Naar inhoud

Artificial intelligence gaat bedrijven enorm beïnvloeden

De meeste bedrijven zien kunstmatige intelligentie als essentieel voor het concurrentievermogen. Ze beschouwen het als transformatieve ontwikkeling en zien de technologie als belangrijk of zeer belangrijk om in 2020 te kunnen concurreren. 68 procent van de ondernemingen zet AI in voor IT-taken, maar 70 procent denkt dat grootste impact van AI in 2020 buiten het IT-domein zal liggen, op terreinen als marketing, customer service, finance en HR . Bedrijven met de grootste financiële verbeteringen door AI-investeringen voorzien voor 2020 driemaal zoveel AI-gerelateerde taakgebieden als bedrijven met de kleinste verbeteringen.

AI beschouwd als essentieel en transformerend

Dit blijkt uit de ‘Global Trend Study’, een onderzoeksrapport van Tata Consultancy Services, een leverancier van IT-services, consultancy en bedrijfsoplossingen. Het rapport heeft de titel ‘Getting Smarter by the Day: How AI is Elevating the Performance of Global Companies’. Het onderzoek richtte zich op de huidige en toekomstige impact van kunstmatige intelligentie en strekte zich uit over 835 topmanagers in 13 mondiale bedrijfssectoren, verspreid over vier regio’s in de wereld. Hoofdconclusies zijn dat 84 procent van de bedrijven de inzet van AI als ‘essentieel’ voor concurrentievermogen beschouwt, waarvan 50 procent van hen de technologie als ‘transformerend’ betitelt.

Brede inzet van AI verwacht verspreid over werkvelden

Het onderzoek onderzocht de meningen en plannen van decision makers bij internationale ondernemingen met een gemiddelde omzet van 20 miljard dollar. De ondervraagden verwachten dat AI zich over bijna alle bedrijfsgeledingen zal verspreiden. Momenteel wordt AI, niet verrassend, vooral ingezet door IT-afdelingen: twee derde (67%) van de ondervraagden gaf aan AI te gebruiken voor het opsporen van veiligheidsinbreuken, gebruikersproblemen en automatiseringstaken. Bijna een derde (32%) van de bedrijven verwacht echter dat in 2020 de grootste impact van AI zal zijn verschoven naar disciplines als sales, marketing en klantenservice, terwijl één op de vijf ondervraagden (20%) voorziet dat de grootste impact van AI zal zijn op intern gerichte bedrijfsfuncties, zoals finance, strategische planning, corporate development en HR.

AI gaat belangrijke rol spelen in werkomgeving

De onderzochte bedrijven vertegenwoordigen een breed scala sectoren, waaronder de auto-industrie, het bank- en verzekeringswezen, energie, zorg, life sciences, de maakindustrie en retail. De cross-sectorale inzichten benadrukken dat AI de komende jaren een belangrijke aanvullende rol gaat spelen in de werkomgeving. Voorbeelden zijn het faciliteren van klantenservicemedewerkers om klantproblemen op te lossen en te anticiperen op toekomstige aankopen, snelle en veilige nachtelijke verwerking van grote batches financiële transacties, of het ontlasten van HR-managers door het regelen van tijdrovende inwerkprocessen voor nieuwe medewerkers.

Impact van AI op de werkgelegenheid

Wat betreft het doorlopende debat over de impact van AI op de werkgelegenheid verwachten de ondervraagde managers voor 2020 netto 4 tot 7 procent minder banen binnen elk functiegebied. De bedrijven die de grootste verbeteringen op omzet en kosten realiseren met AI, voorzien voor 2020 echter minimaal driemaal meer nieuwe vacatures per functie vanwege AI vergeleken met bedrijven die de minste AI-gerelateerde omzet- en kostenverbeteringen verwachten. AI wordt nu al ingezet om processen te automatiseren en besparingen te realiseren, om medewerkers te helpen productiever te werken en meer tijd te kunnen besteden aan meer strategische bedrijfsbehoeften, en om taken en services te creëren die in het verleden niet mogelijk waren.

AI geïntegreerd onderdeel organisatiestrategie

“Nu bedrijven een beter begrip beginnen te krijgen van hoe ze AI kunnen inzetten voor hun zakelijke doelen, zullen ze ook de duidelijke impact van deze transformatieve kracht ontdekken. Dat zien we terug in onze studie, die aantoont dat vooruitstrevende bedrijven forse investeringen in AI zijn gaan doen”, stelt K Ananth Krishnan, chief technology officer van TCS. “Gezien de ingrijpende gevolgen van digitale technologie in alle sectoren, inclusief de publieke sector, zou AI een essentieel en geïntegreerd onderdeel moeten worden van de organisatiestrategie.”

Investeringen en opbrengsten van AI nemen toe

Nu AI mainstreamtechnologie wordt, zullen de investeringen in AI gaan toenemen. 7 procent van de ondervraagde bedrijven reserveerde in 2016 minstens 250 miljoen dollar in AI en 2 procent is voornemens in 2020 zo’n 1 miljard dollar in AI te steken, in de verwachting hiermee als early adopter een concurrentievoorsprong op te bouwen.

Verband investeringen in AI en zakelijke impact

De studie onthult een duidelijk verband tussen investeringen in AI en zakelijke impact. De bedrijven die de grootste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen meldden, spendeerden vijf keer meer aan AI dan de bedrijven die de laagste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen rapporteerden. Verder realiseerden de leiders over 2015 gemiddeld een 15 procent hogere omzet uit AI-initiatieven ten opzichte van 2014, terwijl de achterhoede een bescheiden 5 procent verbetering zag. Op regioniveau waren Noord-Amerikaanse ondernemingen in 2015 de grootste investeerders in AI, met een gemiddelde uitgave per bedrijf van 80 miljoen dollar, gevolgd door Europa met 73 miljoen dollar, Azië-Pacific met 55 miljoen dollar en Latijns-Amerika met 51 miljoen dollar per bedrijf.

Cybersecurity belangrijkste toepassingsgebied AI

Managers in alle onderzochte regio’s en sectoren beoordeelden vier factoren als bepalend voor de acceptatie van AI en de daarmee te behalen zakelijke voordelen. Bijna zeven dan de tien bedrijven (68%) zetten AI momenteel in voor detectie en preventie van hacks en beveiligingsdreigingen. De andere drie hoofdfactoren zijn de ontwikkeling van cognitieve systemen die continu zelflerend zijn, in staat zijn veilige, betrouwbare beslissingen te nemen gebaseerd op zeer grote hoeveelheden data, en het vertrouwen van managers weten te winnen in wat AI hun adviseert te doen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van TCS.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie