Naar inhoud

Amazon wil een vliegende start maken op de Nederlandse markt

Het is je vast niet ontgaan dat Amazon concrete plannen heeft om in 2020 met een op Nederland gerichte webshop – met een uitgebreid assortiment – de Nederlandse consumentenmarkt te betreden. Daar waar retailers zich volop aan het voorbereiden zijn op een concurrentiestrijd en experts voorspellingen doen over de impact van deze toetreding, lijken de consumenten in Nederland wel klaar voor deze marktuitbreiding.

Hoewel er nog geen Nederlandse website beschikbaar is, is de Amerikaanse e-commercereus namelijk al lang geen onbekende webwinkel meer in Nederland. Driekwart van de Nederlanders (74%) kent Amazon van naam. De nieuwe speler doet hiermee niet veel onder voor concurrent AliExpress (80%). Webshops als bol.com (98%) en Coolblue (89%) zijn de bekendste webwinkels in dit land. Dat blijkt uit een onderzoek onder 741 Nederlanders van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Vraagtekens bij de ruimte in de markt

Veel Nederlanders hebben zelfs al ervaring met Amazon. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van Nederlandse consumenten al eens iets heeft gekocht bij dit onlinewinkelcentrum. Een op de tien doet daar zelfs meerdere keren per jaar een aankoop. Ook onder niet-kopers is veel potentieel zichtbaar. Bijna de helft (45%) van deze groep overweegt om in de nabije toekomst iets bij deze retailonderneming te kopen.

Uit het jaarlijkse onderzoeksrapport ‘What's Happening Online’ van Ruigrok NetPanel kun je opmaken dat bijna alle Nederlanders wel eens aankopen online doen. Hoewel hier het plafond bereikt lijkt te zijn, is te verwachten dat de komst van Amazon de e-commercemarkt in Nederland laat groeien. Niet alleen dit platform biedt een uitbreiding van het aanbod, maar ook andere webwinkels breiden het assortiment uit.

Zo kun je sinds kort een uitgebreid kledingassortiment bij bol.com vinden. De verwachting is daarom dat Nederlandse consumenten voortaan vaker aankopen online doen en dat de waarde van de inhoud van het winkelmandje toeneemt. De komst van Amazon is vooral een bedreiging voor het marktaandeel van grote en kleine webwinkels.

Ruim baan voor een succesvolle start

Staat dan niets een succesvolle start van Amazon in de weg? De barrières die consumenten noemen om een aankoop bij deze webshop te doen, lijkt het bedrijf redelijk eenvoudig weg te kunnen nemen. Het grootste bezwaar is op dit moment dat consumenten niet precies weten wat deze webwinkel verkoopt. Dit noemt 38 procent als de reden. De marktintroductie van Amazon gaat echter ongetwijfeld gepaard met een grootse marketingcampagne die ook de inhoudelijke bekendheid vergroot.

Een op de drie niet-kopers (35%) zegt liever producten te kopen bij een Nederlandse webwinkel. De verwachting is dat een domeinnaam met een Nederlandse extensie en een webshop met Nederlandse klantondersteuning dit argument grotendeels onderuit kunnen halen. Dit is eerder te zien geweest bij Zalando, een Duitse onderneming die zich inmiddels de grootste kledingzaak in het online domein van Nederland mag noemen.

Een op de vijf Nederlandse consumenten die nog geen klant van Amazon is, zet vraagtekens bij de verzendkosten en retourzendingen. Waarschijnlijk sluit de organisatie met haar logistieke beleid aan bij wat Nederlanders gewend zijn. Dat betekent dus geen verzendkosten vanaf een minimumbestelbedrag en gratis retourneren voor de meeste producten. Het bedrijf heeft al enkele distributiecentra in Duitsland, net over de grens met Nederland. Dit maakt ook de handling en levertijd van bestellingen acceptabel.

Barrières waar andere buitenlandse spelers als AliExpress mee te maken hebben en die lastiger te overkomen zijn, zoals een slecht imago, een lage waardering voor de betrouwbaarheid of zelfs wantrouwen, is niet zichtbaar bij Amazon. Daar waar 50 procent van de niet-kopers van producten van het Chinese platform verwacht dat deze van matige kwaliteit zijn, is dit voor het Amerikaanse platform slechts 7 procent. Ook de twijfel over de echtheid van de producten en de daadwerkelijke bezorging van de bestellingen spelen voor Amazon in vergelijking met AliExpress nauwelijks een rol.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie