Naar inhoud

Artificial intelligence beïnvloedt onopgemerkt ons leven al

Nemen robots op termijn onze banen over? Over die vraag wordt nog altijd druk gespeculeerd. Deze vraag gaat echter voorbij aan het feit dat mensen niet compleet te vervangen zijn. De arbeidsmarkt verandert inderdaad en machines nemen in de toekomst een deel van de menselijke taken over. Maar dit wil niet zeggen dat de mens als werknemer overbodig wordt. Complexe, analytische, strategische en creatieve domeinen blijven namelijk afhankelijk van menselijke arbeid, terwijl machines in de toekomst voornamelijk worden ingezet om alledaagse taken uit te voeren.

Bovendien blijven er genoeg werkzaamheden bestaan waarbij menselijke interactie en menselijke empathie vereist zijn. Om die redenen vervangt artificiële intelligentie mensen niet maar zorgt het juist voor versterking – menselijke intelligentie en kunstmatige intelligentie zijn in feite complementair aan elkaar. Sterker nog, we zijn ons niet altijd bewust van het feit dat artificial intelligence mensen nú al dagelijks ondersteunt in hun werk. Dit zijn vier voorbeelden van onopgemerkte AI-toepassingen.

1. Voorspellen van onderhoud aan vliegtuigen

Voorkomen is beter dan genezen, zo heeft men in de luchtvaartbranche gedacht. Een logische gedachte want aan een vliegtuig kan veel stuk gaan. Daarnaast heeft de luchtvaart te maken met strenge veiligheidsvoorschriften en hoge kosten bij vertragingen of annuleringen. Omdat een groot deel van de vertragingstijd te wijten is aan ongepland onderhoud, maakt de luchtvaart gebruik van predictive maintenance, oftewel voorspellend onderhoud. Via sensoren en data kunnen engineers tijdig onderdelen vervangen, waardoor ongepland onderhoud tot een minimum beperkt blijft. Bovendien is het ook nog eens een veilige gedachte voor de passagiers.

2. Detecteren van fraude

Het kan zijn dat je weleens een melding op je telefoon hebt gehad waarin wordt gevraagd of je een bepaalde online aankoop hebt gedaan of hebt ingelogd op je e-mailaccount vanaf een andere locatie. De bank of de instantie die je e-mailadres beheert, vraagt dit omdat bij die organisatie het vermoeden bestaat dat er wellicht fraude is gepleegd met je account en er dus misbruik wordt gemaakt van je identiteit. Algoritmes houden in de gaten of een transactie of inlogpoging verdacht is of niet. Dit maakt de kans dat je slachtoffer wordt van fraude een stuk kleiner.

3. Online vertalen van een tekst

Heb je ooit gebruik gemaakt van online vertaalmachines als Google Translate of DeepL? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk op weg geholpen door zelflerende machines, deep learning machines om precies te zijn. Via enorme hoeveelheden teksten die over de hele wereld zijn verzameld, zijn diepe neurale netwerken in staat om de relatie tussen woorden binnen een taal te leren. Hierdoor is het mogelijk om de meest waarschijnlijke combinatie van woorden samen te stellen in een bepaalde taal. Dit heeft communiceren over de hele wereld gemakkelijker gemaakt, waardoor medewerkers overal ter wereld effectiever en makkelijker met elkaar kunnen overleggen.

4. Verwerken van facturen

Voor veel bedrijven is het verwerken van facturen in de administratie een belangrijk maar tijdrovend klusje dat tegenwoordig steeds eenvoudiger wordt. Het komt erop neer dat artificial intelligence ervoor zorgt dat gegevens automatisch worden ingevoerd en geboekt, waarna medewerkers deze alleen nog maar hoeven te controleren. In de toekomst zijn menselijke controles waarschijnlijk ook niet meer nodig. Dit komt door een combinatie van robotic accounting met no-hands accounting die er voor zorgt dat de boekhouding van bedrijven automatisch wordt bijgehouden.

We hebben nu dus al veel baat bij artificiële intelligentie, maar dat beseffen wij niet altijd omdat de toepassing opgaat in technologische oplossingen die we dikwijls dagelijks gebruiken. We kunnen daarom concluderen dat het gebruik van kunstmatige intelligentie dus niet enkel sciencefiction of toekomstmuziek is. Artificial intelligence maakt ons leven namelijk nu al makkelijker – vaak zelfs zonder dat we dat zelf doorhebben.

Judith Redi is head of data science bij softwarebedrijf Exact.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie