Naar inhoud

Artificial intelligence belooft klantgerichte automatisering

Het waren de jaren tachtig en ik mocht opgroeien in een progressief IT-bedrijfje gericht op netwerkaanleg en automatisering. De eerste local area networks waren een feit, aangelegd door mijn directe familie. Als kind programmeerde ik er op los – 8-bit was gewoon heel cool – van BASIC tot C en begin jaren negentig met mijn eerste internetbedrijfje programmerend met PHP en MySQL. Het BBS-systeem, met het trage modem, werd het WWW.

Mijn vader voorspelde draadloze netwerken en de vergaande koppeling van apparaten wereldwijd. Hij had het over het betalen via plastic kaarten en opslag op mini-hardware die je dus gewoon kon meenemen in je zak. Ik verklaarde hem voor gek. Het was inmiddels 1986 – ik deed het met dBASE en SQL – en de opkomst van de vierde generatie programmeertalen en databasesystemen was een feit. 4GL dus. De gamerevolutie van de jaren zeventig en tachtig legde de eerste noodzakelijke algoritmes al bloot en big data heette nog geen ‘Big Data’. De essentie van IT, later ICT en de automatisering in de breedte, werd al snel duidelijk; we wilden met de koppeling en de vertaling van data de klant, de mens en de mensheid beter van dienst zijn.

De essentie van IT, later ICT en de automatisering in de breedte, werd al snel duidelijk; we wilden met de koppeling en de vertaling van data de klant, de mens en de mensheid beter van dienst zijn.

Nerdy opsomming

De kern van deze nerdy opsomming van termen is dat we ruim dertig jaar geleden al bezig waren om slimmer te worden op basis van een verzameling en koppeling van gegevens. De opslag en de rekenkracht waren nog beperkt. Maar de inzet om de mensheid te voorzien van betere inzichten en de toepassing van automatische handelingen was reeds een feit.

In 1983 bracht Matthew Broderick ‘Wargames’ naar het witte doek en waarschuwde de acteur ons voor het voeren van oorlogen via de computer. In 1985 maakte Anthony Michael Hall met zijn homecomputer de perfecte mens en ruim 20 jaar later was de digitale oorlog werkelijkheid en rommelden wij met menselijk DNA. Tussendoor nog even een knipoog naar 1968, naar ‘2001: A Space Odyssey’. De kunstmatige intelligentie lijkt overduidelijk te zijn voortgekomen uit een filmische schijnwerkelijkheid.

Her en The Terminator

In de jaren negentig waarschuwde ‘The Terminator’ ons voor het gevaar van robots en in 2013 werd acteur Joaquin Phoenix verliefd op ‘Her’, de digitale assistent van zijn besturingssysteem. En dan ergens in 2018 introduceerde Google een intelligente assistent die onze complexe Nederlandse taal verstaat en ons intelligent – maar toch zeker kunstmatig - van dienst is. Ik mocht helpen de assistant nog slimmer te maken.

Intelligente algoritmes en kunstmatige intelligentie hebben ons leven eigenlijk al heel lang beïnvloedt en het is ons – laten we eerlijk zijn – nooit gelukt om ethische vraagstukken omtrent de slimme technologie in het oog te houden. De veelbesproken kunstmatige intelligentie is niets meer dan een vergaande vorm van automatisering met deze keer wel erg veel menselijke trekjes. Als apparaten ons nu al in leven houden, verdient De Mensch 2.0 een herdefinitie in de context van de niet te stoppen menselijke evolutie.

Als apparaten ons nu al in leven houden, verdient De Mensch 2.0 een herdefinitie in de context van de niet te stoppen menselijke evolutie.

De auteur is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van onder andere de bestseller 'Handboek Online Marketing', waarvan in augustus 2018 de geheel geactualiseerde zesde editie verschijnt. Daarnaast is hij oprichter en CEO van AtMost, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie