Naar inhoud

Artificial intelligence versterkt de menselijke kwaliteiten

Recent heeft Dave Aron, vice president and distinguished analyst bij het onderzoeksinstituut Gartner, tijdens ‘Gartner IT Symposium/Xpo’ aangekaart dat er nogal scheve verwachtingen zijn van artificial intelligence in het bedrijfsleven. Veelal wordt gedacht dat kunstmatige intelligentie bedoeld is om menselijk gedrag na te bootsen en als gevolg daarvan op termijn zelfs veel banen inneemt. In de praktijk blijkt dit niet het geval: artificiële intelligentie is juist geschikt voor taken waar mensen niet toe in staat zijn. Artificial intelligence vervangt de mens echter niet maar versterkt die juist.

Ter illustratie van deze vaststelling dienen vier voorbeelden van AI-toepassingen die daadwerkelijk ondersteuning bieden in de dagelijkse bedrijfspraktijk.

1. Robotredacteurs

Dat artificial intelligence handig kan zijn op een plaats waar je het niet direct verwacht, bewijst een voorbeeld uit de journalistiek: de robotredacteur. Waar journalisten voorheen zelf jaarverslagen door moesten spitten in de zoektocht naar interessante kwartaalresultaten, kan nu een robotredacteur een kant-en-klaar-artikel met relevante feiten en cijfers uitspugen. Volgens Dave Aron maken The New York Times, Bloomberg en de Australische editie van The Guardian al dankbaar gebruik van deze methode. Een creatieve twist kan de journalist er dan zelf nog aan geven.

2. Gezichtsherkenning in de bouw

Artificial intelligence wordt ook ingezet om bouwplaatsen veiliger te maken. Bouwpersoneel werkt vaak met geavanceerde machines, waarbij het erg belangrijk is dat veiligheidsregels streng worden nageleefd. Met behulp van artificial intelligence kan gezichtsherkenning worden toegepast, om te controleren of een werknemer wel gecertificeerd is om met een bepaald apparaat te werken en of er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij het gebruik van machines. Wordt het gezicht herkend als dat van iemand zonder certificering, dan is het niet mogelijk het betreffende apparaat te bedienen.

3. No hands accounting

Ook in het financiële werkveld komt artificial intelligence goed van pas, bijvoorbeeld bij de automatisering van data-invoer en boekhoudprocessen. Dit noemt men no hands accounting. Afhankelijk van bepaalde voorkeursinstellingen vult de AI-software automatisch gegevens in of doet een suggestie voor een grootboekrekening voor de boeking van een banktransactie. De software stelt gebruikers in staat om bijvoorbeeld inkomende facturen op deze manier automatisch te verwerken, waardoor veel tijd bespaard kan worden op het administratieve werk.

4. Scannen van medische data

De gezondheidszorg heeft veel baat bij artificial intelligence, bijvoorbeeld bij het analyseren van mammogrammen. Mammogrammen worden gebruikt om bij vrouwen borstkanker te detecteren. Aan de hand van een AI-model kan vrij nauwkeurig voorspeld worden of een vrouw binnen vijf jaar na het onderzoek borstkanker ontwikkelt. Artificial intelligence is bovendien in staat CT-gegevens, MRI-resultaten of echografische data sneller en nauwkeuriger te beoordelen dan artsen zelf, waardoor een betere diagnose gesteld kan worden. Doordat het beslissingsproces versneld wordt, hebben artsen meer tijd voor hun patiënten.

Judith Redi is head of data science bij softwarebedrijf Exact.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie