Naar inhoud

Artificial intelligence kan de retail experience verbeteren

Vandaag de dag is het optimaliseren van de retail experience voor consumenten complexer dan ooit tevoren. Voor het winkelende publiek liggen verschillende obstakels op de loer: lange rijen voor de kassa, beperkte voorraden en te dure artikelen. Met Kerstmis in het vooruitzicht zitten we midden in de piek van het retailseizoen. Daarom is dit het ultieme moment voor retailers om consumenten een winkelervaring te bieden waar zij pas écht blij van worden.

Klanten ontvangen steeds liever een gepersonaliseerde marketingboodschap. Wel heeft dit tot gevolg dat hun mailbox vol komt met spam in de vorm van irrelevante e-mails en advertenties. Deze marketingboodschappen, het gevolg van slechte targeting, hebben juist het tegenovergestelde effect, hetgeen ertoe leidt dat consumenten richting concurrenten vertrekken die wél de technische middelen hebben om de behoeften van klanten te begrijpen.

De kern van het probleem is dat klanten zich uniek willen voelen en niet enkel een nummertje willen zijn. Ze willen dat winkels hen bij naam noemen, inspelen op hun wensen en behoeften en zelfs voorspellen welke artikelen zij in de toekomst willen. Het begrijpen van de klantvoorkeuren is dan ook belangrijker dan ooit.

Toepassing van artificial intelligence in de retailsector

Artificial intelligence (AI) is een mooi en effectief middel om elke fase in de koopcyclus van de klanten te begrijpen. Artificiële intelligentie helpt je te begrijpen wat de individuele klant ertoe aanzet om daadwerkelijk een aankoop te doen of wat er precies voor zorgt dat hij zijn winkelmandje onbeheerd achterlaat en wellicht ergens anders op zoek gaat naar het product of dienst van zijn voorkeur. Deze inzichten kunnen een belangrijke rol spelen in een aantal beslissingen in de retailsector – van de inkoop tot de prijsstelling en de productmix.

Dit zijn een drietal manieren waarop kunstmatige intelligentie een belangrijke rol kan spelen voor het leveren van een optimale klantervaring.

1. Chatbots, machine learning en data analytics volgen de klanten

Artificial intelligence kan bepalen wat klanten zeggen over de ervaringen – online of in-store – en wijst verbeterpunten aan. Door middel van deze bepalingsmogelijkheden van aspecten als het sentiment en de herkenning van de tone of voice krijgen retailers inzicht in de ware aard van de gevoelens van klanten over de producten of diensten en waarom deze wel of niet geschikt zijn voor hen.

2. Artificial intelligence biedt gepersonaliseerde aanbiedingen en acties

Inschatten welke acties klanten willen zien, wanneer ze deze willen krijgen en via welk kanaal ze die willen ontvangen, is een van de grootste obstakels voor retailers. Artificiële intelligentie en voorspellende analyses kunnen de vraag naar bepaalde artikelen in de winkelmandjes begrijpen en aanbevelingen geven over welke deals voor de klanten het effectiefst zijn.

3. Artificial intelligence voor het efficiënte beheer van voorraden

Door het inzetten van kunstmatige intelligentie wordt de lokale en wereldwijde voorraad efficiënter beheerd. Hierdoor is het mogelijk om de volle en lege schappen beter te volgen en de real-time hoeveelheden te vergelijken met de voorspelde vraag. Artificial intelligence helpt retailers om data te verzamelen om de vraag op zowel mondiaal als lokaal niveau te voorspellen en hun voorraad op elke locatie effectiever te beheren. Hierdoor ontstaat een AI-gedreven voorraad, waardoor winkelmedewerkers artikelen nauwkeuriger kunnen aanvullen en zo klanten een betere winkelervaring kunnen bieden.

Uiteindelijk is het de grootste uitdaging voor retailers om vast te stellen wat klanten nu exact willen, wanneer ze dit willen en via welk kanaal ze dit willen ontvangen. Dit is een kans die nu gegrepen moet worden. Door het toepassen van intelligente technologieën verbeter je in de aanloop naar de kerstdagen van dit jaar de personalisatie, de service en uiteindelijk de klantloyaliteit en – niet geheel onbelangrijk – de omzet.

Jörgen Burgering is senior account executive - customer experience management bij IT-dienstverlener OpenText.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie