Naar inhoud

Artificial intelligence krijgt steeds meer voet aan de grond

Het gebruik van artificial intelligence krijgt bij steeds meer bedrijven vaste voet aan de grond. Ondernemingen combineren bovendien AI-toepassingen met andere technologieën om maximaal te kunnen profiteren van de voordelen van artificiële intelligentie. Een belangrijke ontwikkeling die dit mogelijk maakt, is de opkomst van low-code platforms, zoals Appian, OutSystems, Pegasystems en ServiceNow.

“Deze platformen faciliteren de integratie en praktische toepassing van artificial intelligence”, stelt Ruben de Wolf, partner data & analytics services bij accounts- en adviesorganisatie KPMG. “Deze ontwikkeling haalt kunstmatige intelligentie uit het klinische laboratorium en brengt het naar de functionele werkvloer.”

“Deze nieuwe generatie ontwikkelplatforms stelt bedrijven in staat snel nieuwe bedrijfstoepassingen te bouwen op basis van de bestaande regels en workflow binnen de organisatie. Ook in combinatie met robotic process automation kunnen veelvuldig terugkomende handmatige werkzaamheden worden geautomatiseerd en eenvoudige keuzes en inschattingen aan zogenaamde cognitieve softwarerobots worden overgelaten. Dus ook gerobotiseerde procesautomatisering helpt om artificiële intelligentie te operationaliseren.”

Adoptie van RPA neemt een vlucht

Uit een onderzoek van KPMG bij 200 toonaangevende ondernemingen in de wereld blijkt dat 25 procent van deze organisaties inmiddels op grote schaal robotic process automation (RPA) inzet. 65 procent van de respondenten geeft aan dat deze technologie selectief binnen het bedrijf wordt gebruikt. Ruim 80 procent verwacht RPA binnen drie jaar op grotere schaal in te zetten.

De adoptie van artificial intelligence en machine learning gaat minder hard. Iets minder dan 20 procent geeft aan kunstmatige intelligentie en machine learning op grote schaal te gebruiken en 30 procent gebruikt deze technologieën in bepaalde functies. De helft verwacht binnen drie jaar een grootschalig gebruik.

AI-toepassingen uit het lab en op de werkvloer

“Het AI-landschap heeft zich de afgelopen jaren in een heel snel tempo heeft ontwikkeld”, constateert Ruben de Wolf. “De bouwstenen van artificiële intelligentie – zoals de analyse van tekst en beeld – zijn volwassen aan het worden, zodat bedrijven er nu al de vruchten van kunnen plukken. Veel van onze klanten zijn dan ook bezig met het operationaliseren en industrialiseren van succesvolle experimenten rondom kunstmatige intelligentie en machine learning.”

“Bestuurders zien daarbij het belang van de adoptie van zowel robotic process automation, artificial intelligence, advanced analytics en low-code capacities. In een aantal bedrijven wordt deze gezamenlijke inzet vanuit de ondernemingsleiding aangestuurd. Maar wij zien ook voorbeelden waarbij bestaande teams onder de vlag van incrementele innovatie de kar trekken.”

Forse investeringen in artificial intelligence

“Veel grote bedrijven doen op dit moment forse investeringen in artificiële intelligentie met als doel om de inzet ervan op de functionele niveaus binnen de onderneming en andere onderdelen zeker te stellen. Het investeren in talent is de belangrijkste sleutel om de AI-agenda vooruit te brengen en is tevens de grootste kostenpost. Als wij kijken naar de vijf bedrijven in ons onderzoek die het meest volwassen zijn als het gaat op de adoptie van artificial intelligence, zien wij dat deze organisaties gemiddeld 375 werknemers hebben die hier fulltime mee bezig zijn.”

“Dat zijn onder meer data scientists, engineers en analisten. Deze bedrijven geven naar schatting gemiddeld 75 miljoen dollar uit aan het noodzakelijke talent. De marktwaarde van ervaren AI-specialisten is afgelopen jaren geëxplodeerd. En deze ondernemingen zien het aantal medewerkers dat fulltime bezig is met artificial intelligence de komende drie jaar verder toenemen tot gemiddeld 500 à 600 medewerkers.”

Organisatorische kapitaal speelt cruciale rol

“Overigens vereist het realiseren van concurrentievoordeel met artificiële intelligentie veel meer dan alleen de inzet van technologie. Het effectief inzetten van kunstmatige intelligentie in de hele onderneming vereist een combinatie van het juiste talent, zoals nieuwsgierigheid en vakkennis. En een zorgvuldig proces dat wordt gedreven door toevoeging van waarde en de vraag wat het oplevert.”

“Bovendien speelt governance een rol. Het vereist goed bestuur en toezicht, waarbij bedrijven de vraag moeten stellen of zij de regels volgen. Een succesvolle inzet van artificial intelligence is dan ook sterk afhankelijk van het organisatorische kapitaal van het bedrijf, zoals medewerkers met de juiste kennis en ervaring én een sterk ontwikkeld gevoel voor ethiek. Steeds meer bestuurders onderkennen het belang van deze basisvoorwaarden en zijn ook bereid hierin te investeren.”

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie