Naar inhoud

Amsterdam krijgt deelfiets die je stalt op je bestemming

Deelconcepten zijn wellicht de opvallendste nieuwkomers op de markt in het digitale tijdperk. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk Airbnb en Uber. Maar ook in andere sectoren zien we de peer-to-peer-platformen verschijnen. De Amsterdamse start-up FlickBike test deze zomer een vernieuwend deelfietsconcept. Het experiment omvat 1.000 innovatieve fietsen, welke zijn verspreid door de hoofdstad en real-time te vinden zijn via een gratis mobiele applicatie.

Nieuw deelfietsconcept

Gebruikers downloaden de app, zoeken een fiets in de buurt en openen het fietsslot met hun telefoon. In tegenstelling tot bestaande deelfietsconcepten, stallen fietsers een fiets van dit platform op hun bestemming. Teruggaan naar een huurstalling of fietsverhuurstation is niet meer nodig. Met de flexibele tweewielers wil het bedrijf, evenals de gemeente Amsterdam, het aantal fietsen in Amsterdam terugbrengen. De prijs is 1 euro per half uur zonder abonnement of borg. Omgerekend is dit overigens wel 48 euro per etmaal.

Pilot in Amsterdam

Het concept richt zich in eerste instantie op Amsterdammers. En ja, de meesten hebben al een fiets. Toch zijn er legio situaties te bedenken waarbij een deelfiets uitkomst biedt. Bus gemist, lekke band, fiets gestolen, toch dat tweede wijntje gedronken of visite of zakelijk bezoek van buiten de stad. De deelfietsen worden dagelijks verspreid naar plekken waar er behoefte aan is, dus er is altijd een beschikbare fiets in de buurt. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig zal zijn.

Nooit meer een lekke band

Het systeem werkt dan misschien zonder poespas, de fietsen zelf zijn voorzien van de nieuwste technische snufjes. De stroom voor het innovatieve slot en de verlichting komt van een geïntegreerd zonnepaneel, de speciale foambanden kunnen niet lek en de ingebouwde GPS-chip maakt stelen zinloos. De start-up zorgt voor onderhoud waarbij gebruikers defecten kunnen melden via de app. Fietsen staan niet alleen in de stad, maar ook bij evenementen, campussen en kantoorparken. Daarmee biedt de start-up een aanvulling op taxi’s, openbaar vervoer en shuttlebussen.

Wel de lusten, niet de lasten

Amsterdam is een fietsstad bij uitstek. Zo fietsen de inwoners samen dagelijks zo’n 2 miljoen kilometer. Met de opkomst van de deelcultuur op het gebied van huizen, auto’s en ander bezit kon de fiets niet achterblijven, vonden de initiatiefnemers. Het concept springt volgens hen in op de behoefte om niet te bezitten, maar te lenen. Om er vervolgens geen omkijken meer naar te hebben. Tegen heldere, lage prijzen, zonder abonnementskosten en op ieder gewenst moment. Bij succes in de hoofdstad volgt uitbreiding naar andere Nederlandse steden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie