Naar inhoud

Ambitieuze internationale doelen bij e-bikefabrikant Stella

Door de COVID-19-pandemie denken mensen wereldwijd meer na over hun gezondheid en leefomgeving. De lockdowns hebben over de hele wereld – tijdelijk – voor een betere luchtkwaliteit gezorgd. In landen als China is dat verder voor kennisgeving aangenomen en wordt de aankoop van auto’s van overheidswege gestimuleerd met flinke subsidies. In landen als Italië zijn echter in versneld tempo fietspaden aangelegd. Voor een e-bikefabrikant als Stella is dat natuurlijk goed nieuws.

Ontwikkelaar van businessapplicaties FlowFabric helpt Stella momenteel bij het realiseren van de ambitieuze internationale groeidoelstelling om marktleider in Europa te worden. Het volledige applicatielandschap van de fietsfabrikant wordt gemoderniseerd op basis van low-code platform Mendix. De eerstvolgende milestone is de livegang van een geïntegreerd sales- en deliveryplatform in Duitsland voor de merken Stella, Muto en Bike Project. Dit is in navolging van de succesvolle adaptie van het platform in België. Na Duitsland volgen Nederland, Denemarken en diverse Zuid-Europese landen.

Groei populariteit e-bikes

Stella ziet de populariteit van e-bikes toenemen. Zeker de laatste maanden neemt het aantal bestellingen van de fietsen een vlucht door het mooie weer, uitgestelde vakanties en de COVID-19-pandemie. Mede door de nieuwe vorm van woon-werkverkeer is de verwachting dat de groei doorzet in heel Europa. Zo blijken de e-bikes van Muto een uitstekend alternatief voor het openbaar vervoer in en rondom steden in Europa en ook New York. Om de groei te faciliteren is het van belang dat het onlineverkoopkanaal en offlineverkoopkanaal elkaar versterken. Hiervoor is een geïntegreerde en flexibele IT-omgeving een vereiste.

Sales- en deliveryplatform

Het sales- en deliveryplatform ondersteunt verkopers tijdens het verkoopgesprek en faciliteert het proces tot en met de levering van de fiets. Ook de aansturing van externe partijen, zoals verzekeraars en distribiteurs, is in dit platform geborgd. Vanwege de integratie met het product information management (PIM) en order management system (OMS), is alle productinformatie van de fietsfamilies en varianten beschikbaar vanuit één databron. Het platform verbetert hierdoor zowel de kwaliteit van het advies als het proces van order tot levering.

Modernisering applicatielandschap

“Om de kansen in de markt te verzilveren, was een modernisering van ons applicatielandschap nodig”, vertelt Ronald van Barneveld, director IT bij Stella. “Dat was duidelijk. Maar hoe dit er precies uit moest komen te zien, wisten we niet. Daarvoor zochten we een hands-on expert met ervaring in retail. Die vonden we in FlowFabric. Onze salesmedewerkers hebben direct geschakeld met het team van deze IT-dienstverlener. Hierdoor ontstond een geweldige dynamiek, waarbij sales zijn wensen duidelijk maakte en FlowFabric gelijk in het Mendix-platform een voorbeeld maakte. Dit maakt dat onze salesmensen niet kunnen wachten om met de nieuwe applicatie te werken. Daarnaast gaat de ontwikkeling zo snel, dat we nu ook in kunnen spelen op de groeiende vraag naar e-bikes. Met het oog op de anderhalve-meter-samenleving is de e-bike een mooi alternatief voor de auto of het openbaar vervoer.”

Verwezenlijking groeiambities

“We zijn blij om bij te mogen dragen aan het verwezenlijken van de internationale groeiambities van Stella”, zegt Rene Tusveld, business development manager bij FlowFabric. “In de samenwerking vullen we elkaar mooi aan. Het is goed te zien dat iedere stap die we zetten een volgende weer makkelijker maakt. Het sales- en deliveryplatform is daar een mooi voorbeeld van. De basis staat en nu is het slechts een kwestie van aanpassen aan de wet- en regelgeving van het volgende land waar het geïmplementeerd wordt. Dankzij de modernisering en optimalisatie van het applicatielandschap wordt Stella almaar flexibeler en wendbaarder. Dat is nodig om de positie als Europese topspeler te verkrijgen en behouden.”

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie