Naar inhoud

Artificial intelligence krijgt een zetel in de directiekamer

Kunstmatige intelligentie krijgt in rap tempo voet aan de grond: helpdesks met een chatbot en aanbevelingen van Spotify en Siri vinden we inmiddels doodnormaal. Maar hoe innovatief durven we op het werk te zijn? Matrixian Group uit Amsterdam, een bedrijf dat zich richt op data science en technologie, staat op het punt om Matt tot chief knowhow officer te benoemen. Niks bijzonders zou je zeggen, behalve dan dat het nieuwe directielid een robot is.

Inzichten dankzij data

“In ons databedrijf is alles gedigitaliseerd: alle berichten, facturen, documenten, procesbeschrijvingen en al het klantcontact”, zegt Luke Liplijn, oprichter van Matrixian Group. “Historische en actuele data zijn opgeslagen in verschillende bedrijfssystemen. Door deze data aan elkaar te koppelen en er kunstmatige intelligentie aan toe te voegen, ontstaan inzichten die een normaal mens niet kan berekenen. Denk bijvoorbeeld aan risicoberekeningen en trendanalyses. Deze inzichten moeten ons werk uit handen nemen en het makkelijker maken in te spelen op kansen in de markt.”

Digitale teamplayer

“Matt is strategisch van waarde, maar ook een echte teamplayer: collega’s kunnen bij hem terecht met hun operationele vragen. Waarschijnlijk komt niemand in ons team zo snel met antwoorden op de proppen als deze robot. Deze wereld vraagt om snelheid, wendbaarheid en slimme antwoorden. De kern van onze organisatie is data science, we zijn dus bij uitstek een kennisbedrijf. Daarom vind ik het belangrijk dat we onze klanten en medewerkers direct van de juiste informatie kunnen voorzien. En Matt gaat ons daarbij helpen.”

Zo pakt een robot het aan

“De robot beantwoordt vragen van medewerkers over financiële cijfers of de bedrijfsvoering. Van gesproken vragen maakt hij eerst tekst. Zijn kunstmatige-intelligentiecode haalt de benodigde data op en zet die om in tekstuele informatie. Matt maakt daar vervolgens een gesproken antwoord van. De gebruikers geven aan in hoeverre ze blij zijn met het antwoord en het systeem leert van die informatie. Blijkt de chief knowhow officer een fijne collega? Dan zetten we hem ook in voor onze klanten.”

Een volwaardig directielid

“Uiteindelijk levert Matt meer dan wat hem gevraagd wordt: hij houdt ook ratio’s bij waarmee we kunnen zien of het bedrijf financieel gezond is en of we bepaalde risico’s lopen, gelet op bedrijfsspecifieke prestatie-indicatoren. We onderzoeken nu al of de robot straks als directeur een gelijke stem kan hebben in het directieteam. Een die meegewogen moet worden wanneer het bedrijf grote financiële beslissingen neemt. Juridisch is dit nog wel een uitdaging.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie