Naar inhoud

Apps bouwen voor je klanten? Waarom zou je?

In ons gezin gebruiken we dagelijks apps. Mijn vrouw, mijn dochters en ikzelf vinden dat vooral heel handig en lekker snel, maar ook overzichtelijk of doeltreffend. Voor ons is er eigenlijk niets nieuws aan. Behalve dan wanneer ik voor mijn werk op pad ben. Dan worden me regelmatig dezelfde vragen gesteld. “Apps bouwen voor mijn klanten?” “Waarom zou ik?” Voor consumenten maakt app-gebruik deel uit van het dagelijks leven, voor veel bedrijven is het kennelijk nog ‘nieuw’.

Voor hen is het belangrijk te weten dat 95 procent van onze jongeren tot 25 jaar liever een smartphone dan een tablet, laptop of computer gebruikt. En apps zijn onlosmakelijk met de levensstijl van deze doelgroep verbonden. Die zogeheten millennials communiceren, kopen, reserveren, boeken en recreëren met hun ‘telefoon’. Zij zijn overigens niet de enigen die met een app geld overmaken, parkeergeld betalen, een pizza bestellen, het weer op wintersport tracken, de zwangerschap van Beyoncé volgen, files vermijden en een tafel reserveren voor een avondje uit met vrienden. Comfort staat voor ons allen centraal. Daarom is het goed te weten dat je ook als bedrijf met apps je leven ingrijpend kunt vereenvoudigen en veraangenamen. Ik laat je graag zien hoe.

Verse software

Laat ik vooropstellen dat apps bouwen nooit een doel op zich is. Het is een steeds verder uitdijende kapstok waar organisaties snel, efficiënt en doelgericht veranderingen in de markt en nieuwe businessmodellen aan kunnen ophangen. Ze hebben vooral een tijdelijk karakter. Daarom noem ik het soms ‘verse software’: prima kwaliteit, hartstikke bruikbaar, maar met een kortere houdbaarheidsdatum. En andersoortige software beschikt bovendien niet over die ene bijzondere eigenschap: met een app kun je heel simpel zelf een stuk digitalisering eens uitproberen. Dat is in de wereld van traditionele procesondersteunende software ondenkbaar. Precies om die reden zijn ook de leveranciers van dergelijke systemen nieuwe, cloud-gebaseerde platformen aan het ontwikkelen. Besluit je een app te bouwen, dan begin je letterlijk ‘s ochtends, om aan het eind van de dag te zien of de oplossing waarde gaat toevoegen.

Bagageband

Een andere ondubbelzinnige uitnodiging met apps te gaan werken, komt van je eigen klanten en prospects. Hen écht centraal stellen, betekent dat jij onder andere je communicatiekanalen volledig inricht naar wat zij het liefste gebruiken. Zo biedt KLM reizigers via Facebook Messenger hun boardingpass aan. De luchtvaartmaatschappij onderkent dat hun klanten op veel nieuwe kanalen actief zijn. KLM heeft gezien dat met louter het callcenter en e-mail de achterban onvoldoende wordt bereikt. Vandaar de nadrukkelijke presence op Facebook, inclusief Messenger via de smartphone. Ik weet, zodra ik ergens geland ben, meteen naar welke bagageband ik moet lopen voor mijn koffer. De klant ontvangt, waar hij zich ook bevindt, op tijd de juiste informatie over het proces. Nogmaals, het draait in ‘The Age of the Customer’ om comfort voor die customer.

Proefballonnetje

Om optimaal van apps gebruik te maken moet je je processen digitaliseren, zodat je ze kunt ontsluiten voor al je gebruikers. Bij menig bedrijf stagneert dat, vooral vanwege het gebrek aan de voor integratie benodigde kennis. Terwijl je er echt maar een beperkt aantal mensen voor nodig hebt. Ook hier biedt de cloud soelaas, met de mogelijkheid via low-code te programmeren. Nu kunnen ineens veel meer mensen applicaties bouwen. Nu zijn er 40 tot 50 miljoen echt goede softwareontwikkelaars. Zij hebben straks 400 tot 500 miljoen businessanalisten nodig om goede apps te kunnen bouwen. Stel dat we hén de tools geven om processen te digitaliseren, ze efficiënter in te richten met behulp van software… Bedenk dat voor veel bedrijven processen nog bestaan uit papieren exercities. Niemand kan meekijken, en niets is terug te vinden. Met een app is dat ondenkbaar. Er zijn onnoemelijk veel gratis apps, waarmee een paar van je eigen mensen al snel een proefballonnetje kunnen oplaten. Zelfs met een gratis app bouw je een oplossing die zichtbaar kan maken wat de uiteindelijke opbrengst van je inspanning is. Heel snel en heel eenvoudig. Voor je het weet denk je er hetzelfde over als ons gezin: we weten niet beter en we willen niets anders dan apps.

De auteur is regional vice president Nothern Europe bij IT-dienstverlener Salesforce.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie