovendien voldoen aan de vereisten voor het programma Amazon Fulfilled Prime en orders van Amazon Prime beheren, automatisch importeren en plaatsen op een volledig geoptimaliseerde pick list.

Met real-time end-to-end inzicht in de supply chain kunnen onlineretailers een optimale klantervaring bieden en belangrijke efficiëntiewinsten behalen. Geavanceerde rittenoptimalisatie kan bijvoorbeeld de prestaties van eigen of uitbestede transportactiviteiten veranderen – met indrukwekkende besparingen. Deze ingrepen moeten echter deel uitmaken van een groter geheel om optimaal te kunnen profiteren van de mogelijke efficiëntievoordelen. Dit is waar de WMS een rol kan spelen.

Conclusie

De uitdagingen voor retailers om zonder extra kosten snellere en flexibeler leveringsopties te realiseren, zijn geen geheim in de industrie. Organisaties van elke omvang staan onder toenemende druk om grotere efficiëntie binnen hun toeleveringsketen te creëren om zo te kunnen concurreren. Door gebruik te maken van een WMS specifiek voor e-commerce kunnen meer organisaties operationeel klaar zijn om bestellingen af te handelen, foutenpercentages te verminderen, kosten te verlagen, verkoopcijfers te verhogen en – het allerbelangrijkste – tegemoet te komen aan de klantverwachtingen. Of nog mooier, die verwachtingen van de klant op deze manier zelfs overtreffen.

In veel opzichten heeft Amazon het speelveld genivelleerd. Onlineretailers kunnen niet alleen exposure krijgen van een online megaverkoop, zoals het jaarlijkse feest van Jeff Bezos, maar ze kunnen het evenement ook gebruiken als springplank om de eigen naamsbekendheid en productzichtbaarheid te vergroten. Door gebruik te maken van schaalbare en wendbare systemen kunnen onlineretailers volop inspelen op nieuwe piekperioden als Amazon Prime Day.

De auteur is head of product strategy for commerce bij IT-dienstverlener Descartes Systems.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie